Skogsnyheter

Sverige behöver nationellt skogsprogram

56 inlägg 24964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240824 Skogsstyrelsen vill se ett nationellt skogsprogram http://www.atl.nu/skog/nationellt-skogs ... efterlyses

"Ett framgångsrikt nationellt skogsprogram kräver ett brett engagemang och åtaganden utanför myndigheten". Av vilka då? Markägarna? Finns all anledning att stämma i bäcken här, misstänker jag.

/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241769 Jo, läsar man Monika Stridsmans insändare i ämnet, så finns det verkligen anledning att stämma i bäcken. För det verkar bli mer miljö och mindre produktion http://www.lantbruk.com/debatt/ett-nati ... spolitiken
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241789
Niking skrev:Jo, läsar man Monika Stridsmans insändare i ämnet, så finns det verkligen anledning att stämma i bäcken. För det verkar bli mer miljö och mindre produktion http://www.lantbruk.com/debatt/ett-nati ... spolitiken
/Niklas

Likväl kommer väl " miljöarbetet " bygga på frivillighet från markägaren ? Det enda tvingande är i dag återplantering, såvida man inte är certifierad ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241792
Niking skrev:Skogsstyrelsen vill se ett nationellt skogsprogram http://www.atl.nu/skog/nationellt-skogs ... efterlyses

"Ett framgångsrikt nationellt skogsprogram kräver ett brett engagemang och åtaganden utanför myndigheten". Av vilka då? Markägarna? Finns all anledning att stämma i bäcken här, misstänker jag.

/Niklas

2000/01:130 beslutades om nationella miljömål i skogsbruket, det är 14 år sedan !!!! Eller är det något nytt ATL skriver om ?

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241797
anersimyra skrev:
Niking skrev:Skogsstyrelsen vill se ett nationellt skogsprogram http://www.atl.nu/skog/nationellt-skogs ... efterlyses

"Ett framgångsrikt nationellt skogsprogram kräver ett brett engagemang och åtaganden utanför myndigheten". Av vilka då? Markägarna? Finns all anledning att stämma i bäcken här, misstänker jag.

/Niklas

2000/01:130 beslutades om nationella miljömål i skogsbruket, det är 14 år sedan !!!! Eller är det något nytt ATL skriver om ?

Jaha, det "nya" var mer specifikt riktat mot skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241820
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jo, läsar man Monika Stridsmans insändare i ämnet, så finns det verkligen anledning att stämma i bäcken. För det verkar bli mer miljö och mindre produktion http://www.lantbruk.com/debatt/ett-nati ... spolitiken
/Niklas

Likväl kommer väl " miljöarbetet " bygga på frivillighet från markägaren ? Det enda tvingande är i dag återplantering, såvida man inte är certifierad ?
Mvh Anders.


Tvivlar jag starkt på. Dessutom är det ju finns det redan idag en del tvingande miljöparagrafer som skogsägaren redan idag måste följa. T.ex. tvånget med diverse miljöhänsyn (utan ersättning för merkostnader och minskade intäkter som blir följden för skogsägaren).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241831 Ok, jag gick en kurs i grönt skogsbruk i veckan, jag är själv inte skogsägare, tyvärr fanns heller inga markägare med som kunde berätta om sin syn på dagens skogsbruk. Men enligt styrelsen ska det "nya" skogsbruket bygga på frivillighet i så stor utsträckning som möjligt, att tvinga skogsägare att ta större hänsyn genom laga tvång anser man vara en återvägsgränd. Men det var som sagt synd att inga skogsägare var med och kunde ge sin syn på saken, det hade självklart gjort kursen än mer intressant.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241834 Ja, skogsägarna glöms bort som vanligt. De förväntas bara stå med mössan i handen och skämmas... 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241846
Niking skrev:Ja, skogsägarna glöms bort som vanligt. De förväntas bara stå med mössan i handen och skämmas... 😡
/Niklas
Nejdå, det var bara det att ingen skogsägare anmält sig till just denna kurs, det var enbart skogsentreprenörer och folk från några kommuner. Styrelsegubbarna som höll kursen tyckte vi var " ovanligt snälla ", det brukade nämligen gå lite " vildare till " när skogsägare var med på kurserna. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241854
anersimyra skrev:
Niking skrev:Ja, skogsägarna glöms bort som vanligt. De förväntas bara stå med mössan i handen och skämmas... 😡
/Niklas
Nejdå, det var bara det att ingen skogsägare anmält sig till just denna kurs, det var enbart skogsentreprenörer och folk från några kommuner. Styrelsegubbarna som höll kursen tyckte vi var " ovanligt snälla ", det brukade nämligen gå lite " vildare till " när skogsägare var med på kurserna. :grin:


Det kan jag förstå, att skogsägarna blir irriterade på att behöva betala för andras intressen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241869
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Ja, skogsägarna glöms bort som vanligt. De förväntas bara stå med mössan i handen och skämmas... 😡
/Niklas
Nejdå, det var bara det att ingen skogsägare anmält sig till just denna kurs, det var enbart skogsentreprenörer och folk från några kommuner. Styrelsegubbarna som höll kursen tyckte vi var " ovanligt snälla ", det brukade nämligen gå lite " vildare till " när skogsägare var med på kurserna. :grin:


Det kan jag förstå, att skogsägarna blir irriterade på att behöva betala för andras intressen...
/Niklas
Jag håller inte med dig om att omställningen till ett " grönt skogsbruk" syftar till att skogsägare tvingas betala för andras intressen, visst innebär omställningen till intrång och förändringar för skogsägare, men det "gröna bruket" får mer betalt för sina produkter. Kursen kan jag rekommendera till alla som arbetar med skog, såväl som markägare, man får ju genom kursen inblick i hur omställningen är tänkt att genomföras, det är ju smartare att arbeta utifrån reella kunskaper man tillgodogör sig på kursen, än från utsidan så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241893 Jo visst får skogsägarna betala för andras intressen? Inte är det skogsägarna som kräver fler reservat, mer regler kring skogsbruk m.m.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241907
Niking skrev:Jo visst får skogsägarna betala för andras intressen? Inte är det skogsägarna som kräver fler reservat, mer regler kring skogsbruk m.m.
/Niklas

Vid en reservatbildning, frivillig eller påtvingad, blir i dag skogsägaren inte enbart ersatt med marknadsvärdet, även ett vinsttillskott på 25 % utbetalas. Andra lösningar med ersättningar och brukaravtal finns också.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

bodaedet  
#241950 Jo det heter ju det så fint. Kruxet är ju att betalningen kan vänta på sig, i stort sett hur länge som helst.
Sen kan du inte välja om du ska göra reservat eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Sverige behöver nationellt skogsprogram

anersimyra  
#241966
bodaedet skrev:Jo det heter ju det så fint. Kruxet är ju att betalningen kan vänta på sig, i stort sett hur länge som helst.
Sen kan du inte välja om du ska göra reservat eller inte.

Jo jag har läst att det varit ett stort problem för många skogsägare. Problemet är tydligen inte brist på pengar, problemet sägs vara brist på kompetent personal ute i fällt. Finns inte fler här på forat med åsikter om detta ? Jag är som sagt inte skogsägare ( ännu) men arbetar som entreprenör i naturreservat och nationalparker, jag kommer stöta på frågor om detta, och vill gärna höra från skogsägare hur det fungerar i verkligheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).