Skotare

Vilken skotare gör minst skada?

10 inlägg 5117 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skotare gör minst skada?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24159 Viken skotare gör minst skada i skogen? Som inte maler ner en
fullt fungerande skogsväg till ett moras, som kostar åtskilliga
tusenlappar att återställa. Lastbilåkarens blodtryck när han får se
vägen måste vi också tänka på :)



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24160 En skotare utan band/kedjor gör ju mindre skada. Sen blir det i regel värre ju större den är också. Speciellt där man vrider upp på vägen har det ju en tendens att gräva sig ner.
Oftast så är ju problemet att man drar med sig så mycket skit upp som lägger sig på vägen. Kan avhjälpas en del om man lägger rejält med ris sista biten innan man ska upp på vägen. Brukar klara sig några lass,sen får man fylla på med några knippor.

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24249 Beror ju på maskin storlek. Om det är hygge eller galrings maskin.

Ska jag välja en från dom båda skulle jag säga cat 554.

Bra där Engstrand, med ris före :D Brukar alltid köra den :lol: Är det dike upp till vägen i med virke å massa ris över.
Brukar hålla riktigt fint, och som sagt fylla på med en knippe då och då 8)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24252 Ett alternativ om det är hygge ut mot vägen är att stå på insidan och lasta av. Men det är ingen höjdare om man kör blandlass,dessutom brukar det ofta vara stenar uppbökade på sidorna om vägen.

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24399 Ja och ibland får man ju inte gå ut på vägen ens, nu när det är så dåligt väder. Är det inte många vägar som håller :(
Men är oftast som du säger ingen dröm att stå på hygget är sällan slätt å fint dära :P

Avatar Fallback
Kalix  
#25162 Om mn vill ha en skotare som ger lite körskador kanske man skulle ha en sådan här grip! http://www.biotassu.com/video_se.html

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29588 Lite kör skador ska man nog ha Ponses 10 hjulare

Avatar Fallback
eliasson  
#29592 Vi har instruktioner om att alltid stå på insidan om det finns möjlighet, är det inte hygget som gränsar mot vägen får skördare hugga upp plats för både maskin och avlägg. Men det är ju på Sveaskog och deras egna mark. Har hittills inte träffat någon markägare som tillåter det!

Antar att det beror på att Sveaskog alltid betalar grus till vägar som blir sönderkörda på deras egen mark. Medans bönderna ofta får ersättning om bil vägar blir sönderkörda och inte drabbas själva ekonomiskt som dom gör ifall vi hugger bort skog för avlägg + maskin.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29608 Jag har ett avlägg där skotaren får plats på sidan om vägen.
Men tro inte att de använder den möjligheten 😡
Nä upp på vägen med 100-tals kilo skit i banden som smetas ut på
vägen.
Ren bekvämlighet är det, inget intresse i att skydda vägen.
Samma gäller för skördareförare som gärna drar stora granar
tvärs över vägen så allt grus följer med ned i dikena.

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29611 Du kan ju få åka 100 meter extra med skotaren bara för att man står innanför och lastar av ibland. Sen när du kör blandlass så är det ingen höjdare. Dock så får man ju inte betalt för 100 meter extra av uppdragsgivaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).