Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125390 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

totte  
#239795 Skojigast blir väl att klä av sig :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Tosca  
#239797 Vaxning deluxe.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

åberg  
#239878
kallen skrev:Nu har Husqvarna kommit med en EN471 klassad blus.
Rätt dyr dock.

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... kogsjacka/

Finns den i butik?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

åberg  
#239879
halvproffs skrev:Kan man inte ta några meter silvertejp på armar och bål? :???:

totte skrev:Skojigast blir väl att klä av sig :shock: :lol:

Tosca skrev:Vaxning deluxe.

Såkallad randbarkning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

mashun02  
#239969 Jag köpte en softshelljacka varsel en471
Tror det var 450 kr. Många fickor tålig. Bekväm.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Homo abies  
#240004
T Landström skrev:Skulle olyckan vara framme så är det ju så många andra saker som kollas...
Om det är någon riskanalys gjord... Typ av olycka...
Skulle olyckan kunna undvikas om du haft varselkläder på dig eller om det inte spelar någon roll...

Tyvärr kan jag inte hålla med :( 1. arbetsplatsolycka utreds hyfsat bra men konsekvens av felaktiga arbetsmetoder får i princip ingen påföljd, när det gäller kunskaper något lite bättre och på sin höjd blir det någorlunda utrett, (borde vara bra-mkt bra)(Läs: Kompetensbrist på AV) Det som verkar viktigt är vem som har ansvaret för den skadade och om det systematiska arbetsmiljöarbetet anses vara ok.

2. "privatolyckor" anmäls för det första i betydligt mindre grad, det som händer är att Polisen avgör om det kan antas föreligga misstanke om brott (OBS dock inte arbetsmiljörelaterat...) Om inte -ingen vidare åtgärd....

Djupt tragiskt att den sista informationen den döde lämnar efter sig inte tas tillvara!
-Och vad spelar det för roll för efterlevande om man slutar såga på jobbet eller bakom kompisens sommarstuga?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

kallen  
#240343
åberg skrev:
kallen skrev:Nu har Husqvarna kommit med en EN471 klassad blus.
Rätt dyr dock.

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... kogsjacka/

Finns den i butik?


Ja den fanns inne på Alstor i Dingle förra veckan!

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Jeep  
#240359
kallen skrev:
åberg skrev:
kallen skrev:Nu har Husqvarna kommit med en EN471 klassad blus.
Rätt dyr dock.

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... kogsjacka/

Finns den i butik?


Ja den fanns inne på Alstor i Dingle förra veckan!


När man ser den jackan så undrar man hur Husqvarna resonerade när de hävdade att Technical Extreme jackan var godkänd enligt EN471???
Inte en chans att det kan stämma, varför skulle de då kleta dit så mycket reflex som inte skulle vara nödvändiga... :???: :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

kallen  
#240416
Finns den i butik?[/quote]

Ja den fanns inne på Alstor i Dingle förra veckan![/quote]

När man ser den jackan så undrar man hur Husqvarna resonerade när de hävdade att Technical Extreme jackan var godkänd enligt EN471???
Inte en chans att det kan stämma, varför skulle de då kleta dit så mycket reflex som inte skulle vara nödvändiga... :???: :???: :???:[/quote]

Enligt den lokala försäljaren hävdade Husqvarna fortfarande att den jackan var godkänd. Men det var för mycket olika tyg så det gick inte att få på reflexer som sitter kvar?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#240418 Tror det är en reflextrå invävd i tyget...men vet inte säkert...
Det är väl reflexerna som är den tuffa sektorn...

Det står ju ingenstans i AFS:en vilken klass på varsel dom avser...

Klassningen ser ut såhär...

Material Klass 3 Klass 2 Klass 1
Fluor mtrl 0,80 0,50 0,14
Reflex mtrl 0,20 0,13 0,10

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nonkan  
#240806
Jeep skrev:
När man ser den jackan så undrar man hur Husqvarna resonerade när de hävdade att Technical Extreme jackan var godkänd enligt EN471???
Inte en chans att det kan stämma, varför skulle de då kleta dit så mycket reflex som inte skulle vara nödvändiga... :???: :???: :???:


Husqvarna har aldrig hävdat att Technical Extreme är godkänd enligt EN471, de har hävdat (och hävdar fortfarande) att den är godkänd enligt deras tolkning av AFS:en, det är stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Jeep  
#240811 "att den är godkänd enligt deras tolkning av AFS:en"

Skulle gärna se det på Husqvarnas hemsida...

Jag hittar inte ens Technical Extreme jackan på deras hemsida, nu heter den bara Technical...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#240816 Detta svaret fick jag från Husqvarna när jag ställde en fråga angående deras huggarblusar!

Hej Tobias!

Dagens Husqvarna skogsjacka är godkänd enligt
gällande lagtext.



Med vänlig hälsning
Therése, Konsumentkontakt
Husqvarna Svenska Försäljning

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Jeep  
#240820 Så alla dagens skogsjackor (4st) är godkända, men alla är nya utom Classic... :-)

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nonkan  
#240978 Hittar inte heller Technical Extreme på svenska hemsidan, men den finns med på den interna supportsidan i alla fall, och går att beställa. Finns säkert någon anledning som vanligt.

All info finns inte på alla Husqvarnas hemsidor i alla fall, Sverige är inte största marknaden direkt. Kollar man t.ex. på tyska versionen så frontas Technical Extreme.

Möjligen säljs det för lite av Extremejackan i Sverige, den används ganska mycket av t.ex. arborister och det är ingen jättestor kundgrupp här.

http://www.husqvarna.com/de/zubehor/mot ... l-extreme/

Classicjackan är också relativt ny, kom förra året i nuvarande version om jag inte minns fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).