Traktorer och processorer

Ventilpaket till Valtra

31 inlägg 18835 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237801 Då har ju du rätt paket men fel traktor, grannens orsak till byte till Rotecs paket var det tunga lyftet av sitt gamla paket upp i bakrutan på en a75, och så slipper han plexiglas kilen ju

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237935 Nä de är ganska rätt traktor, har inte vetat att kopplingsfri fram/back snabbt blev beroendeframkallande i skogen:))
Och med spakar i armstöden behöver man inte vrida ryggen av sig när gripen ska parkeras framme heller

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

alias  
#237957
gnisten83 skrev:Nä de är ganska rätt traktor, har inte vetat att kopplingsfri fram/back snabbt blev beroendeframkallande i skogen:))
Och med spakar i armstöden behöver man inte vrida ryggen av sig när gripen ska parkeras framme heller


Är det turbinkoppling också på din 6550, eller bara kopplingsfri fram/back?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#237997 Alla dessa Valtra xx50 ändelse, kallade HiTech, har körspak i ratt istället för fram back spak på sidan, när spaken förs i neutral läge aktiveras parkerings broms , de är utrustade med turbin koppling, Gnisten, det jag menade med fel traktor var att du klagade på rattens placering på sidan, och att du byter till en nyare modell med ratten i mitten, den jag har är en 62, med turbin och TwinTrac, har det gamla paketet instoppat under rutan och på detta vis sitter ratten på rätt ställe :)

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

eqlazer  
#237998 snurra: Nej alla xx50 (HiTech) har inte turbinkoppling.

Och parkeringsbroms läggs först i när man för ner spaken från N till P. Att den skulle aktiveras direkt i N är lite farligt. Tror du menade det men din beskrivning lät lite konstig (inte sagt att min gör det klarare...).

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#238002 Ok, men det är väl inte många som är utrustade utan, kan kanske bero på årsmodell, läser instruktionsboken, lägg inte i parkbroms under färd, står även att parkbroms är hastighets övervakad, det kan ju bero på den som köper en ny och väljer att inte montera turbin, tappar lite effekt och ej har behov för detta val i jordbruket, men i skogen är turbin jätte bra

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

eqlazer  
#238010 Parkeringsbromsen läggs i när hastigheten kommer under 3 km/h.
På den 6550 vi hade tidigare så la den även i bromsen när man slog av tändningen även om hastigheten var över 3 km/h, men tror att de åtgärdade det på senare modeller. Låsta hjul i hög hastighet är inget man vill vara med om.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238040 Jo jag förstod vad du menade:))
Japp min har turbin med och de står in instruktionsboken att man inte ska trycka ner kopplingen om motorn skulle dö när man kör väg, just för att handbromsen kommer gå in då när hydralsystemet tappar trycket för den ansätts med fjädertryck o lossas med trycket.
Har funderat att göra om den bakre riktningsväljaren till golvpedal eller nåt annat för den är lite dum när ratten står rakt upp.
Blir för mycket för högerhanden som ska både ratta fixa kranspak o välja körriktning m handbroms

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

Gäddviken  
#238090 Det låter som om spakstyrning är nära förestående :???: :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238166 Hm ja hade man kunnat skifta mellan styrning o rotatorfunktionen i kranspaken hade de varit en hit :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#238199 Detta har min granne experimenterat med, en ventil som du växlar om med, mellan kran funktion och styrning, nu vet jag inte om han har denna funktion kvar pga traktor byte och paket byte, men när han hade det i ordning så påstod han att det fungerade fint, har sett att denna fråga har varit uppe förut i detta forum och diskussionerna var om att det var ett ingrepp i traktorns säkerhet

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238239 Jag kan inte göra en sån koppling efter kranventilen då jag har skilda hydralsystem.
Isf behöver jag en elventil ist för bakre obitrolen att koppla över elstyrningen till...
Traktorn är väl CE märkt så att de blir fel....

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

snurra  
#238295 Se orbitrolen som en ventil eller en hy motor, fördelar oljan åt ena eller andra hållet, CE märkning ser jag bara som en klister lapp, finns ingen myndighet inom EU som kontrollerar att allt överensstämmer med märkningens direktiv

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238409 Nej de är ingen som kollar förrän de hänt en olycka o då kan de kärva till sig.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket till Valtra

fredrikoh  
#292331 För en dryg månad sedan skaffade jag ett 8-ventilspaket (kandiderar inte till medlemsskap i VVS) med styrspakar från Rotec till min Valmet 6300/Moheda 9T. Är mycket nöjd. Mina kommentarer (med bilder) finns i maskinisttråden

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=178361&start=0

Fredrik
Senast redigerad av fredrikoh mån 25 maj 2015, 18:50, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).