Föryngring

Manuell frösättning

26 inlägg 15128 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell frösättning

sveakatten  
#235867 Jag har läst lite om att sätta frön av tall istället för att plantera.
Är det någon av er som håller på med detta?
Vad jag förstår kan man ju få till en mycket bättre skog, både kvalitet och volym med frön.
Jag funderar på om hur man kan göra fröbädden enklast manuellt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

80-90  
#235898 Hej va kul att du ska försöka så lite!! Jag har sått lite tall i Norge å då brukade vi röjsågen å markberede med sen gick vi med en typ av kratta med en liten såkanna på som man drog i ett snöre så släppte det ut ett frö å sen vände vi på jorden med krattan .. Ha faktiskt varit å kollat det blev bra .. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

sveakatten  
#235919 Köpte du frön då eller klängde du själv?
Svärfar försökte så tall för många år sedan men det kom endast gran på så ställerna :grin:
Men han klängde själv och testade inte grobarheten.
Fungerade det bra att göra såbädd med röjsågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

JensSkoog  
#235932
sveakatten skrev:Köpte du frön då eller klängde du själv?
Svärfar försökte så tall för många år sedan men det kom endast gran på så ställerna :grin:
Men han klängde själv och testade inte grobarheten.
Fungerade det bra att göra såbädd med röjsågen?

Røjsågen m tre eller fyruddig kratkniv fungerar bra, enligt min erfaring. Men det går hårdt på klingan om det er stenig mark. Tallfrön er svåra at få til, isär om man sår dom ut. Har provat med självklängde frø i mycket liten skala. Lite bettre med dom som jag sådde i lerkrukka och planterade ut efter et par år

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

80-90  
#235933 Det va köpta frön

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

sveakatten  
#235938 Är det någpt sånt här ni haft? http://www.terracut.com/
Jag gjorde om en röjklinga som jag satt på stålklotsar på ca 10x30mm åt svärfar.
Jag tycker det verkar spruta i väg jorden vid bearbetningen med röjsågen, skulle det inte vara bättre med en motordriven is-jord borr?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

JensSkoog  
#235940
sveakatten skrev:Är det någpt sånt här ni haft? http://www.terracut.com/
Jag gjorde om en röjklinga som jag satt på stålklotsar på ca 10x30mm åt svärfar.
Jag tycker det verkar spruta i väg jorden vid bearbetningen med röjsågen, skulle det inte vara bättre med en motordriven is-jord borr?

Terracut har varit diskuterad här på forumet, och har inte fått så positiv omtale. Kratkniven gör OK jobb, men man måste träna lite på hur man kör den, så man hakkar och inte fräser jord til himmels.

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235998 Jag kan inte speciellt mycket om frösättning,men jag kan dra en rolig händelse som utspelade sig för många herrans år sen när jag å farsan var på nån skogsdag hos SVS som handlade om bla plantering! Där var med en riktig besserwisser som under hela dagen hackade på nästan allt som sades och talade om hur det skulle vara, och dom flesta var nog en aning irriterade på han! :smile: men i slutet på dagen kläkte han ur sig dagens höjdpunkt!: "ja,ni får säga vad ni vill,men det är bättre att sätta frö istället för plantor för då kan inte älgarna äta upp plantorna"!! :lol: :lol: han blev rejält utskrattad kan jag lova! å pep iväg som en avlöning därifrån när poletten ramlade ner.....smart kille.....inte helt omöjligt att han sitter i regeringen idag! :grin:

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

sveakatten  
#237863 Såkanna till frön, vart hittar man en sådan?
Jag har hittat en på Skogma, vet ni om någon mer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

Kse  
#237885 Vilka arealer rör det sig om?

Vi kör manuell frösådd, ca 200-300 ha per år.
Ska ta lite bilder under dagen på olika utrustning som finns för sådden.
Vi markbereder såklar och det skulle jag rekomendera även dig att göra om det inte är en väldigt liten areal vi talar om, visst går det att köra med Terracut och liknande anordningar även om det är lite stenigt, det är ju bara en fråga om hur envis man är.
Man gör ca 500 hål innan klingan är slut, så du får räkna med att det går åt en 4-5 klingor/ha. Hur sågen mår efter en dags markberedning kan jag inte sia om men magkännslan säger mig att jag inte skulle låna ut mina egna sågar till sådan verksammhet.

Återkommer med lite bilder.

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

sveakatten  
#237909 Det är inga stora arealer alls, jag tänkte samla lite tallkott i höst när jag hugger och ta egna frön.
På det viset kan jag prova att plantera på ställen som man vanligtvis inte gör och se om det blir något, + att jag kan stöd plantera på våra fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

ErikaS  
#634897 Jag har beställt tallfrö till 1 ha, 300 gr. Jag har markberett genom att vända tuvor och tänkte så ett antal frön i varje "vända".Planerar att så nu i maj. Kratta med liten kratta, lägga frön och sedan kratta över lite. Vad tror ni är ett bra antal i varje "vända"? 5 frön? Mer eller mindre?

Antar att jag måste behandla det lilla som kommer upp i höst med Trico eller liknande och sedan göra det återkommande varje höst. Tankar om det?

Tacksam för input. :smile:

Avatar Fallback

Re: Manuell frösättning

niotre  
#636334 Lyssna på skogspodden.se. De har flera poddavsnitt om just sådd av tall. Mkt intressanta. Bosse beskriver noggrannt frögiva och metodik.

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

Emanuel90  
#636344 Om jag förstår dig rätt ErikaS med att du har vänt på en tuva och lagt gräset nedåt så tror jag tyvärr inte att det kommer bli bra.
Gräset kommer väldigt effektivt bryta det kappillära vattnet och tuvan kommer vara snustorr merparten av sommaren, och ständig fukt är ju väldigt viktigt för den lilla plantan innan den har rotat sig på djupet.
Jag sår själv en del och är noggrann med att lägga fröna i den ljusa mineraljorden pga jämn fukt och minst risk för uppfrysning.

Användarvisningsbild

Re: Manuell frösättning

ErikaS  
#636382 Tack för svar! Hmmm men då så jag i det hålet dom blivit, tuvan ligger på sidan och det är ett "bart" hål på 30*40 cm efter skopan. Det borde väl fungera?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).