Verkstan

Hålla muttern i trånga utrymmen

16 inlägg 11593 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hålla muttern i trånga utrymmen

hala  
#236405 När man mekar en traktor är det många gånger svårt att hålla muttern när man försöker få den att ta gänga på skruven därför att det är trångt och kräver mycket små händer med väldigt långa fingrar. Är det någon som har något bra knep t.ex. en magnetisk ringnyckel som håller muttern.
Hazze



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

Ingoberra  
#236408 Kila fast muttern i nyckeln med lite eltejp. Funkar jämt

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

axwell  
#236415 Brukar använda något smörjfett direkt från fettsprutan, fungerar sämre vid högre temperaturer.

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236421
Bild

70:- från Jula, 28cm lång.
Liknande tång som denna har jag alltid nära när jag skruvar, kan användas till mkt.

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

jonathanA  
#236426 Ibland kan det vara bra att leta i gömmorna efter en mutter med krage, och lite fett på den så!

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

traktorz  
#236505
Slurfi skrev:
Bild

70:- från Jula, 28cm lång.
Liknande tång som denna har jag alltid nära när jag skruvar, kan användas till mkt.


Instämmer till 100%!
-Grymt bra tång, vi har denna i 45 grader och 90 graders vinkel på käftarna.

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

Si63  
#236514 eltejp på baksidan av ringnyckeln så mutter klistras lite fast + att den inte åker igenom ringen

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236567 Använder ibland även en utdragbar magnet bara för att ta gängan

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

ah4  
#236834 Hej.
Ett utmärkt hjälpmedel är denna magnet som enkelt fästs på resp. nyckel. Fungerar dessutom med insex-skruvar. Säljs av bl.a. Svetscenter.

http://www.stronghandtools.com/stronghandtools/products/magholder.php

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

hala  
#236944 Tack för alla svar. Magnethållaren från bl.a. Bacho verkar vara vad jag behöver. Har beställt en 79 kr + frakt så jag återkommer efter den är testad.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -svordomar

Hazze

   TS
Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

axwell  
#236947
ah4 skrev:http://www.stronghandtools.com/stronghandtools/products/magholder.php

Ingenting för mig, använder mest rostfria brickor, muttrar och skruvar.
Det blir nog till att fortsätta med fett, tape, strippor och körnslag.

Avatar Fallback

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

BM2254  
#237538
hala skrev:När man mekar en traktor är det många gånger svårt att hålla muttern när man försöker få den att ta gänga på skruven därför att det är trångt och kräver mycket små händer med väldigt långa fingrar. Är det någon som har något bra knep t.ex. en magnetisk ringnyckel som håller muttern.
Hazze


Du har redan fått väldigt bra tipps här i tråden, men du ska få ett till! När jag hamnar
i trångt läge då får frugan rycka in, hon har små händer små och långa fingrar som
når det mesta :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

JensSkoog  
#237639
BM2254 skrev:
hala skrev:När man mekar en traktor är det många gånger svårt att hålla muttern när man försöker få den att ta gänga på skruven därför att det är trångt och kräver mycket små händer med väldigt långa fingrar. Är det någon som har något bra knep t.ex. en magnetisk ringnyckel som håller muttern.
Hazze


Du har redan fått väldigt bra tipps här i tråden, men du ska få ett till! När jag hamnar
i trångt läge då får frugan rycka in, hon har små händer små och långa fingrar som
når det mesta :grin:

Endast min fru gör i min garasj är å bära dit kaffe och dopp, ock ta kaffe med mig där - hon sier att det är endaste sättet att få talas lite ved gubben!

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

machonisti  
#237641 Jens, din fru har alltså inte långa fingrar? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hålla muttern i trånga utrymmen

JensSkoog  
#237647 Inte specielt långa, men hon är bonddatter och stark i neven!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).