Skotare

Nya band skotare - vad ska man ha?

8 inlägg 9412 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya band skotare - vad ska man ha?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236798 Daxx att skaffa nya band till 840tx, alltså 710x24,5".

Har tidigare mest kört med Ecotrack / EcoSoft / Ecobaltic.

Ska vara nått som funkar för "vanlig" gallring, alltså typ Ecotrack.

Clark? Olofsfors? Annat? Pris jmf drifttid?

Synpunkter mottages tacksamt.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

rocky  
#236843 Vi ser ju stor skillnad när vi kör med ecobaltic eller ecotrack. Klart mindre påverkan på mark och vägar med baltic men sämre drag i stenig/blockig/brant terräng.

Pris kan man alltid förhandla eller ringa till olika försäljare eller titta på mässor.

Användarvisningsbild

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

Smålandshuggarn  
#236859 E ju heller inge bra me bärande band i snö. Eco-Of lr Evo med två brodd på varje platta. Bra drag o hyffsad bärighet. Vilken typ av terräng kör ni oftast i?

Användarvisningsbild

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236874 Vi rör oss i delvis stenig terräng, med lite lutningar, å surhål däremellan.. Å snö kommer ju ibland oxo, å man ha ju hört att Valmets boggies inte gillar snöpackningen (som om det bara vore på de röda??) som kan bli.
Baltic är ju bra, men drar dåligt och halkar lätt åt sidan..

Känns som OF / Evo blir väl glesa - tänker även på däckskyddet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

Thunborg  
#236880 Titta på swing cut, kanske combibandet :) bra pris läge i alla fall :)

Användarvisningsbild

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

Smålandshuggarn  
#236983
kalhygge skrev:Vi rör oss i delvis stenig terräng, med lite lutningar, å surhål däremellan.. Å snö kommer ju ibland oxo, å man ha ju hört att Valmets boggies inte gillar snöpackningen (som om det bara vore på de röda??) som kan bli.
Baltic är ju bra, men drar dåligt och halkar lätt åt sidan..

Känns som OF / Evo blir väl glesa - tänker även på däckskyddet.


Både Of/Evo finns som Max utförande, dvs tätare med plattor. Men dom blir ju rätt tunga isf, tänkte om de känns klumpigt i gallring. Sen ska ju Evo-banden rensa sig från snö o skit väldigt bra tack vare formen på insidan av plattan mot däcket.

Första vintern me chefens röda small ena boggien pga snöpackning då med ett par Eco-tracks. Händer dock nog på fler märken.

Har enbart kört me Olofsfors o tycker de funkar bra, så kan inte säga nåt om andra tillverkare. Jag kör i mestadels berg o stenig terräng så de blir ett par Eco-max te 1270n om ja får bestämma :smile:

Avatar Fallback

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236993 Jag hade satsat på swingcuts kombiband, ligger grymt fint på däcket även halvspänt.
Annars är nog evo-Max en höjdare också, dock inte med hänsyn till snöpackning...

Avatar Fallback

Re: Nya band skotare - vad ska man ha?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238629 Här i landet används dom "osymmetriska" Magnumbanden på en hel del av TX-orna.

Dvs Magnumplatta som är förskjuten så han breddar inåt.

Då blir han inte bredare än med Baltic men man får väldigt bra bärighet.

Nackdel förstås i kuperad terräng,men däremot upplever jag inte snöpackning som nåt värre problem med Magnumen.
Vi har Magnum bak på alla 3 skotare ( osymmetrisk på 830) och Ecotracken är sämst när det gäller snöpackning.
Magnumen är så täta så dom släpper in så pass lite snö att dom klarar sej.
1110an har OF fram och det är nästan så att dom packar mera snö än Magnumen....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).