#23587Min 2152:a har funkat klockrent sedan ny, inköpt för drygt 2 år sedan
Samma antal drag...kall som varm Min lilla topphandsåg, har bara gått pyttelite, inhandlad för 3 veckor sedan.
Så den är för tidigt att uttala sig om, men den går kalasfint!
#23605346 allt från 6-12 drag vid kall motor sen kommer svordomarna kall motor varm 2 drag
242xp max3 drag kall motor max 1 vid varm motor
357 max 4 drag kall motor max 1 vid varm motor
#23624444: 5-8 kall, 1-2 varm.
357: 3-5 kall, 1 varm.
357:an är lite tjurig när man startat den kall, man får låta den gå på startläget ett tag och sen dutta med gasen för att få varv på den.
Gör man inte detta dör den direkt.
Startar fint igen och går klockrent på tomgång, men vill inte varvas upp.
Har man väl fått varv på den går den hur fint som helst.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Har provat att justera den men ingen skillnad.
Jag har köpt den begagnad och vet ej vilket bränsle föregående ägare kört den på.
Jag tankar 95 och agrols olja.
444:an går som spjutet så fort den gått igång.
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden... HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
MickeBM skrev:444: 5-8 kall, 1-2 varm. 357: 3-5 kall, 1 varm. 357:an är lite tjurig när man startat den kall, man får låta den gå på startläget ett tag och sen dutta med gasen för att få varv på den. Gör man inte detta dör den direkt. Startar fint igen och går klockrent på tomgång, men vill inte varvas upp. Har man väl fått varv på den går den hur fint som helst. Nån som vet vad detta kan bero på? Har provat att justera den men ingen skillnad. Jag har köpt den begagnad och vet ej vilket bränsle föregående ägare kört den på. Jag tankar 95 och agrols olja. 444:an går som spjutet så fort den gått igång.
Låter som din 357:a får för lite soppa på L-munstycket, har du plastvingar på dina förgasar skruvar som bestämmer hur mycket du kan justera ??
om så är kapa av "vingarna" så du kan ge den lite mer dricka
#23631346xpg 1-2 kall och 1 varm.
357xpg 1-2 kall och 1 varm.
372xpg 2-5 kall och 1 varm.
sågarna ligger i den ordning so jag använder dom, min 372:a går inte så mycket som den är förtjänt av mest på gårdsfällningar när det är riktigt grovt som skall kapas, så det kan gå ganska många veckor mellan start tillfällena för den, om det kan ha nått att göra med att den inte är lika snäll att starta som dom andra två vet jag inte men det kan kanske ha nått med det att göra ,,,,,
#23637Räknar aldrig annat än när det börjar bli "irriterande många", och där går gränsen vid 8-10 drag.
3-5 kall och 1-2 varm är fullständigt normalt för hela min sågpark, förutsatt att alla är i bruk och inte har stått på hyllan ett längre tag.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
swe#kipp skrev:Låter som din 357:a får för lite soppa på L-munstycket, har du plastvingar på dina förgasar skruvar som bestämmer hur mycket du kan justera ?? om så är kapa av "vingarna" så du kan ge den lite mer dricka
Har jag faktiskt ingen aning om, ska kolla det när jag kommer hem.
Det låter dock troligt då jag har den skruven i "ändläge".
Jag har även svårt att få den att "fyrtakta" ordentligt vid fullgas, kan det vara av samma anledning?
Tack för tipset!
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden... HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).