Skotare

Udda skotare?

21 inlägg 16804 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Udda skotare?

Fredrik  
#2321 Hej alla,
Hittade denna annons på blocket:

http://www.blocket.se/vi/9417483.htm?ca=7_s

Någon som sett denna förut?

MvH Fredrik



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2323 Den är inte så udda.
Byggd på MF komponenter.
Var väl i samma veva som 3/4-bandaren Robur var aktuell.
Finns även en Flexor S som är en lunnare.
Detta är en Flexor 100, en förbättrad version av Flexor L.

Skulle gärna köpt den om man hade lite mer behov av en skotare :cry:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2324 Verkade inte alltför dyr. Vad är det för typ av drivning där bak?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2326 Det är boggielådor med kedjedrift.

Har skrivits tidigare på forumet att man kan knäcka navena till bakhjulen om man har vänt hjulen(för att få på band) och lastar för mycket..

Det var visst converter på denna, trodde dom bara fanns med koppling..

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2363 Är det billiga reservdelar, eller blir det dyyyyrt om något går sönder?

Kanske skulle åka och kika på den, vad skall man titta efter särskilt?

Går det att koppla loss drivningen i boggielådorna, om man skulle vilja hjula en längre sträcka? Rädd att det sliter mycket.

PS. Försöker komma in på Elmia Classics, men det går inte... DS.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2364 Det är kasst att Elmia Classics inte funkar, det fanns en broschyr på denna maskinen där :(

Du kan ju koppla ur drivningen på vagnen men jag vet inte om det finns någon diffspärr mellan boggielådorna, tror knappast det men man vet ju aldrig.

Motorn är ju en Perkins så den ska det inte vara några problem med.
Framaxeln är vad jag förstått en förstärkt MF bakaxel, om det är samma bromsar som på traktorn vet jag dock inte.
Kolla i vilket fall om bromsarna fungerar, tidiga MF hade torra bromsar som slets relativt fort senare(från 71 och framåt) har våta som aldrig krånglar och slits nästan inte alls.
Det var converter på denna kolla så den drar riktigt dvs så du inte behöver tokvarva för att det ska hända något.
Glapp i midjan är ju inte heller så kul..

Delar till traktorn har ju Olssons i ellös om det nu inte är en väldigt ombyggd MF.
Kedjor till lådorna kan väl inte vara annat än standardstorlekar..

Åk du och titta, säljaren borde ju veta en del..

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2367 Flexor har disskuterats förut, kom jag på..

Skotare

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6134 Om det är någon som har några frågor på en flexor så svarar jag gjärna på dom. Har haft en i 12 år, det kanske inte är den allra modernaste maskinen men den är lättskruvad och vagnen är väldigt överdimenionerad.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6137 Då kommer jag med några frågor :)

Vem har tillverkat vagnen?
Är maskinen hållbar?

Är själva traktordelen byggd på traktorkomponenter rakt av eller är det några specialgrejer.

Dropboxen finns såklart inte på traktorn, men hur har dom fått ihop det med växellåda bakaxel?

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6165 Vagnen är tillverkad av Hägglunds och har en Volvo viking bakaxel utan diffspärr ut från axeln går axlar med kardanknutar till boggilådor med kedjedrift av dupplex typ. det är samma konstruktion som Aktiv 758 men den har diffspärr. Maskinen är rellativt hållbar inga problem med vagnen, men traktordelen som är byggd på ferguson 178 delar som ett modifierad bakaxel medförstärkta navredutioner typ MF Robur. Dessa har gått sönder två gånger för mig. Vidare är det MF torra bromsar som inte är något vidare. Motorn är 178ans växelådan den samma med snabbväxel som på dom flesta har blivit utbytt mot en utan för den håller ej. efter detta följer en droppboxlåda som har en genomgående axel från nederste drevet, där en ände går till kardanen som går bakåt. Den del av axeln som går framåt går till ett frihjul (som brukar vara lite problem med att den inte grepparantagligen för att den är lite sliten) som i sin tur går in i den modifierade MF 178 bakaxeln. Växel lådan sitter över framaxeln med en hög och låg låda inann droppboxen. Det är därför framaxeln sitter så långt fram på traktordelen. Jag hoppas du förstår

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6180 Synd att dom inte fortsatte bygga den, -70 kom ju den starkare bakaxeln med våta bromsar mm.

Multi Powern är ju ett känt fel, den är helt enkelt underdimensionerad.
Den passar dock fint i tex 35 och 135:an..

Finns det inte någon med converter också?

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6182 Inte orginal. Den jag har är en av dom sista, alltså en (här får du hela namnet) SAAB-Ana Flexor 100. Det som skillde dom första som hette Flexor 70 var att 100 hade kraftigare vagn. och "bättre hytt".

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6186 Tänkte på navreduktionerna..

På orginalaxeln sitter det ju navreduktioner innanför hjulen, men senare Robur och Flexor har ju som du skriver förstärkta navreduktioner.

Har man på den senare då "hängt på" en annan sorts navreduktion på en annars standard axel?

Vet du vem som tillverkat dropbox?

Verkar som att MF inte var inblandad i bygget överhuvudtaget(förutom att den byggde på MF delar), eller har jag fel :?

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6191 Det som skiljer orginal navreduktion från den förstärkta är att den är mer än dubbelt så bred, Trumpeterna ut är orginal med en annan "diffklump".
Dom som tilverkade traktordelen var SAAB-ANA i Nyköping medan vagnen gjordes av Hägglunds i Ö-vik. SAAB-ANA var tidigare generalagent för MF så det var antagligen därför det blev MF delar till skotaren och lunnaren. Dom tillverkade även dropboxen. Just på 60-70 talet var det många som försökte sig på att göra skogsmaskiner.

Avatar Fallback

Flexor S

nixs  
#8498 Kommer lite bilder på en Flexor S fortfarande i bruk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).