ons 31 jul 2013, 09:52#232430
Visst är granen gynnad av skärm och trivs i skugga, men när du säger att inte minst hallonriset kommer så blir jag lite fundersam på om det går vänta alltför många år.
Just i skog där det kommer mycket hallonsnår så hade jag nog gått in med en brunnsröjning ganska snart. Man ska ju ha en chans att hitta plantan också och är de idag så små som 10 cm så hade jag beroende på växtligheten gått in med första brunnsröjning kanske år 2-3?
Där det t.ex. växer rikligt med gräs så brukar vi själva ha årliga åtgärder tills granen nått över knähöjd, men det är mest på gammal ängs-/åkermark. Men vi har även ett omarkberett planterat hygge som fått mycket hallonsnår, ormbunkar och gräs har tagit väldigt stor skada då det "glömts bort" de första åren. Gräs eller för den delen klent ris som lägger sig över plantan under hösten kan lätt kväva den, särskilt om den är liten. När snön lägger sig ovanpå riset så har plantan inte en chans. Upplever även problemen större på flack mark än i sluttningar.
Nu ska jag dock säga att det endast är få delar som drabbas så hårt, för det mesta klarar sig våra planteringar väldigt bra. Så det viktigaste är nog att du regelbundet går över dina planteringar och följer utvecklingen. Antagligen kommer du inte behöva agera på alla 6 ha utan på de delar med värst underväxt.
Ser fram mot lite bilder.
Skriv gärna även var i landet du befinner dig.