Skotare

Skotare med stegmatare

43 inlägg 30690 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotare med stegmatare

bulten1  
#231893 Tänkte se om det finns fler med samma funderingar eller erfarenhet om detta ämne. Jag hade tänkt köpa en mindre skotare typ Timberjack 810 eller liknande och hänga en stegmatare i kranen. Ett Arbro eller Naarva agregat exempelvis. Med långkran 9,5-10 meter så kan man ju backa i gallrings beståndet och göra stickvägar, kranen når ju långt bakom vagnen. Är detta väldigt tungjobbat eller skulle det funka? Som sagt det ska användas i gallrings syfte.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

Blivande snickare  
#231897 Varför stegmatare och inte ett vanligt gallringsaggregat :?:
Är det för eget bruk så går det ju men för att köra åt andra tror jag inte att det är tillräkligt snabb metod...

Hur är det att tömma lasset med en stegmatare? :???:

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

stegmaster  
#231906
Blivande snickare skrev:Varför stegmatare och inte ett vanligt gallringsaggregat :?:
Hur är det att tömma lasset med en stegmatare? :???:

En gissning er vel at det inte finns typ 150l/min på griphydraulikken som et vanligt gallringaggregat behöver, et Naarva aggregat går fint med 40-70l/min, direkt med griphydraulikken.
Hur det er at lasta av med Arbro vet jag inget om, inte optimalt med en Naarva heller, men funkar helt ok med dom grova gripklörne til klippdelen. Tar fint 3-4stk 15cm pinnar. Skulle säga at det blir ca som gripen på en 8t griplastarevagn.
Annars er vel fördelen med Naarvan at man kan köra den direkt på uttagen til gripen + at den er klart billigast, och inte dator som krångler.
Näckdel er den inte har längdmätning, om detta behovs + at man får köra alla rörelser manuelt (ingen matningsautomatik)
Et Arbro går vel heller inte at köra på et vanligt dubbeltverkande uttag???

Vel bara några gissningar från min sida, då jag inte vet nåt om skotaren ifråga.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#231921 Stegmataren är för att den är enkel och som sagt den kräver lågt flöde. När man lastar på och av ska man naturligtvis använda gripen. Där är väl också en anledning till stegmatare som är enkel att montera på och av. Arbro stroken har ju svärd och kedja, där vet jag inte hur den funkar om man röjer energived efter ex. vis vägkanter, hoppar kedjan lätt av om man ska kapa av flera klena stammar samtidigt? Där är väl Naarvan bättre, (då tänker jag på en klipp) men finns det någon Naarva med både stegmatning och ackumulering. Sen så ska ju förstås stegmatningen ha automatik och längdmätning, men det finns väl på både Naarva och Arbro. Tack till er som svarar, det är alltid bra med bollplank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

stegmaster  
#231958
bulten1 skrev:. Sen så ska ju förstås stegmatningen ha automatik och längdmätning, men det finns väl på både Naarva och Arbro.

Nope, finns ingen stegautomatik på Naarva`n, på så sett at kvistningsylinderen får köras manuelt fram och tilbaka, medans kvistkniver och fasthållninggripar stängs och öppnas automatisk.
Finns knappsats med 4 funktionsval på Naarva`n( kapning, fällning(tiltning) och kvistning/snabbkvistning) sen styrs dessa rörelser med gripfunktionspaken.
När ingen knapp aktiveras öppnas/stängs kvist och klippkniver när gripsfunktionspaken aktiveras.
Längdmätning fanns som tillval tidligare, men vet inte om detta finns lengre. :o
Annars er det bara och räkna 1,2 3,,,,,,,,,,, (1 slag =1m). 8)
Naarva fås even med radiostyrning, så ingen el kabel behovs, då blir det lika enkelt som at byta grip.



Arbro har båda dessa funktioner vad jag vet.
Men detta aggregat kräver vel upplägg av "ny hydraulikk" fram på kranen. Tror detta körs med en tryck och en öppen returlina???? :???:


Tror inte det finns ackumulering på någon stegmatare vad jag vet.
Dock går det at ackumulera med lite trening på Naarva`n med dom små fasthållsgripklörne, dessa kan man stänga manuelt vid at forsiktig trycka på kvistningknappen (steg ut) medan aggregatet finns i ståande läge, sen öppnar man kvist och kap gripar igjen, och tar nästa träd.
Detta har jag testat själv, så det funkar, men endast på mindre träd (inga maksdiam träd altså).
Men någon ackumulering i ordrets retta forstand finns inte.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#231965 Hur fungerar stegmatningen då, om det är en böj, liten krök eller liknande slirar inte steget då och man kanske måste ta onmtag? Då tappar man snart bort räkningen av slagen och således längden.

Här i Jämtland säljs ju allt virke med fallande längd om 3dm. Sågtimmer oftast från 34-55 om 3dm intervall. Massa från 27-57 om 3dm intervall. Kapar man allt lite slarvigt på längd så blir det mycket som längdkorrigeras vid inmätning för att hamna på närmaste kortare längd. Kapar jag en massa på 41dm så mäts den in på 39dm då förlorar jag 2dm det blir mycket kubik i slut ändan därför är det intresant med längdmätning. Visst travmäts ju massa vid inmätning men ändå så finns ju dessa längder om 3dm, det vore mycket smidigare med 1dm hela tiden slapp man bry sej.

Vad priser är det på nya Naarva, Nisula eller Arbro ungefär?

Tapio verkar spela i en lägre division.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

stegmaster  
#231977 Nei, slirar upplever jag inte at det gör.
Det er bra kram i kvistknivarna som nyper fast vid "steg in".
Jag brukar virket som jag hugger med Naarva`n själv til vedproduksjon , så längmätning er inget jag er i behov av.
Annars får du höra med Pentinpaja OY (Naarva tilverkaren) om du kan få den med längdmätning.

Priser som jag sett her i Norge.
Detta er vel från priser, så+++++ blir det nog alt efter vad man legger til listan. 8)

Naarva S25: ca 105tkr NOK.

Arbro: vil jag minnas er ca 160tkr NOK

Nisula rullmatare(vet inte riktig vilket du menar, men gissar på modell 325??):
400 : ca 350tkr NOK
325: Vet inte , men gissar ca 250-300tkr NOK


Sen finns ju Bjm 350 stegmatare ochså.

Vet inte vilken divisjon Naarva`n spelar i, men någon proffsutrustning er det ju inte.
Inget fel på kvaliten, bara men er medveten om at det er et enkelt oppbygd aggregat, utan mycket lull lull (eller autofunktioner som någon vil kalla det :mrgreen: ).

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

Bax  
#231985 Ser man att backa, och hantera aggregatet, även när lasset börjar att fyllas på?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

machonisti  
#231990
Bax skrev:Ser man att backa, och hantera aggregatet, även när lasset börjar att fyllas på?

Tvivelaktigt!

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

Blivande snickare  
#231994
machonisti skrev:
Bax skrev:Ser man att backa, och hantera aggregatet, även när lasset börjar att fyllas på?

Tvivelaktigt!

Hur skulle det då vara att köra framåt å lägga virket i hög bredvid vägen å sen lyfta på efter att trädet är färdigt :-? . Då skulle man ju se.

Börjar bli intressant den här diskussionen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

machonisti  
#231995 Vägen huggs när man backar och gallringen när man slutar se att backa och kör framåt, kanske?

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231999 Har också provat konceptet lite men inte ska man skota med skördaraggregatet. Då byter man till grip. Under huggning ska stakarna plockas bort eller som på t.ex. Mini 678 hela lastbäraren plockas av.
Bulten1 , vad är det för konstig massavedsmätning ni har i Jämtland? Det där synar jag för i resten av Sverige är det travens medellängd punkt slut.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

foton  
#232005 Kör med Naarva S 25 på en minigrävare, fallande längder.. Det enda man behöver ha koll på är om trädet blir 2 eller 3 bitar.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232025 Som Skogsola skriver så kan man plocka av hela lastbäraren och det är skit bra, men en Mini börja kännas lite gammal. Men om grinden går att fälla och att man tar bort stötterna så underlättar det ju. Sedan så menar jag inte att jag ska skörda och skota samtidigt. Det går ju att skörda en eller två veckor och sedan byta till gripen och skota.
Det där med massaveds längderna komenterar jag överhuvudtaget inge mer... någonsin.
Hur i hela helvete kan man ha gått runt i alla dessa år och haft så jävla fel, helt ofattbart :oops: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232063 Nu har jag ett rullmatat agg men ovan som jag är så hugger jag 3 skotarlass (TEG904) på en dag med björk. Gissar att du får skota en stund om du hugger i 2 veckor :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).