Länkar

Facket, en kvarleva från en annan tid

55 inlägg 51561 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Brickan  
#228417
Sludent skrev:Det tråkiga med en röjsåg och enskild firma är att man pga. Facket inte får utföra jobb åt bolagen så då är ju det bara att starta AB om man vill det, därför är ju diskussionen om enskild firma i denna tråden onödig?
Det finns andra uppdragsgivare än de stora skogsbolagen. T. ex. Enskilda skogsägare omfattas inte av några avtal med GS-facket. Knappast heller elnätsbolagen.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228418 Bara markägaren inte är certifierad då....

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228419 Bättre att facket skärper sig och skippar de kraven som hör till en tid för hundra år sedan. Löjligt!!

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Brickan  
#228423
Sludent skrev:Bara markägaren inte är certifierad då....
Hur så? Innebär certifiering att man på tecknar avtal fackförening för anställda man inte har?

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228426 De kräver att de som utför arbete i den certifierade skogen har hängavtal med facket.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228452
Sludent skrev:Det tråkiga med en röjsåg och enskild firma är att man pga. Facket inte får utföra jobb åt bolagen så då är ju det bara att starta AB om man vill det, därför är ju diskussionen om enskild firma i denna tråden onödig?


Jamen är det tredje varvet vi kom in på nu? :D

Diskusionen om enksild firma började som att facket krävde det och det var dumt, och så kom någon person på att det ändå var bättre, och så handlade diskussionen om det var bättre eller sämre ekonomiskt/riskmässigt med enskild firma.

För en halvtimmes sen var jag hos min ekonomiansvarig och han menade på att just nu är lönekostnaden lägre i enskild firma än AB. Antaglien ingen stor skillnad men ändå.

Man kan inte argumentera att de inget spelar någon roll att facket kräver AB, eftersom man ändå måste ha AB, eftersom facket kräver det.. :-)

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228458
Mangan skrev:
Sludent skrev:Det tråkiga med en röjsåg och enskild firma är att man pga. Facket inte får utföra jobb åt bolagen så då är ju det bara att starta AB om man vill det, därför är ju diskussionen om enskild firma i denna tråden onödig?


Jamen är det tredje varvet vi kom in på nu? :D

Diskusionen om enksild firma började som att facket krävde det och det var dumt, och så kom någon person på att det ändå var bättre, och så handlade diskussionen om det var bättre eller sämre ekonomiskt/riskmässigt med enskild firma.

För en halvtimmes sen var jag hos min ekonomiansvarig och han menade på att just nu är lönekostnaden lägre i enskild firma än AB. Antaglien ingen stor skillnad men ändå.

Man kan inte argumentera att de inget spelar någon roll att facket kräver AB, eftersom man ändå måste ha AB, eftersom facket kräver det.. :-)


Precis! En meningslös diskussion om man inte bara ska röja ledningsgator, hur kul det nu är. :)

Bättre att medlemmarna säger sin åsikt så kanske förändring sker. Svårt då deras företrädare är löjligt trångsynta.

Användarvisningsbild

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

anersimyra  
#228473
Sludent skrev:Då har de fel, det gäller alla arbeten som man utför rörande skog och omfattas av kollektivavtalet rörande GS fackets område. En maskinentreprenör som kör åt t ex, SCA får inte han en inhyrd kille genom hans enskilda firma, sk. f-skattare.
Helt rätt sludent, skogssällskapet kräver AB för ALL verksamhet i skogen. Min kollega som har AB, fick uppdrag via sällskapet. Jag som har enskild firma fick däremot arbeta direkt genom uppdragsgivande företag, men inte gör det mig någonting, då jag på det sättet får 60 kronor mer i timman än om jag arbetat via sällskapet. :lol:

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228486 Bara tacka och ta emot! :D

Användarvisningsbild

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sedvall  
#233227 Kravet att F-skattare inte får arbeta med motorverktyg åt certifierade bolag måste ju bort från kollektivavtalet, det är inget snack om saken! Argumentet att det kommer komma in utlänska företag är bara skitsnack, eftersom det kommer in utlänska storföretag och stänger ute lokala ensamföretagare.

Någon som vet om kollektivavtalet finns att läsa igenom nånstans?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).