Skotare

Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

6 inlägg 6327 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227854 Den genialiskt enkelt förbättrade gripen som skulle revolutionera skotningen? Såg ingen på Elmia i år. Bortglömd som många andra uppfinningar?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227871 Fanns där, såg den i en monter. Har den själv, bra när man kör en del ris också.
Dock har väll alla en egen variant, x-grip och allt vad dem heter...

Avatar Fallback

Re: Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Crisse  
#228209 Jodå den fanns i Huldtins monter.
Kör även med en själv, helt ok till virke och träddelar men kass till grot.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Fredrik Reuter  
#383565 Hej,
Jag träffade en säljare på Hultdins när det var vårvisning i Karlstad för någon veckan sedan.
Frågade just om A-gripen och hur det går med försäljningen av denna.

Säljaren berättade att de hade några få tillverkningsmissar på den första serien som kom ut. Bl a så var avståndet mellan skänklarna för stort och det kunde göra att inrullningen blev fel. Dessutom var de allra första sämre svetsade så de sprack lätt.

Allt detta är åtgärdat i serie II som finns ute sedan flera år tillbaka, tyvärr verkar dock ryktet leva vidare att den inte fungerade optimalt/sprack.
De som kört med serie II och ska köpa ny väljer dock uteslutande en ny A-grip, så det torde vara ett gott betyg för den.
Tror också det kan ha att göra med att Hultdins varit dåliga i marknadsföringen av denna grip, den vanliga Supergripen kommer liksom först och det är ju fortfarande storsäljaren, men i kombination med ovan så kan A-gripen lida mycket för detta - trots att många älskar den.

Jag har själv kört några timmar med A-gripen och gillar den skarpt. Jag tycker den erbjuder fler möjligheter, ex att "pincett-plocka" och vrida den så det ex blir lättare att gripa om ett knippe som ligger udda till. Tycker också den funkar bra vid avlastning, bara att sätta ner och gripa ihop.

Fast gräva med den ska man tydligen passa sig för (snedbelastning).

Avatar Fallback

Re: Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Hema  
#383584 Någon som har jämfört A-gripen mot Cranabs X-grip? (Stockar och ris/grot)

Avatar Fallback

Re: Vart tog A-gripen från Hultdins vägen?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383588 Gillar a gripen skarpt har kört den flera år på f18 tills ifjol när den gick sönder då åkte reservgripen på (vanlig hultdins 420).
Att då inte att den vanliga är bättre på nåt, men a gripen har massa fördelar kör du lärt dig använda finnesserna.
Cranab x är ju bara som en vanlig grip typ som är nött i kanterna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).