Skotare

Bor ni i hytten??

24 inlägg 10031 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bor ni i hytten??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21742 Det framgår i många trådar här på forumet att hytterna är för små, för lite förvaringsutrymmen etc. Man undrar ju vad ni gör i hytten, vad har ni med er? Jag kör själv en Valmetskotare, i hytten behöver jag ha plats för : vältlappar, häftpistol, en pappersrulle,fönsterputs,ett par pärmar, matväska, traktdirektiv, mössa,hanskar. Detta får plats utan problem. Jag är själv 190+ och kör maskinen utan passagerare.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21744 jo visst skiljer det på hytterna.
Valmet är väl hyffsade men lite större hade inte skadat men John Deere dom är inga höjdare.
Skjut tillbaka stolen i en john deere till där du vill ha den så tar den i panelerna.

Hur mycke av det du har med dig har du på golvet??
Det finns ju knappt plats för matboxvärmare i valmet och john deere.
Pappersrullen kan då inte vå stor om du ska ha den nerknölad i nåt av facken som är i hytten.
Man måste ju kunna sträcka ut benen i bland utan att behöva kliva ur hytten.
Sätt dig i en Ponsse eller en Smv Rapid så får du se vilken skillnad på hytt storlek och utrymmen.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21754 Matdlådan samt skorna/stövlarna. Sen är det fullt på golvet när man ska snurra runt.

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21756 I våran Valmet finns värmare för matdosa och så har vi en låda med bärhandtag för en del grejer som kan behövas står på golvet. Några pärmar i facket som är till för det endamålet, Handskar, fönsterputs och papper har vi i dörrfacket medan toarullen brukar hamna i fönstret .Använder inte matväska utan har en påse som också brukar hamna i fönstret, annars blir det att man sitter och sparkar runt på grejerna. Har med stövlar ibland.

Jo just det, har en soppåse hänger på låsspaken till ratten också, annars så drunknar jag i skräp som den andra killen "glömmer" när han har vart och kört. Och så har vi en liten sopborste med skyffel för att få bort allt skit man drar in i hytten.

Jag har inga som helst problem med utrymmet för att kunna sträcka på mig, är ju bara 161 cm hög, så om jag vill ställer jag mig upp utan att slå huvet i taket 8) :D .

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21770 Problemet med hyttarna är att dom görs av personer som inte själva behöver sitta i dom,det är viktigare att maskinen "ser liten ut" än att det finns vettiga förvaringsplatser.Våran 1710 är ett skolexempel på detta,ytterrocken hänger ju mitt i stolen om man hänger upp den på kroken,därför knölar man den nere i ett fönster så att fönstret immar igen,värmeoverallen får man lämna i bilen och matlådan kanar på golvet,(allting ser ut som pyttipanna oberoede av vad det är)osv.Vi får ju hoppas att E-hytterna på skotarna blir bättre men om dom ska göras som snurrhytter allihop så är jag rädd att det blir ännu värre.

Avatar Fallback
Ponsse  
#21785 Inget slår ju en ponsse eller smv i hytt storlek.Ponsse kan du ställa väskan på "bordet" sen har du ju allt fritt..Har med mig grabben nästan hela tiden (han och jag har det här namnet på forumet ihop) och han är 160 cm lång det är inga problem alls.Skotarn blir det väldigt trångt ibland.. :roll:

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21940 Äh smv :roll: Det var härliga hytter det :D

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21958 det är alltid fint med gott om plats i en hytt. Ta tex valmet 911ans hytt nu, man ryms ju nästan itne med fötterna om man tar av sig ksorna och ställer dom på golvet :( Och det är nästan enklast att ta av sig jackan innan man kommer in i hytten.
Ska du ha med dig matlåfan så får du svänga stolen och kasnke luta fram ryggstödet och tråckla in den baki stolen.

Och även om det inte är så ofta så nog är det ju bra om det finns plats att ta med en passagerare i hytten.

Sen så tycker ajg inte om med lösa saker liggandes i hytten bättred å med fina fack och förvaringsmöjligheter. Och då säger ni att man ändå inte har emd några saker med det blir ändå en hel del....

tänk bara:
Kartor och traktdirektiv.
Papper, våtservetter, fönsterputs
Ficklampa
vantar
klave måttband
CD skivor och sånt
telefon laddare mm

Det finns mycket saker ändå då amn funderar lite

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#22130
Valmet860.1 skrev:Äh smv :roll: Det var härliga hytter det :D

Ja specielt 21orna med styre 8)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22165 Det är myket gnäll om små hytter, ni har inte provat en pendohytt.
Liten men förbannat skön,har ej hittat någon gämförbar.
Vill ej byta än 8)
Vill man sträcka på sig finns en dörr :wink:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22280 när man läser era synpunkter i ämnet så kan man konstatera att det egentligen är j-vligt konstigt att maskinerna som idag är så dyra :) inte har plats för mer än en förare ( i trikåer tamejf-n ) :lol: :shock:

jag har då inte hittat / suttit i och kört en enda maskin som varit riktigt bra , men vad ska man göra :? ..man får hitta på egna lösningar som vanligt :wink:

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22340 kan hålla med att valmets hytter är j-vligt små.
Men 941:an är den absolut bästa hytten på en skördare idag: Många förvarings fack, bra plats för fötter o ben, snurrbar stol, jag är 1,85 och kan sträcka på mig utan problem :D

Avatar Fallback

skotare

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22369 Håller med de bästa skotar hytterna har ponsse och rottne när det gäller utrymme .

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22564 det kommer nog bättre hytter på valmetarna snart...

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22581 jag var ute o kollade på en valmet 941 för ett tag sen.. riktigt fin hytt. vi var 2st som åkte med utan problem..jag vet en som hade med sig sin hund, ganska stor i en rottne 2004 då kan vi börja prata om trångt.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).