Sågtimmer

Diameter på timmer?

26 inlägg 41757 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diameter på timmer?

Dodger  
#225081 Har huggit ner en del träd som jag tänkte få uppsågat till 8" brädor. Någon som har koll på hur långt ner i diameter jag kan gå i den smalaste ändan på stocken?



   TS
Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Flax12  
#225092 Beror lite med vad du sågar och hur, men från 22 cm i topp kan du få ut fina 8" brädor.

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

T Landström  
#225093 Bör det inte vara rätt grovt om man ska såga 8" brädor?
Man vill väl få ut så mycket som möjligt av stocken...

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

svampbob  
#225094 Jag förmodar att det 2" x 8" du vill såga. Lite matte säger att vid en toppdiameter på 29 cm så får man ut 4 plank.

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225096 Lite off topic men, detta är definitionen av skillnad mellan planka och bräda.

tunnare än 38 mm = bräda
tjockare än 38 mm = planka

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

T Landström  
#225098
OAS-forests skrev:Lite off topic men, detta är definitionen av skillnad mellan planka och bräda.

tunnare än 38 mm = bräda
tjockare än 38 mm = planka


Glöm inte bredden...den spelar oxå in om jag inte missminner mig från skolan... ;)

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Dodger  
#225108 Ledsen för att jag var lite otydlig. 1"X8" är det som jag ska såga.
Har fällt alla träden så jag tänkte kapa bort det som inte kan sågas och därför får gå till ved.
Skulle 22 cm diameter vara ett lämpligt mått att "sluta" stocken vid alltså?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Sti  
#225119 Rita upp stockens diameter på ett papper och rita dit önskad dimension på brädan....

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225120
Dodger skrev:Ledsen för att jag var lite otydlig. 1"X8" är det som jag ska såga.
Har fällt alla träden så jag tänkte kapa bort det som inte kan sågas och därför får gå till ved.
Skulle 22 cm diameter vara ett lämpligt mått att "sluta" stocken vid alltså?


Du var ju inte otydlig, bara vi som trodde det :wink:

22 cm tycker jag låter klent, 8" är ju straxt över 20 cm torkat mått. Rått virke sågat till 8" kanske är ca 21 cm?
Rita upp en cirkel på 22 cm och rita brädor i den cirkeln + några millimeter som klinga/band tar.
Men det beror ju också på hur mycket vankant du tycker att du kan acceptera, jag tycker nog uppåt 24 cm. Men behöver du bara 8", kan det inte vara bra med lite andra sorter, reglar och så?

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225121
T Landström skrev:
OAS-forests skrev:Lite off topic men, detta är definitionen av skillnad mellan planka och bräda.

tunnare än 38 mm = bräda
tjockare än 38 mm = planka


Glöm inte bredden...den spelar oxå in om jag inte missminner mig från skolan... ;)

Har inte hört den definitionen men det torde vara då bredden blir mindre än dubbla tjockleken så är det ingen planka eller bräda längre utan regel.

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

T Landström  
#225123 Jag kollade lite igår...och en regel är upp till 150 mm bred och tjocklek tror jag är från 32mm till 50mm
Om man ska vara riktigt nördig finns ju flera benämningar än bräda, regel och plank...
Finns ju lats, läkt, sparr, mm...

Fast i dags läget pratar man nog bara om läkt, bräda, regel och plank...

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Flax12  
#225135
Dodger skrev:Ledsen för att jag var lite otydlig. 1"X8" är det som jag ska såga.
Har fällt alla träden så jag tänkte kapa bort det som inte kan sågas och därför får gå till ved.
Skulle 22 cm diameter vara ett lämpligt mått att "sluta" stocken vid alltså?

Du kan få ut dina första 1"x 8" ur centrum from 22 cm sen blir det en del annat oxå naturligt vis om du behöver. Rita upp en cirkel som ett tidigare tips så ser du. :smile:

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225137 25 cm = 10" är ett bra mått. Då kantar du bort en tum på var sida så har du ett 8" block att klyva efter behag.

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

machonisti  
#225200 Ett 8" block kan inte tas ur mindre diameter än 28,28 cm diameter innanför barken. Krök på stocken kräver större diameter. Räknat från satsen pythagoras lanserade för 2500 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Flax12  
#225215 Eftersom "resten" skulle bli ved så gör det ju inget att börja plocka ut brädor i 8" ur en 22 cm, är bara att genomsåga o kanta. Ju grövre stockarna blir så är det bättre att blocka. Verkade bara som att det va 1" x "8 som va intressant. :smile: Vad ska det sågas på för såg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).