Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lastväxlarsystem

64 inlägg 48231 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224389
Zixten skrev:Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.

Det borde väl gå fortare att last bilarna, bara att dra upp flaket vilket går på några minuter, föraren behöver kanske inte kliva ur bilen ens, att jämföra med kranlastningen.

Hörde på filmen att det kunder röra sig om 130 kr/m3fub i besparingar, tycker att det låter väldigt mycket, men även om hälften är sant så är det ju bra.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

rikard_e  
#224390 Detta går säkert fint på vissa ställen, men detta system går emot rätt mycket som vi verkar satsa på tex sänka vikten på skotarna pga av marktryck, sen att köra med lastväxlarsystem på lastbilarna blir onödigt tung och tappar lastförmåga som är också något vi försöker höja. Bilarna ska väga så lite som möjligt och lasta så mycket vi bara kan.
Blir svårt att ha lastbilar som ska ligga och köra stup i kvarten, blir nog rätt stora vägunderhåll om lastbilarna ska gå hela tiden för att ha lediga flak till skotarna, och var ska alla dessa lösflak stå?
Detta är jú en del av att minska utsläppen.


Kan dock tänka mig detta systemet på större avverkningar gärna ihop med förbindelse med tåg så det kan lastas om.


Till Zixten och sandhult, alla idéer är inte bra, men att ha teorier om och nyskapande tankar är aldrig fel.

Sen förstår jag inte hur ni kan påstå att många ratar nya idéer, klart man måste vara skeptisk likaväl som öppensinnad, Ni ser väl vilket framgångsland vi är ? speciellt inom skogen, det är helt otroligt vad svenska folket har åstakommit inom skogsbruket!

Om ni ska prata om att rata idéer kan ni prata med amrikaner om sitt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224394
OAS-forests skrev:
Zixten skrev:Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.

Det borde väl gå fortare att last bilarna, bara att dra upp flaket vilket går på några minuter, föraren behöver kanske inte kliva ur bilen ens, att jämföra med kranlastningen.

Hörde på filmen att det kunder röra sig om 130 kr/m3fub i besparingar, tycker att det låter väldigt mycket, men även om hälften är sant så är det ju bra.


min tanke där var mest ett svar på detta...
Blizzarden skrev: Det tar längre tid för en krokbil att växla om (av med tre flak och på med tre) än det tar för en virkesbil med kran att lasta och ofantligt mycket längre tid än det tar för en separatlastare att lasta, dessutom så har virkesbilar mycket högre nyttolast än vad en krokbil har.


Så jag menar att även om ett moment tar längre tid än vad det gör idag, (lasta lastbilen) så spar man kanske inte mycket mer tid på andra arbetsmoment och spar på så vis in på den totala tiden det tar att få in en kubik till industrin.

(ungefär samma fenomen som vår offentliga sektor, när en avdelning skall spara så drar dom in på något, det man då inte tänker på är att en annan avdelning får ta över problemet och kostnaden, kanske till och med till en högre kostnad.)

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224397 Angående att man inte skall rata nya tankar och ideer...

Jag jobbade på ett ställe där ägaren som drev företaget hade mängder med ideer.
Var ofta som han kom och ville testa något, fick många gånger svaret från "de gamla gubbarna" att det går inte.
Han brukade bara svara att vi försöker ändå, och mycket riktigt så funkade det inte, ett par dagar senare hade han funderat på problemet och ville göra om testet med någon förändring, efter ett par sådana tester med förändringar så kom det till slut fram något bra...

Hade han bara accepterat gubbarnas svar om att det går inte hade det aldrig blivit något, men tack vare hans envishet så jobbade han fram en bra lösning till slut ändå, just för att han tänkte lite "utanför boxen"....

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224436 Efter Elmia så har det nog besvarats vissa frågor om hur dom har tänkt det. Tanken är intressant men det behöver utvecklas mer. Jag tror att det kommer att behövas ett helt nytt koncept när det gäller maskiner för att kunna tjäna fullt ut på systemet. Sverige gick inte över till skördare från motorsåg på en sommar heller.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224445
T24X4 skrev:Jag tror att det kommer att behövas ett helt nytt koncept när det gäller maskiner för att kunna tjäna fullt ut på systemet..

Ja, håller med, tänk om en stor lastbilstillverkare skulle fundera på detta koncept tillsammans med en skogstraktortillverkare. Det kan ju bli ett stort steg i logistikutvecklingen av virkeshanteringen i skogen. Det kan även ge en del nya jobb inom fordonsindustrin.

Idag kostar avverkning, skotning och transport till industrin ca 250 kr/m3fub, i filmen talades det om att en besparing av 130 kr/m3fub kan vara möjlig. Troligen kan inte detta koncept ersätta dagens hantering fullt ut utan endast bli aktuellt i vissa avverkningar, men om vi ser till den totala hanterade volymen kanske en effektivisering av 10-25% vara möjlig, och då talar vi om stora pengar. Den som först anammar detta får en konkurrensförsel och kommer då både att tjäna pengar samt kunna betala sina entreprenörer och virkesleverantörer bättre.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Baggböla  
#224470
Om jag minns rätt från filmen skulle flaken vara hopfällbara, alltså en tom lastbil kan kanske få med 9 flak ut till avverkningen.

Alltså är det kanske två av tre bilar som kommer tomma till avverkningen.

Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.

Kan man där få till ett flöde där man kör lastbilarna till den industri som tar den största volymen, och sortera ut det man inte vill ha och lasta direkt på järnvägsvagn som man sen skickar direkt till den industri som skall ha det, då kan man kanske spara tid där med.

Sen kan man säkert inte få in detta på alla avverkningar, men kan man få ett system som funkar kanske man kan göra detta på stora avverkningar.

Nu är detta kanske inte alls rätt väg att gå för att effektivisera, men skall man komma framåt och komma på nya sätt att arbeta krävs det lite galna tankar.

Till sist... Fundera lite på om våra förfäder hade avfärdat alla galna ideer, då hade vi fortfarande gått med handsåg och yxa i skogen och kört ut med häst och släde.


* Vi har fortfarande problem med att nyttolasten troligtvis blir lägre för en lastväxlarbil. Går helt emot utvecklingen mot lättare virkesekipage med högre lastindex och lägre dieselförbrukning per m3fub. Man jagar kilo och inte ton.

*Minskar troligen inte bränsleförbrukningen i varken drivningsledet då man måste köra med mindre last i skotningen, pga mindre standardiserad lastbärare. Bränslesparingen i kranarbete får i vilket systemsom helst med direktlastning t.ex besten eller drivare. Begränsningen i lastbäraren äter troligtvis upp den vinsten snabbt.

*Minskar heller troligvis inte bränsleförbrukningen i vidaretransporten pga minskat lastindex.

*Hur ska man göra vid avlägg vid väg. Man kan naturligvisinte ställa varken ett släp eller lastbärare där. Man får helt enkelt längre och någon annanstans eller bygga en vändplan. Dyrare och högre bränsleförbrukning.

*Kräver stora avlägg om lastbärare släp och trailers skall få plats.

*Vägkostnaden ökar med tanke på terrängmaskinen blir tvungen att köra upp på vägen, men både band och kedjor.

*Hur skall det tekniskt ske att flytta om ett lastbärare på ett trailersläp inom tillräcklig tid? Lastväxlarbil kran javisst ja visst men om avverkningsmaskinen ska lasta på det på ett släp, krävs ju en ordentligt kraftig moment som klarar att flytta +15ton i en arbetscykel.

*Hur skall surrningen ske?

*Sorteringen skall ske då vid stora kombifabriker, verkligheten ser inte ut så idag, även om utvecklingen går mot stora och färre industrier. Färre och större industier skulle dessutom innebära att virkesupptagningsområdet skulle bli större och transporterna skulle blir längre. Vilket då ger ett större inticament att använda sig av virkesbilar med hög nyttolast, dvs dagens konventionella system och inte ett lastväxlarsystem.

*Om sortering skall ske vid industrin så innebär det ju att ett blandat ekipages last måste stockmätas för massavedstockarna måste ju sorteras ut ur timmret. Det blir inte billigt. Det blir en stor flaskhals för industrierna. Mätingskostnaderna ökar ju ofantligt då. Då ska vi tänka idag då vi försöker komma bort stockmätning och ett ökat intresse finns för skördarmätning.


En sak gillar jag inte, och det är att många ratar nya idéer som inte passar in i de traditionella mönstren. det är grymt bra med nya idéer, även om det inte är helt rätt första gången. Plötsligt passar det en i ett bättre sammanhang en dag, kanske när en annan teknik gör det möjligt.
[/quote][/quote]

Jag ratar bara dåliga ideer. Inte nya ideer. En dålig ide är en dålig ide och en bra ide är en bra ide. Jag tycker iaf jag kommer med argument varför jag tycker detta är en dålig ide.

Min ståndpunkt är i dagsläget att detta är skit tills jag fått svar på mina frågor rörande detta system. Sen kanske jag ändrar mig, men sannolikt tror att det är skit då med.

De har allstå åstakommit en staplingsbar lastbärare, det är allt. Och vips så sparar man 130kr/m³.. jag är redigt skeptisk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

jmatsson  
#224474 Bra att det kommer nya idéer, även om många verkar vara ogenomtänkta idéer. Ser ingen fördel med Lastväxlarsystem. :???:

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

M3B  
#224494 Kul att många funderar över möjligheter och omöjligter med att införa enhetslast(lastbärare) i skogsbruket. Om vi utgår från att vi i framtiden behöver öka värdeutbytet ur vår skogsråvara, inte bara bränna, koka eller göra enkelt papper så behöver vi system som gör att vi snabbar på flödet från avverkning till process samt tar bort all onödig hantering. Om vi räknar antalet gånger som virket hanteras innan det går in i en industriprocess så är det många, minst 5 gånger för massaved och 7 gånger för timmer.
Varje lyft kräver energi i form av diesel, grovt kan man säga 1 - 2 dl/ton/ lyft. En halvering av antalet lyft och ökad nyttolast på lastbilar ger ca 0,5 l / ton i dieselbesparing.

Timmret står för de största värden för en skogsägare och här finns också de största möjlighterna att öka värdeutbytet ur råvaran. I studier har man kunnat konstatera att i Europa används inte 20 % av de färdiga sågade trävaraorna som det var tänkt pga bristande kvalitet eller leverans. Kopplar vi till lastbäraren så sorterar ju i princip alla sågverk stockarna en gång till innan de går in i sågverket för sönderdelning dvs vi sorterar både i skogen och i sågverket med den sågteknik som sågarna har.

Tanken med lastbäraren är inte att allt virke på en stor avverkning skall avverkas och lagras i skogen utan att man har en kontinuerlig avtransport. Om man tänker ett första steg med lastbärare på skotaren så är det naturligt att samarbetet mellan lastbil och skotare blir effektivt - kanske tom samma entrerenör som har hela kedjan.
Hela tanken med enhetslasten är inte att stenhårt kostnadsfokusera på varje moment utan att ha en hel hanteringskedja som är mer rationell - mindre hantering och som medger ett ökat värdetbyte ur vår råvara. Detta skulle gynna alla som håller på med skog och skogsindustri.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224511 Gälller ju att alla maskinerna har våg, då lastbilarna inte får gå med överlass= du troligtvis inte kan köra med fulla lass heller, gör du de så blir du troligtvis tvungen att lasta om sen till rätt vikt på flaket.
lika med att den tiden det tar för dig att lägga av dem bitarna och ställa av flaket, så har du nog redan slängt av ett lass.... sen så vitt jag vet när du ska ställa av flaket (alla kan ju inte ställas på "vagnarna" man ska ha utan någon måste ju vara på lastbilen med) så i min meningen så blir det ju problem på vintern när det är snö ute, och även på somrarna på det "savar" för då kommer virket i min meningen åka av, så då får man antingen ha en grind på motsatt håll mot man har idag (inte kul om lastbilen måste bromsa alternativt veja för något) eller surra lasten hårt som satan innan man ställer av det. då får man även en mycket högre peng på maskinen som kör ut det. (tar ju en jävla tid allt det där)
Även om man ska ha en grinden på motsatt håll så kommer du med andra ord inte kunna köra full längder, med andra ord börjar det likna lite som att dem får börja köra sånt virke som dem kör i Scotland. detta är ju bara 1 av alla funderingar som är tidigare nämnda.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

dwurg  
#224522 Vem kommer att äga och ansvara för flaken funderar jag på. Anta att åkaren gör de, så är han förmodligen inte så intresserad av att reparera ett flak som blivit misshandlat i skogen av en annan entreprenör. Blandar man sen in både järnväg och industri som i filmen så tycker jag de låter som bäddat för osämja.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224523
970D skrev:Gälller ju att alla maskinerna har våg, då lastbilarna inte får gå med överlass= du troligtvis inte kan köra med fulla lass heller, gör du de så blir du troligtvis tvungen att lasta om sen till rätt vikt på flaket.


Förstår inte hur du tänkte här. Har man lastat maxvikt redan vid start så har man fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224524
T24X4 skrev:
970D skrev:Gälller ju att alla maskinerna har våg, då lastbilarna inte får gå med överlass= du troligtvis inte kan köra med fulla lass heller, gör du de så blir du troligtvis tvungen att lasta om sen till rätt vikt på flaket.


Förstår inte hur du tänkte här. Har man lastat maxvikt redan vid start så har man fullt lass.


På en skotare så lastar du ju upp till grinden för att få med dig dina kubik, en lastbil kör efter ton. ska du lasta upp till grinden så kommer lastbilen troligtvis få rätt bra överlass. så då måste du ändå lasta om så att lastbilen inte kommer att få köra med överlass. för så vitt jag vet så är ingen så sugen på böter...

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224531 Lösningen är i så fall att dom lastar från skotaren direkt på lastväxlaren. Timmer på en massaved i den andra. Sorteringen i skogen blir svår att komma ifrån. Då behöver inte lastbilen någon kran. Sen fanns det väl inga mer fördelar....

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

M3B  
#224546 Idag finns bra kröningsbara kranvågar. Mycket pekar mot att biobränsle i framtiden kommer att betals efter kranvågsvikt. Att ha en skotare som lastar lastbil med kröningsbar kranvåg är testat med bra resutat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).