sön 05 maj 2013, 23:36#224470
Om jag minns rätt från filmen skulle flaken vara hopfällbara, alltså en tom lastbil kan kanske få med 9 flak ut till avverkningen.
Alltså är det kanske två av tre bilar som kommer tomma till avverkningen.
Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.
Kan man där få till ett flöde där man kör lastbilarna till den industri som tar den största volymen, och sortera ut det man inte vill ha och lasta direkt på järnvägsvagn som man sen skickar direkt till den industri som skall ha det, då kan man kanske spara tid där med.
Sen kan man säkert inte få in detta på alla avverkningar, men kan man få ett system som funkar kanske man kan göra detta på stora avverkningar.
Nu är detta kanske inte alls rätt väg att gå för att effektivisera, men skall man komma framåt och komma på nya sätt att arbeta krävs det lite galna tankar.
Till sist... Fundera lite på om våra förfäder hade avfärdat alla galna ideer, då hade vi fortfarande gått med handsåg och yxa i skogen och kört ut med häst och släde.
* Vi har fortfarande problem med att nyttolasten troligtvis blir lägre för en lastväxlarbil. Går helt emot utvecklingen mot lättare virkesekipage med högre lastindex och lägre dieselförbrukning per m3fub. Man jagar kilo och inte ton.
*Minskar troligen inte bränsleförbrukningen i varken drivningsledet då man måste köra med mindre last i skotningen, pga mindre standardiserad lastbärare. Bränslesparingen i kranarbete får i vilket systemsom helst med direktlastning t.ex besten eller drivare. Begränsningen i lastbäraren äter troligtvis upp den vinsten snabbt.
*Minskar heller troligvis inte bränsleförbrukningen i vidaretransporten pga minskat lastindex.
*Hur ska man göra vid avlägg vid väg. Man kan naturligvisinte ställa varken ett släp eller lastbärare där. Man får helt enkelt längre och någon annanstans eller bygga en vändplan. Dyrare och högre bränsleförbrukning.
*Kräver stora avlägg om lastbärare släp och trailers skall få plats.
*Vägkostnaden ökar med tanke på terrängmaskinen blir tvungen att köra upp på vägen, men både band och kedjor.
*Hur skall det tekniskt ske att flytta om ett lastbärare på ett trailersläp inom tillräcklig tid? Lastväxlarbil kran javisst ja visst men om avverkningsmaskinen ska lasta på det på ett släp, krävs ju en ordentligt kraftig moment som klarar att flytta +15ton i en arbetscykel.
*Hur skall surrningen ske?
*Sorteringen skall ske då vid stora kombifabriker, verkligheten ser inte ut så idag, även om utvecklingen går mot stora och färre industrier. Färre och större industier skulle dessutom innebära att virkesupptagningsområdet skulle bli större och transporterna skulle blir längre. Vilket då ger ett större inticament att använda sig av virkesbilar med hög nyttolast, dvs dagens konventionella system och inte ett lastväxlarsystem.
*Om sortering skall ske vid industrin så innebär det ju att ett blandat ekipages last måste stockmätas för massavedstockarna måste ju sorteras ut ur timmret. Det blir inte billigt. Det blir en stor flaskhals för industrierna. Mätingskostnaderna ökar ju ofantligt då. Då ska vi tänka idag då vi försöker komma bort stockmätning och ett ökat intresse finns för skördarmätning.
En sak gillar jag inte, och det är att många ratar nya idéer som inte passar in i de traditionella mönstren. det är grymt bra med nya idéer, även om det inte är helt rätt första gången. Plötsligt passar det en i ett bättre sammanhang en dag, kanske när en annan teknik gör det möjligt.
[/quote][/quote]
Jag ratar bara dåliga ideer. Inte nya ideer. En dålig ide är en dålig ide och en bra ide är en bra ide. Jag tycker iaf jag kommer med argument varför jag tycker detta är en dålig ide.
Min ståndpunkt är i dagsläget att detta är skit tills jag fått svar på mina frågor rörande detta system. Sen kanske jag ändrar mig, men sannolikt tror att det är skit då med.
De har allstå åstakommit en staplingsbar lastbärare,
det är allt. Och vips så sparar man 130kr/m³.. jag är redigt skeptisk.