Skotare

Lönsamhet i gallringsskotare?

38 inlägg 29812 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönsamhet i gallringsskotare?

loppan  
#217982 Jag fick härom dagen åter en förfrågan om att köpa en galltingsskotare med en del körning.
Jag har sedan många år grävmaskin och har lekt med tanken på ett sådant komplement vintertid.
Det är nog bara några hundra timmars körning per år på skotaren plus en del eget.
Har i dag griplastarkärra.
Jag har hittills hållt mig i från skogsmaskinerna därför att det verkar vara svag lönsamhet jämfört med anläggningssidan.
De priser som nämnts är 55 kr fub eller vid timkörning 620+m.

När jag räknar som jag brukar på anläggningssidan så vill jag ha runt 650- 700+m för denna maskintyp med tanke på omkostnaderna.

Vad är realistiskt att köra i galring per dag/vecka i fub räknat?
Var kör man in brutto per dag,vecka etc.

Jag räknar med att det är högre omkostnader på en skotare mot grävmaskin då det sällan krånglar och tar ca 8-10 liter diesel i timmen.
Maskin är i 810 klassen.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Flyhuggarn  
#224117 Kör en F9a 2002 i gallring. Har 51 spänn i grunden och det ökar med 4 kr för var 100 meter.
Låt säga att man kör ut ca 1000-1400 i månaden och att man har ca 56 kr i medel.. då blir
förtjänsten hyffsad

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224174
Flyhuggarn skrev:Kör en F9a 2002 i gallring. Har 51 spänn i grunden och det ökar med 4 kr för var 100 meter.
Låt säga att man kör ut ca 1000-1400 i månaden och att man har ca 56 kr i medel.. då blir
förtjänsten hyffsad



1000 m3fub... å 56 kr i snitt.... 56000 i månaden ex moms? de kan inte bli mkt kvar efter amortering å diesel? eller?
En som går me röjsåg sägs ju köra in ca 35-40 i månaden å då med en röjsåg/bränsle som utgift så att säga....
Eller har ja fel?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

svampbob  
#224185 Jag tycker att priserna här verkar alldeles galet låga. Jag hyr nu ut min 19-åriga son i 6 månader för 45-50 + moms per månad för trädgårdsarbete och den betalningen tycker jag är i underkant. När jag läser dessa priser så blir jag övertygad om att jag inte ska ge mig in i skogsentreprenadbranchen :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

loppan  
#224234 Då är de usla siffror jag räknat med alltså ganska realistiska,suck.
56000 i månaden är i princip nära hälften av vad det borde vara på en sådan investering som en
gallringsskotare är.

100.000 på en heltid borde det vara,bara gubben kostat ju 250 i timmen alltså 45.000+m

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224242 jag har ställt min skördare har bättre netto att jobba som gubbe!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

loppan  
#224247 Ja gubben är ju inte så dyr i drift som skördaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Flyhuggarn  
#224277 Det var ett räkneexempel som sagt.. körde 1420 m3 för 63 kr i Februari som är en kort månad.
räkna på det ist om du vill de

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

loppan  
#224319 1420 m3 x 63 är 89460 kr.Det var 20 arbetsdagar i februari,alltså 160 tim på 8 tim arbetsdagar.
Det blir 559 kr i timmen,om du kört fler timmar sjunker timpengen ytterligare.

550 kr i timmen är min grundtimpeng för lättare sysslor som tex traktor och betesputs,vägsladdning.
Kör även en del med Valmet och griplastarkärra för 550 kr i timmen,aldrig någon som klagat.
En skotare bör som jag räknar aldrig gå under 700 kr tim ,men den verkar alltid gå under det.

Är det verkligen så här uselt betalt i skogen för detta är ju inga bra siffror?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224331 Det är hyfsat bra siffror för att vara i skogen. Man hankar sig fram på grund av stor andel eget lågbetalt arbete. Då tycker man att man har "lönsamhet". I andra brancher är "lönsamhet" att det finns ett netto när alla kostnader inklusive arbete är betalda.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Vedproducent  
#224340
Flyhuggarn skrev:Kör en F9a 2002 i gallring. Har 51 spänn i grunden och det ökar med 4 kr för var 100 meter.
Låt säga att man kör ut ca 1000-1400 i månaden och att man har ca 56 kr i medel.. då blir
förtjänsten hyffsad

Är detta ett vanligt resonemang inom skogen så kan man ju inte skylla på uppdragsgivaren i alla fall för pressade priser. Du verkar nöjd att köra och då är det klart att det fortsätter så. Men att köra en skotare för dom ersättningarna du nämner är ju helt enkelt en annan form av slavarbete som du accepterar. Fattar inte hur man tänker...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

T Landström  
#224342 Nu vet jag inte hur ni räknar med vinst/täckningsbidrag och liknande på de jobben ni gör eller det ni säljer...

Vet bara hur de stora drakarna inom byggbranschen räknar och där pendlar täckningsbidraget mellan 10-30% beroende på hur stort jobbet är...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Flyhuggarn  
#224431 klart man vill ha bättre betalt. För de krävs nog att alla vi entr stänger av maskinerna.. Men jag har gjort 25 år i byggbranchen och den är inte bättre. Ett jäkla slit i byggsvängen Damm, kyla, skitigt, vibrationer tunga lyft, kemikalier, mm mm. Friheten i skogen är att man när som helst kan stanna och ta rast. helt omöjligt på det löpande bandet. Jag räknar det som ett stort plus åxå. Visst man blir väl inte miljonär i den här branchen.. De blir man på att slicka kontorsrövar !!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

JD 2006  
#224443
Flyhuggarn skrev:klart man vill ha bättre betalt. För de krävs nog att alla vi entr stänger av maskinerna.. Men jag har gjort 25 år i byggbranchen och den är inte bättre. Ett jäkla slit i byggsvängen Damm, kyla, skitigt, vibrationer tunga lyft, kemikalier, mm mm. Friheten i skogen är att man när som helst kan stanna och ta rast. helt omöjligt på det löpande bandet. Jag räknar det som ett stort plus åxå. Visst man blir väl inte miljonär i den här branchen.. De blir man på att slicka kontorsrövar !!


Tyckte dina inlägg verkade konstiga i början men nu känns det som du är en j..kligt klok person som ändå är medveten om vad du bedriver för sorts "förlustabete". För det är det man skall döpa skogsmaskinkörning till enligt min mening.

Hoppas du ändå kan hanka dig fram och är nöjd med tillvaron det är ju trots allt det som är värt något. Kämpa på..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

loppan  
#224499 Om lönsamheten är låg så är priserna på begagnade maskiner än mer obegripliga.
Jag tittade på en 810 D -06 med 19400 tim på mätaren.
Åkpump och åkmotor samt kranpelare bytta,så en del riktigt dyra reparationer var avklarade.

Pris 680.000 :surp:

Hur f..n kan en maskin som har 5000 tim kvar i livet innan den är ett fall för skärbrännaren
kosta så mycket.

Den lär ju inte ens vara helt avskriven innan den är skrot och dessutom med en del reparationer under tiden?

Förklara för en som inget begriper?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).