Avverkning (slutavverkning)

Senaste haveriet ni hade

146 inlägg 104465 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

valmet862  
#206514
machonisti skrev:
valmet862 skrev:länken mellan bom och sticka på 810:an blev svets en gång till,månne det håller.... 🙏

Stålet blir ju inte hållfastare per svetsningsomgång så inte är överraskningen stor när det ger sig igen :cry: :cry:


nädå ska helt klart nytt järn dit men lite fuskbygge tills nya delar är hemma :D

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

sveje  
#207407 Dragöglan på vagnen brast på väg ut från skogen. Det drog ner tempot lite grann. Fick ut det lasset och ett till ändå. Med takmonterad kran fixar man såna bagateller. Får se om jag "limmar" ihop den gamla eller hittar en ny ögla.

Det blev en ny ögla, kostade ju inte mer än 500 kr.
Senast redigerad av sveje tis 19 mar 2013, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

Blivande snickare  
#213052 Spände runt timmerlasset med ett vanligt remlås å när jag höll på så knixade det till å jag höll på dratta på rumpa, "spännhaken" brast rakt av! :shock: Kände mig ganska stark just då :mrgreen:
Senare på väg hem exploderade ett däck som grädde på moset...

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

Amatörhuggare 62  
#217685 När jag skulle tippa hytten, på en Rottne F12 och fått upp den 20 cm så gick slangen.
Vet någon om man kommer åt underifrån genom bukplåten. Det blev mörkt och jag tog kväller.

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

ollonet  
#217691 Bytte hydrauloljetermostaten min 840 tx.

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

snurra  
#224218 Klyvkolv Palax 600 Combi, olje läck, beställ inte delar från importör, 60 mm kolv, fick 60-44 delar, skulle varit 60-48 delar, ring Momentum istället så får ni rätta delar på en gång

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

rikard_e  
#224253 Kört John deere idag , det är olycka nog

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

Amatörhuggare 62  
#268237
099.jpg
098.jpg
m_007.jpg
m_009.jpg
m_008.jpg
Det är ju typiskt, lagom till jag skulle sladda skogsvägen. så rök topplockspackningen.

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

jude19  
#268639 got problems with chain... :sad:

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

Jim_the_one  
#276994 När man tycker att allt flyter på så fint så händer det, en sten flyger över grepen å träffar tvärbalken på Valtras egna lastare. Lastaren kastar sig huvudlöst i backen, tycker allt att det är lite märkligt men men, letar efter verktyg i traktorn utan framgång.
Får skjuts hem till gården, plockar med diverse verktyg som kan behövas.
Åker tillbaka och får loss plastkåpan, ser direkt att två slangar hänger, kopplingarna har gått av.
Upptäcker även att all hydraulik går igenom det här smidiga paketet.
Ser också att det är en sorts kopplingar som jag inte sett förut WEO, förbaskat smidiga så länge dom inte har gått av. Lyckas inte få ur dom avslagna bitarna och typ det enda verktyget jag inte fick med mig var en skruvmejsel. Nåväl efter en sväng till gården så var det ganska lätt att få loss bitarna men klockan vart rätt sent.
Kopplade om ena tilt cylindern så det gick att få upp lastaren, kopplar kärran å åker hem till gården.
Sen vart det ganska enkelt att få loss slangarna och sätta dit nya kopplingar.
Provkör och allt är okej, det kunde blivit mycket dyrare om stenen istället attackerat hydraulpaketet ist för bara kopplingarna.

Får nog bli nå extra höjning av bakkant på grepen till nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Senaste haveriet ni hade

JensSkoog  
#277017 Sådär sakor ska ju inte ske, men samma f så sker det! Höjna bakkanten, och så finner stenen en annan väg å fyka på :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Topptrissan på 18" svärdet

traktorz  
#277030 Noshjulet skar vid rotkapning, förmodligen klämt ihop det tidigare.
P4058390.JPG

Avatar Fallback

Re: Senaste haveriet ni hade

Hema  
#277522 Min 357:a har tappat drivningen... Motorn låter bra, men kedjan står still... Strax före tyckte jag att sågen gick grymt bra, typ så att man funderade att filma en kapning o så hände detta.. Vad är troligaste felet? (kopplingen?)

Så jag fick ta fram min 2141 Josered. Den har alltid varit lite knas när den är kall, helt orkeslös,men efter någon minut blir den bra. Är det något som håller på o slitas ut? Det är iaf ingen skillnad att starta sågen kall som varm, med tanke på dragmotstånd.

Användarvisningsbild

Re: Senaste haveriet ni hade

traktorz  
#277525 En tvåtaktare startas ju alltid med choke när den är kall. Kan det därför vara så att sågen behöver en lite fetare bränsleblandning? Notera noggrant H-nålens nuvarande läge först, öka sen med 1/4 varv och prova. Berätta sen, gärna i rätt Forum för motorsåg!

Användarvisningsbild

Re: Senaste haveriet ni hade

svampbob  
#277528 Tänk så enkelt det hade varit om vi allihopa istället hade blivit bibliotekarier då hade vi inte behövt hålla på med tunga oljiga trasiga grejer :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).