Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågot om Nissan King Cab -02 ->

49 inlägg 31439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
m_guld  
#22390 Jadet verkar lurt :D har kört 15000 med en 04 och den går iallafall forfarande

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22437
970D skrev:
Ponsse Ergo skrev:Köp INTE en King Cab, det här hänt sju stycken skogsentreprenörer runt härikring på ett halvår, när dom har börjat gå kring 10 000 mil så har motorerna skurit lr vad man ska säga, För en komme en vevstake ut genom blocket till exempel. Motorbytet kostar ca 80 000! Det värsta är ju att Nissan inte kan erkänna att dom har något fel på dom motorerna


har hänt detsamma här... är nog ca 10 st runt här det har hänt med... så alla skogshuggare har bytat från king cab till mitsubishi och liknande :D


Ingen som har haft problem med sina Mitsubishi då? Vet ju ett par Mitsubishi där topparna har skevat.. Iåf av dom lite äldre årsmodellerna innan -00
Den enda jag inte hört något illa om är Hiluxen..

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#22448 Har en känsla att mycket bekymmer blir när folk mixar motoroljor, aldrig bra att mixa syntet och mineral.
Ett exempel, har en bekant som skulle vara snäll mot sin saab9000, när han böt olja så slog han i syntet. Gammal soch skitig som motorn var så löste det upp gammal skit som satte sig lite dumt med motorras som följd. Gick 15 mil efter oljebytet :oops:
Topparna är ett svagt kapitel på Mitsubishi, likaså mazdas gamla bensinare hade bekymmer med dem. Sedan är det samma grundmotorn på mitsubishis 100hästare och 130hästaren, så den har lite mindre marginaler påstår en del, men jag har då inte sett några motorras...
Tror man får ta allt med en nypa salt som påstås,,,,
En mitsubishitopp går aldrig utan anledning, oftast har man slarvat med kylvattnet, normalt så rullar de och går.
Ett fabrikationsfel jag vet om på king caben av senaste modellen var bakaxelutväxlingen, bakhjulen snurrade fortare än framhjulen med fyrhjulsdriften i, med bakaxelras som följd, de bilarna böt dock nissan in förmånligt så ägarna gick skadefria och fick ny bil.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22451 Den enda jag inte hört något illa om är Hiluxen..

Hiluxen slår ju bara runt :lol:

Skämtosido är det roligt att ingen har något negativt och skriva om hiluxen,har sjäv en 03 som gått 13000 problem fria mil 8)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22467
masterchief skrev:Har en känsla att mycket bekymmer blir när folk mixar motoroljor, aldrig bra att mixa syntet och mineral.
Ett exempel, har en bekant som skulle vara snäll mot sin saab9000, när han böt olja så slog han i syntet. Gammal soch skitig som motorn var så löste det upp gammal skit som satte sig lite dumt med motorras som följd. Gick 15 mil efter oljebytet :oops:
Topparna är ett svagt kapitel på Mitsubishi, likaså mazdas gamla bensinare hade bekymmer med dem. Sedan är det samma grundmotorn på mitsubishis 100hästare och 130hästaren, så den har lite mindre marginaler påstår en del, men jag har då inte sett några motorras...
Tror man får ta allt med en nypa salt som påstås,,,,
En mitsubishitopp går aldrig utan anledning, oftast har man slarvat med kylvattnet, normalt så rullar de och går.
Ett fabrikationsfel jag vet om på king caben av senaste modellen var bakaxelutväxlingen, bakhjulen snurrade fortare än framhjulen med fyrhjulsdriften i, med bakaxelras som följd, de bilarna böt dock nissan in förmånligt så ägarna gick skadefria och fick ny bil.


Låter rimligt, med oljekvaliteter osv.
Lite "man tager vad man haver" syndrom kanske..

   TS
Avatar Fallback

King Cab haveri

dieseltomten  
#22475 En bekant hade en 02a eller 03a.. den tittade en stake ut genom blocket efter 10k mil...
Gör som jag, kör Landrover Td5. Motorn är byggd för att hålla. Dock har ett par toppar smällt på td5 generellt , men inget överhängande generalfel som nissans king cab.

Avatar Fallback

Re: King Cab haveri

Valmet830.3  
#22490
dieseltomten skrev:En bekant hade en 02a eller 03a.. den tittade en stake ut genom blocket efter 10k mil...
Gör som jag, kör Landrover Td5. Motorn är byggd för att hålla. Dock har ett par toppar smällt på td5 generellt , men inget överhängande generalfel som nissans king cab.


Landrover? Men jag har ju redan en traktor... :wink:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22499 det e defender du tänker på... discoveryn är ju riktigt fin komfort mässigt och den funkar även fint i terrängen om det skulle behövas... vi är inne på våran andra discovery och har aldrig haft en bättre bil...

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22531
timberjack810c skrev:det e defender du tänker på... discoveryn är ju riktigt fin komfort mässigt och den funkar även fint i terrängen om det skulle behövas... vi är inne på våran andra discovery och har aldrig haft en bättre bil...


Td5 kan vara vilket som, defender eller discovery.. :wink:
Säkert inget fel på dom, men lite dåligt flak på discoveryn och som sagt lite 70-tals omfort i defendern..

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22533 ja det e sant att det kan vara både discovery och defender.. ja om det är flak du är ute efter så ska du nog inte välja en discovery.. de gångerna man behöver flak brukar vi använda släpkärra :D men visst e det smidigt med flak :)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22559
timberjack810c skrev:ja det e sant att det kan vara både discovery och defender.. ja om det är flak du är ute efter så ska du nog inte välja en discovery.. de gångerna man behöver flak brukar vi använda släpkärra :D men visst e det smidigt med flak :)


Finns ju tillfällen när det är betydligt smidigare med flak än släpvagn,, men även tvärtom..


Men för att återgå till tråden, det kan inte vara så enkelt att det säljs fler KC alltså mer problem i antal men inte i % ???

   TS
Avatar Fallback
1410an  
#22562 Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22611
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...


Då hörs det ju till att ligga något bakom mer än bara lösa rykten..

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#22614
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Kan han inte lägga fram lite mer fakta.
Har en känsla av att det finns en hel del härinne som berörs av eventuellt framtida motorras i sådana fall.
Är det alla motorer eller en viss batch lager?
Svårt att tänka mig de kör en hel bilserie utan att först gjort uthållighetstester på motorn.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22653
masterchief skrev:
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Kan han inte lägga fram lite mer fakta.
Har en känsla av att det finns en hel del härinne som berörs av eventuellt framtida motorras i sådana fall.
Är det alla motorer eller en viss batch lager?
Svårt att tänka mig de kör en hel bilserie utan att först gjort uthållighetstester på motorn.


Håller helt med Masterchief, kunde vara intressant med mer information från någon som är mer insatt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).