Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågot om Nissan King Cab -02 ->

49 inlägg 31433 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Valmet830.3  
#22233 Hej allihop,

Har pga. olika omständigheter kommit i läget att två bilar bör bli en..

Så en Saab 9-5 kombi och en L200:a ska helst kunna ersättas av en bil, har tittat lite på KingCab Navara modellen som kom -02 och såldes till -06 :?: .

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa? Läste i någon gammal test från teknikens värld att KC:n hade lägre bränsleförbrukning än L200:an.
Men tyckte iåf att deras siffror på L200 var högre än vad jag har i snitt på min egen som är äldre än den dom testat.

Var ligger era KC i snitt?

Någon som provat att sätt i KCR-box?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#22235 Har en KC 05 i firman.
Körde den själv i 2.5 år men nu har den gått till mina anställda.
Bra robust bil, behöver dock extra rostskydd.
Inte gjort något mer än vanlig service på 8000mil, lite irriterande dock med serviceintervall på 1000mil.
Lite väl bullrig om man jämför med L200.
Min drog i snitt mellan 0,9 och litern, på långsträck kring 0,7.
Ska man jämföra med L200an som går i firman så drar den kring 1,2-1,3.
Håller Mitsubishin för att vara mer komfortabel, men mer ömtålig. Käkar betydligt mer bussningar.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22294 Varför inte en Nissan X-trail eller liknande.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22299 Jag hade INTE köpt en king cab... för det var nått fel med dem att dem inte smörjde ordentligt... och vad jag vet så är det ingen av "skogsnissarna" eller nån annan i nått liknande yrke som kör king cab längre... utan dem kör Mitsubishi... så hade satsat på en sån istället...

Användarvisningsbild
masterchief  
#22314
970D skrev:Jag hade INTE köpt en king cab... för det var nått fel med dem att dem inte smörjde ordentligt... och vad jag vet så är det ingen av "skogsnissarna" eller nån annan i nått liknande yrke som kör king cab längre... utan dem kör Mitsubishi... så hade satsat på en sån istället...

Det där är skrönor, klart en och annan har havererat, det har mitsubishi med. I mina trakter så vågar inte folk köpa 130hästars varieanten av mitsusbishi för ryktet säger att motorn är en tidinställd bomb. har inte sett vare sig någon rasad king cab eller l200 i mina trakter.
Här nede hos mig är fördelningen ca 50% Nissan, 30% Mitsubishi och 20% andra märken. Tror det är mycket tillgång av service som styr.
Inga av bilarna är dåliga idag, de flesta pickuper är väldigt jämförbara.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22327
masterchief skrev:
970D skrev:Jag hade INTE köpt en king cab... för det var nått fel med dem att dem inte smörjde ordentligt... och vad jag vet så är det ingen av "skogsnissarna" eller nån annan i nått liknande yrke som kör king cab längre... utan dem kör Mitsubishi... så hade satsat på en sån istället...

Det där är skrönor, klart en och annan har havererat, det har mitsubishi med. I mina trakter så vågar inte folk köpa 130hästars varieanten av mitsusbishi för ryktet säger att motorn är en tidinställd bomb. har inte sett vare sig någon rasad king cab eller l200 i mina trakter.
Här nede hos mig är fördelningen ca 50% Nissan, 30% Mitsubishi och 20% andra märken. Tror det är mycket tillgång av service som styr.
Inga av bilarna är dåliga idag, de flesta pickuper är väldigt jämförbara.

Instämmer 8) ,kanke fördel mitubishi med antisladd. 8)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22328 izusu är ju bra pickuper vad jag läst iaf

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22330
pgo_jim skrev:izusu är ju bra pickuper vad jag läst iaf


Säkert inget fel på Izusun, men försök hitta en begad äldre än -07 där priset börjar bli överkomligt.. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Thunborg  
#22332
Valmet830.3 skrev:Hej allihop,

Har pga. olika omständigheter kommit i läget att två bilar bör bli en..

Så en Saab 9-5 kombi och en L200:a ska helst kunna ersättas av en bil, har tittat lite på KingCab Navara modellen som kom -02 och såldes till -06 :?: .

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa? Läste i någon gammal test från teknikens värld att KC:n hade lägre bränsleförbrukning än L200:an.
Men tyckte iåf att deras siffror på L200 var högre än vad jag har i snitt på min egen som är äldre än den dom testat.

Var ligger era KC i snitt?

Någon som provat att sätt i KCR-box?

Vad för årsmodell på nuvarande L200. Ja menar varför byta. 8)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22335
masterchief skrev:
970D skrev:Jag hade INTE köpt en king cab... för det var nått fel med dem att dem inte smörjde ordentligt... och vad jag vet så är det ingen av "skogsnissarna" eller nån annan i nått liknande yrke som kör king cab längre... utan dem kör Mitsubishi... så hade satsat på en sån istället...

Det där är skrönor, klart en och annan har havererat, det har mitsubishi med. I mina trakter så vågar inte folk köpa 130hästars varieanten av mitsusbishi för ryktet säger att motorn är en tidinställd bomb. har inte sett vare sig någon rasad king cab eller l200 i mina trakter.
Här nede hos mig är fördelningen ca 50% Nissan, 30% Mitsubishi och 20% andra märken. Tror det är mycket tillgång av service som styr.
Inga av bilarna är dåliga idag, de flesta pickuper är väldigt jämförbara.


Jo all tillverkare har väl haft någon form av haveri någon gång. En bekant har en Navara -07:a som gick 400mil innan dieselpumpen skar.. Men det betyder ju knappast alla Narvaror gör det.

Sen har jag för mig att det gick ut en service bulletin på KC -02-05 om kamkedjesträckaren men det låter jag var osagt.

   TS
Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#22341 Köp INTE en King Cab, det här hänt sju stycken skogsentreprenörer runt härikring på ett halvår, när dom har börjat gå kring 10 000 mil så har motorerna skurit lr vad man ska säga, För en komme en vevstake ut genom blocket till exempel. Motorbytet kostar ca 80 000! Det värsta är ju att Nissan inte kan erkänna att dom har något fel på dom motorerna

Användarvisningsbild
Skog  
#22348 Har hört samma som P.Ergo, tror de är något med ram/vevlagren som är skit, med dem efter 8000mil så är de lite rysk rolette att köra.Hörde mig för att byta lagren kostade ca 8-10000 kr. De sorliga är att de finns inga bättre lager utan de sätter i orginal igen. Sen kan man ju fundera varför i h-lvete de gör en motor med en sammanlagd oljevolym på 4,3 l med filter på en så pass stor motor 😡

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22359
Ponsse Ergo skrev:Köp INTE en King Cab, det här hänt sju stycken skogsentreprenörer runt härikring på ett halvår, när dom har börjat gå kring 10 000 mil så har motorerna skurit lr vad man ska säga, För en komme en vevstake ut genom blocket till exempel. Motorbytet kostar ca 80 000! Det värsta är ju att Nissan inte kan erkänna att dom har något fel på dom motorerna


har hänt detsamma här... är nog ca 10 st runt här det har hänt med... så alla skogshuggare har bytat från king cab till mitsubishi och liknande :D

Användarvisningsbild
Robin  
#22362 Chev. silverado då? :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#22378 Verkar vara ett regionalt bekymmer,,,,hmmmmmm :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).