Föryngring

Plantera direkt efter avverkning??

18 inlägg 17651 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

wrytter  
#223864 Är din avverkning inom 10 mil ifrån kustbandet och norr om dala älven, då bör du vänta tre år. Markbereda efter två år, låta markberedningen ligga ett år så att snön får komprimera den omvända torvan, sen plantera det tredje året.
Finns så många teorier om snytbaggen, även forskarna har en hel del delade åsikter ang. t.ex hur länge baggen osv.
Det min kund(ett stort skogsbolag) har fått erfara är att om man är för snabb med att få plantan i backen, samt har stor mängd hyggesavfall kvar på trakten, då är det stor risk för snytbagge angrepp på plantorna då snytbaggen kommer till avverkningen så fort det är möjligt och många tror att den stannar ända upp till tre år och lever på "färskt" hyggesavfall.

Ett skäl till att plantera "omgående" är ifall din mark har förmåga att snabbt ge gräs/slyuppslag. Om din mark har den förmågan rekommenderar jag dig att satsa på en bra markberedning där du får rejäl omvänd torv så plantan kommer högre upp och kan ta vara på solljuset så mycket som möjligt innan gräset börjar skymma. Här kan decimetrar i höjdläge vara viktigt. I detta fall med snabbväxande gräs/sly rekommenderar jag även att du lägger några kronor extra och köper 2åriga granplantor dessa plantor har ofta en mycket rejälare stam(som en blyertspenna ungefär) och större gröndel, det möjliggör att du kan plantera plantan lite djupare för att nå fukten under den omvända torvan och ändå inte begrava plantan så den ej får solljus. 2årig plant är dessutom en riktig överlevare och fighter, den drar ofta ifrån gräs och växer riktigt bra.
800plant/ha låter glest tycker jag. Mina kunder vill helst ha 2300plant/ha för att säkerställa en god tillgång på stam/ha för en del kommer falla bort, och ju fler stam/ha vid första röjning ju bättre förutsättningar får du att kunna välja att lämna de finaste stammarna. Jag skulle rekommendera dig att plantera iaf 1400 plantor på dina 0.5ha och det är absolut ingen "omöjlighet" att göra själv, du gör det ledigt på en helg, och ett rent nöje att plantera ifall du kan ta två helger med 4-5 timmar varje helgdag.
Nu vet jag inte vart du har din mark i vårt avlånga land så det kanske skiljer sig, att ni har färre plant/ha i er region än vad jag har(västernorrland)

Lycka till med din plantering, det är här du lägger grunden för framtida kvalitetsskog!

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

PerDal  
#223883 Bra inlägg av wrytter...

Om hygget är så litet som 0,5 ha så får du nog en del insådd från angränsande bestånd, givet att det är skog som bär kott/frö.

Stora plantor kan nog vara bra, i synnerhet om markberedningen blir kraftig (djupplantering nödvändig), men man bör komma ihåg att stora plantor är känsliga för torka, i jämförelse med små plantor.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Berg Skogen  
#223891 Gick bra att få ner plantorna när tjälen hade släpt.

Fick inte ner 800 plantor pga att det är så stenigt. Hygget ligger intill en obrukad åker så gräset växer fort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).