Uppvärmning

Läckande vedpanna

25 inlägg 36778 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

bikupan1  
#222276
Disa skrev:Har en läckande solo innova 30- 11,5 år. Har svetsat en gång innan men nu har pannan börjat läcka på ett nytt ställe.Tänker prova och svetsa igen. Hade räknat med att pannan skulle hålla i ca 20 år . Vilken Vedpanna ska man köpa om man slänger ut skiten ?

hej
märkte att våran Baxi panna som är 12,5 år har börjat att läcka vatten till höger om ved luckan i måndags :surp:

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

Disa  
#223338 Tömm pannan Tigsvetsa beställ ny packning till vedluckan tryck ut packningen väl i hörnen

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

bikupan1  
#223696 tack
vet du hur lång lifslängd det så kallade repet eller packningen har,så man vet när man ska byta.

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

skogshasse  
#223710 runt hörnet

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

Tosca  
#223711 Det brukar bli smuligt att ta i när det är slut, samt att det inte håller tätt längre för att det är ihoptryckt.

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

Disa  
#223786 Om packningen inte håller tätt den blir bränd o torr den ska se frisk ut. När du har bytt packning kolla att de inte dra tjyv luft runt vedluckan . Ett bra test ta en tunn ved- sticka tänd eld på den följ stickan runt vedluckan kålla på lågan om den sugs in justera ved luckan. Köp Packning från baxi du får rätt dim o längd tryck ut packningen väl i hörnen .

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

axwell  
#223808 Lägg inte ut någon förmögenhet, finns hos Biltema till vettiga priser.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... ner-87468/

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

bikupan1  
#224020 Tänkte det var lika bra att göra eldsticketestet,och till min förvåning så såg jag hur lågan drogs mot ett hörn när jag drog förbi med stickan,ska man dra om packningen då???.men biltemas packning verkar tunnare den var ju bara 12 mm

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

snurra  
#224048 Se även till att skruvarna som håller luckan är fastdragna, insex 2 st per sida, passa även på att justera så att luckan sluter tätt på båda sidor, sotaren som var här påstod att en orsak till läckande Baxi pannor var att luckorna inte var fastskruvade vi leverans, kollade den jag har och så var fallet, använde skjutmått för att justera in luckorna, insatt 2003

Avatar Fallback

Re: Läckande vedpanna

Disa  
#224282 Köp en ny om den är dålig. ring baxi och tala om ditt problem jag har fått goda råd . om du köper eller få packning från baxi den är rätt längd bli de något som behöver kapas så är den fel monterad .Tryck ut väl i hörnen från en som har gjort fel en gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).