Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

30 inlägg 13109 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

mozart2011  
#175368
Redalsrusken skrev:
Sune_ skrev:Nu var det igentligen inte att den stannar någon gång som var problemet i sig, utan att det är motorn som är den svagaste punkten så att säga. Eftersom den stannar börjar man ju fundera på om det kan gå att häkta dit nån lite större.

Min är även den på 6.5 hk, samma briggs motor som verkar sitta på i stort sett alla vagnar utom avestas MS38 och Kranmans E-serie.

Anlednigen till att ja frågar är att tex avestas MS38 är på tolv hk och den ska ju va björnstark enligt vad folk påstår, så en motor på, säg 8-9 hk torde ju i teorin göra underverk för driften på nån av dom vanliga vagnarna.
Såvida inte nåt annat säger stopp/går sönder före.



Hei Sune, stopper motoren på slett mark eller er det i branter? Jeg hadde samme problem opp-/nedfor bakker. Sitter et motorvern på motoren. Jeg fjernet dette etter å ha snakket med Åke hos Kranman. Nå stopper det aldri :wink:


Hejsan!

Hade samma problem som du, men efter ett samtal med Niklas på Kranman så fixade det sig. Man kopplar bort en oljetrycksvakt som ställer till det. Men det gäller ju att kolla oljan då också nu o då... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

mozart2011  
#175370 Glömde skriva att min motor är en BS 6,5 hk också. Sen jag gjorde den där modifieringen går den som en gud och man kan ta riktigt ordentliga backar med den. :grin:

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#175376 För att förtydliga, era va sådana att dom stannade när lutningen blev för mycket va? för det problemet har ja läst om tidigare här :)

I mitt fall så "stannar" den ju inte på de viset, den stånkar å går men varvet sjunker mer å mer för att till slut stanna när det går för tungt, oavsett om det lutar eller är slät mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

mozart2011  
#175612 Är nog bäst att prata med dom som sålt den för det verkar på beskrivningen lite skumt? :?: Min stannade för övrigt inte bara då det lutade utan även på plattmark bara det gick tungt.

Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#178655 [quote="Sune_"]Ja igentligen ska man väl inte pilla på så nya dyra saker, men det är svårt att låte bli när man ser förbättringspotentialer :)

Har kört litte mer idag efter jobbet, tog till och med en ordentlig omväg med sista lasset bara för att pröva och se exakt hur den beter sig i olika situationer.
Och en sak är iaf glasklar, motorn är för svag! Så fort det börjar gå "för" tungt sjunker varvet sakta men säkert, om man gasar lite mer med hjulingen så motorn får varva upp känns det nästan som den kommer över en tröskel också blir det en jävla fart.
Släpper man sedan efter igen så börjardetta återupprepas.

Känns enligt mig som det kan finnas en del att vinna så det får nog bli att forska lite i hur infästningar och resterande detaljer ser ut på de lite större motorerna.[/På aggregatet finns en kupolmutter, under den finns en insexskruv.Vrid den skruven moturs ett kvarts varv.Kör därefter ner drivrullarna på full gas och håll kvar spaken, stannar motorn så öppna lite till.Skulle motorn INTE stanna efter att du först öppnat ett kvarts varv, skruva då in skruven medurs, hela tiden med full gas och spaken till rullarna aktiverad.Vrid skruven medurs tills motorn stannar, du har då maximalt tryck som motorn orkar med, öppna vrid sen moturs tills motorn går utan att stanna.När min vagn inte orkar stannar bara drivningen men motorn går som den ska.
Mvh Anders.quote]

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#222001 Lyfter en gammal tråd istället för att göra en ny.

Är det någon som har koll på vilket tryck hydralmotorerna på kranmanvagnarna klarar, på de med 2 separate motorer?

Arbetstrycket ligger ju t.ex på min vagn på 160 bar, vilket inte är speciellt mycket igentligen.
Motorn aom är på nu ä ju för löjlig, men ja har fortfarande inte släppt tanken på ett byte :)

Kan man enbart justera trycket till driften eller höjer man arbetstrycket även till tex kranen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#222005 På min lilla avesta har jag ställt drifttrycket på 185 bar till drivningen, vilket är enkelt gjort, det går även att höja trycket på kranen, men det är svårare då fler punkter/ställen ska justeras. tyvärr vet jag inte hur man gör detta.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#222015 Då bör ja utan problem kunna höja trycket på min med, misstänker att dessa är förhållandevis lika i sin konstruktion.
Och för att förtydliga, ja vill inte ställa upp trycket på kranen utan enbart driften.

Får kolla vad ja har för motorer och googla så bör det väl dyka upp något.

Vad var trycket på din när du köpte vagnen anersimyra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#222031 Trycket var 165 när den var ny, har du manometer är det enkelt, du kör motorn på full gas, kör sen manuellt ner drivrullarna och håll kvar spaken i detta läge. Vrid justeringen tills motorn "storknar", öppna därefter tills den återigen går på högsta varv, du har då justerat in högsta möjliga tryck som motorn orkar med.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Lampan10  
#222353 Har du ett hydraulschema du kan lägga ut?

Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#222424 Nej tyvärr inte, men på aggregatet sitter en kupolmutter, under den sitter justeringen.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Lampan10  
#222430 Utan ett schema blir det mesta bara gissningar;)

Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#222448
Lampan10 skrev:Utan ett schema blir det mesta bara gissningar;)
Ring kranman och fråga. :wink:

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Lampan10  
#222495 Köper man en vagn för över hundratusen och ej kan få ett hydschema med då vete Fabian.
Helt klart har du rätt till det!

Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

anersimyra  
#222496 På hydraulaggregatet finns bara en kupolmutter, eventuellt två om det är dubelldrivning. Den lossar man och ställer åt sidan. Nere i hålet finns justerskruven, det är en liten insexskruv. Den skruvar man medsols, precis som en vattenkran, för att öka trycket. Justeringen ska göras med full belastning av bensinmotorn, precis som jag tidigare beskrivit.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).