Traktorn i skogen

köp av traktor

33 inlägg 21988 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köp av traktor

Jim_90  
#221970 Hej alla. vad anser ni var en lämplig traktor för snöröjning och lätt skogsbruk. Har hittat en volvo bm 2250 som har gått 1600h som jag är intresserad av men hur är dom att använda?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: köp av traktor

hala  
#221972 Jag tror en 4-hjulsdriven är bättre att satsa på. Kanske kan denna gamla tråd ge lite information
viewtopic.php?f=8&t=9187

Hazze

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#221973 2250 är väll egentligen en IH med Perkinsmotor och Volvo bm hytt har ja för mej dom säjer :wink: Växellådorna på dom kan vara struliga har ja hört. Annars är det väl en bra traktor, och har den bara gått 1600h så ska det vara mycket traktor kvar.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

Jim_90  
#221975 en fyrhjulsdriven vore fint men ack så dyra.. min far har en mf 3060 som e 4wd så kan använda den när det krävs.

   TS
Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#221977 Skulle rekomendera en Volvo Bm iaf dom är driftsäkra och har bra markfrigång

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

Jim_90  
#221978 låter som jag behöver överväga att gå och se på den:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221989 Beror på prisklass förstås, vad är dina grundkrav?
Komforthytt?
Frontlastare?
Maxpris?
Fullt utrustad eller ren traktor så du får köpa till alla redskap?

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

hala  
#221991 2250 är väl arvtagaren till T500 som var byggt på IH komponenter från Perkins-motorn till bakaxel. 2250 ärvde den ställbara framaxeln som var ett svagt kort och utrustades så småningom med en fast mycket kraftigare framaxel som är att föredra vid tuff körning. 2250 har en något längre hjulbas än T500 vilket också är att föredra. Hytten var en BM hytt. Jag tror med så få timmar och om Du får en bra känsla för maskinen att Du gör ett förträffligt val. Kraftiga piggkedjor kan kompensera en del av 4wd i skogen. 2250 såldes normalt väldigt välutrustade på den tiden. Tveka inte köp om inte jag hinner före...

Hazze

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222009 4wd är lite för dyrt, beror helt på vad man sysslar med. Har kört båda delarna, och stor skillnad på 2 och 4wd, men kan man välja lite vart och när man kört så kommer man långt med 2wd.

2250 är generelt en bra traktor.

Sköter du inte lederna till växellådan kan det krångla, men inte själva vxllådan det är fel på.

Söker du efter en pålitlig och komfortabel traktor så är 2200 och 2250 passande traktorer.

Effekthöjd Volvo D39 eller som den egentligen heter Perkins 4.236, motorn sitter även i Mf 175, så gott om delar lär finnas.

2250 har bra flöde i hydraulen , 45L/min och du lär väl kunna bygga en enkel infästning till ventilpaketet via någon av dom små bakrutorna i nedre delen av hytten.

Kolla rost på hytten, dessa kan vara lite känsliga beroende årsmodell.

Ska du ha den i skogen så bygg hasplåtar, speciellt under dieseltanken.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

hala  
#222014 Lite kuriosa Perkins 4.236 sitter även i modernare traktorer t.ex. MF265. Kan gå lite rått men väldigt bra motor och driftsäkra som även Volvo har använt i en mindre lastbil. Kan ibland vara lite tjurig när det är kallt men det sitter en flam-glödplugg i insugningsröret eller använd motorvärmare så är det inga problem.
Hazze

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

zetor 6711  
#222016 :grin: är det den som finns på findit jag tycker iallafall att den ser riktigt fin ut

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#222018
hala skrev:Lite kuriosa Perkins 4.236 sitter även i modernare traktorer t.ex. MF265. Kan gå lite rått men väldigt bra motor och driftsäkra som även Volvo har använt i en mindre lastbil. Kan ibland vara lite tjurig när det är kallt men det sitter en flam-glödplugg i insugningsröret eller använd motorvärmare så är det inga problem.
Hazze


Ja det är väldigt driftsäkra motorer alla perkins vill jag nog påstå.. Och lätt att hitta delar till vettiga priser.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

jmatsson  
#222027 En volvo bm skulle vara ett bra val driftsäkra och billiga. Grannen kör med volvo bm och vad jag har hört så har han aldrig haft större problem med den.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

Jim_90  
#222042 zetor 6711 ja det e den på findit:) har bestämt tid till måndag att komma och se på den.
tack alla för svaren

   TS
Avatar Fallback

Re: köp av traktor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222065 Vi har en 2250 med lastare. Den funkar bra men utan vätska i bakhjulen är det en dålig dragare!
Kan nämna att till vägsladden så drog vår gamla Zetor 4718 den bättre än Volvon innan
vi fyllde vätska i däcken.
Med jordbruksdrag monterat så är den mycket låg, behövs ingen hög stubbe eller sten för att
köra fast 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).