Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159012 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220599
Man måste ju fundera om detta faktiskt är lösningen på detta problem och om Stihl-folket inte kan det här redan ?


Om du leser hele tråden står denne prosedyre på side 1 post 8 men på engelsk! Stihl kan nok dette!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Sundvik  
#220670 Det stämmer nog men jag avsåg vad min egen återförsäljare hade sagt åt mig när jag hade in sågen utan att den blev annorlunda.

Jag tyckte först att lösningen var för enkel för att vara sann men har nu sett att det fungerar.

Detta tycks ju nog vara ett problem som finns för en del 241 ägare helt i onödan, tydligen är inte alla säljare lika informerade.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#220722 Nu har jag uppdaterat frå ÅF.

Tändstiftet på min stod helt fel så ÅF monterade nytt stift fixade elektroavståndet till 0.5mm, sen kallibrerade jag den 1 min på chocke och nu är det en NY såg, fan vilken skillnad!!!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Phantom  
#220756 Bra att ni får ordning på maskinerna :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#220762 =)))

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Sundvik  
#220924 Skulle tipsa min återförsäljare idag om hur jag fått sågen att bli bättre och trodde då att han inte visste hur jag gjort, men han kände nog till kalibreringen så jag måste ge honom upprättelse på den punkten i alla fall. :oops:

De hade bytt kolvringar på min såg och han trodde mer på den åtgärden än på omkalibreringen men jag vill påstå att strax efter kolvringsbytet blev det ingen förbättring, nu finns en osäkerhetsgrej med också, jag hade i vanlig bensin tidigare och inte speciellt färsk heller men hade lagt i syntetbränsle vid omkalibreringen. Återförsäljaren menade att man inte ska måsta kalibrera om sågen alls, det skall den sköta själv tydligen.
Sågen skall ju köras varm först men om man nu som jag vill minnas att jag en gång gjorde vill demonstrera för huggarkompisen att sågen inte dränker sig trots att choken är på så står den ju och puttrar en minut i kallt läge, kalibrerar sågen sig då för en kall maskin (= mera bränsle) för att sen gå som skit när den blir varm? Har funderat på detta om det skulle vara så att jag själv kalibrerade den felaktigt vid det tillfälligt eller är jag ute och cyklar nu ?

Hur som helst , nu går sågen som den ska i alla fall och nya kolvringar är ju aldrig fel det heller.
Senast redigerad av Sundvik tor 11 apr 2013, 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#220928 Kalibreringen ska göras då sågen är kall med choke 1 minut sen stänga av den på knappen och inte röra nått..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Sundvik  
#221017
Skogsola skrev:Min handlare säger att man ska kalibrera den genom att köra den varm och sen låta den stå och gå i en dryg minut med choken i.


I den engelska texten som Rank lade ut så förstod jag också sågen skulle köras varm före kalibrering.

Jag varmkörde först med lyckat resultat.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#221098 Köfrddenkll funka pk

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#221508 Kul att se att fler verkar ha fått ordning på sina sågar :smile:

Efter alla diskussioner och tips i denna tråd har jag nog testat allt jag kan komma på för att få sågen att gå bra, dock utan förbättringar.
Ska åka till en Husqvarna reparatör imorgon för att prata med dem och eventuellt testa en Hq med Auto-Tune och se hur dem beter sig.
Jag vet att de hade liknande problem med sina första modeller att dem inte svarade på gasen ordentligt och gick lite halvdåligt.

De jag tycker är tråkigt är att många har sagt att det är normalt beteende hos dessa sågar med M-tronic och att man får leva med detta.
Jag tycker dessa damer och herrar borde tänka om, och istället säga ifrån att det är inte okej att sågen inte går 100% bra. Tillsammans är vi starka och ju fler som säger ifrån, större chans är det att Stihl gör något åt saken.

Jämför man med bilbranschen, vi köper en hel ny miljöbil som har mycket låga utsläpp och är bränslesnål, men ni kan inte räkna med bilen svara på gasen de första sekunderna för att ibland helt stoppa. Men det är ingen fara, det är normalt beteende.
Hade ni köpt denna bil och känt er nöjda? Troligtvis inte.
Skillnaden mellan dessa två branscher är att i bilbranschen skulle det bli ett jäkla rabalder, det skulle tas upp i media och bilarna skulle återkallas osv.

Den som vill får kalla mig petig eller "göbbgrinig" men köper jag en pryl så ska den fungera, inte bara till 90%.

/Over And Out

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

vetinte  
#221513
Micael skrev:Kul att se att fler verkar ha fått ordning på sina sågar :smile:

Efter alla diskussioner och tips i denna tråd har jag nog testat allt jag kan komma på för att få sågen att gå bra, dock utan förbättringar.
Ska åka till en Husqvarna reparatör imorgon för att prata med dem och eventuellt testa en Hq med Auto-Tune och se hur dem beter sig.
Jag vet att de hade liknande problem med sina första modeller att dem inte svarade på gasen ordentligt och gick lite halvdåligt.

De jag tycker är tråkigt är att många har sagt att det är normalt beteende hos dessa sågar med M-tronic och att man får leva med detta.
Jag tycker dessa damer och herrar borde tänka om, och istället säga ifrån att det är inte okej att sågen inte går 100% bra. Tillsammans är vi starka och ju fler som säger ifrån, större chans är det att Stihl gör något åt saken.

Jämför man med bilbranschen, vi köper en hel ny miljöbil som har mycket låga utsläpp och är bränslesnål, men ni kan inte räkna med bilen svara på gasen de första sekunderna för att ibland helt stoppa. Men det är ingen fara, det är normalt beteende.
Hade ni köpt denna bil och känt er nöjda? Troligtvis inte.
Skillnaden mellan dessa två branscher är att i bilbranschen skulle det bli ett jäkla rabalder, det skulle tas upp i media och bilarna skulle återkallas osv.

Den som vill får kalla mig petig eller "göbbgrinig" men köper jag en pryl så ska den fungera, inte bara till 90%.

/Over And Out


Det har du helt rätt i. :grin:
Tycker själv efter att ha följt denna tråd att folk e lite "väll snälla".
Jag själv hade inte orkat hålla på som vissa andra gör.
Vist är det bra att man får ordning på sina saker meeeen va F*N.......

Och tycker handlaren att du är petig eller "göbbgrinig". Så vrid sågen runt halsen på honom :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#221610 Nu fungerar även min Stihl 241 som en såg ska fungera, ja vi ska inte ta ut segern i förskott men det lilla jag testade sågen utanför Hq åf så vart det en helt ny såg. Så ni som säger att ni fått en helt ny såg efter kalibreringar mm, nu vet jag vad ni menar :grin:

Så vad var då felet tro?
Jo, bränslet ja ni läste rätt. Jag har alltid kört på egenblandat, och som jag skrev tidigare så frågade jag innan köp om det gick att köra på egenblandat bränsle, och det skulle inte vara några problem alls, förgasaren skulle självjustera sig efter bränslet som användes.
Nu mer är det aspen i sågen och nu går ho gött :smile:

Jag kommer givetvis hårdtesta sågen innan man kan va helt säker på att det var bränslet, nu har vi bara stått och torrgasat.

Och varför åker man till en Hq åf när man har en Stihl såg, jo jag ville jämföra med husqvarnas auto tune och även få någon opartisk som reparerar sågar att känna på min såg och säga sin åsikt om det var normalt beteende på min såg, svaret blev Nej utan tvivel. INGEN såg med M-Tronic eller Auto-Tune ska tvivla på gasen bara för att den stått på tomgång en stund, alla sågar ska svara till 100% i alla lägen annars är något fel.

Nu var denna åf så snäll och började forska lite åt mig om problemet genom att ringa sina kontakter på Stihl, det pratades hit och dit om att köra olika kaliberingar vilket gjordes utan någon som helst förbättring, efter detta sa tillverkaren att byta bränsle till aspen.
Detta gjordes, och efter detta gjordes både tomgångskalibreringen och kalibreringen på fullgas genom att såga i en stock som vi pratat om tidigare i tråden.

Efter detta blev det en helt annan karaktär på sågen, man kan numera låta den gå på tomgång minut efter minut och när man ger full gas så svarar den omedelbart.

Så med detta vill jag UPPMANA alla som äger en M-Tronic såg att är ni inte helt nöjda med sågen eller det minsta fundersamma på om den verkligen går normalt, in med den till åf om ni har garanti och låt dem byta bränsle och kaliberar om dem.
(Om ni nu kör på egenblandat vill säga)
Detta gör man givetvis enkelt själv om man vill, men har man garanti på sågen så har ni full rätt att lämna in den och få detta fixat.

För er som kör Husqvarnas Auto Tune kan jag bara tipsa er om att lämna in den till åf för en felkodssökning, det är nämligen problem med dem också, dock är det inte alltid det märks lika väl som på Stihl, dock kan det ligga en felkod i ändå som gör att den faktiskt inte går till 100%.
Åf hade en Hq 550xp med auto tune som hade denna sjukdom, de skulle byta kolv, cylinder, packningar och förgasare på denna.
Detta har de gjort på flera Hq sågar med Auto tune, och efter detta byte har sågen upplevts mycket rappare med en bättre gasrespons.


Så stå på er, och hoppas det hjälper någon, era sågar ska gå 100% bra, inget annat :smile:
Jag kommer ihåg att någon tidigt i denna tråd nämnde att byt till miljöbränsle, och jag var nära att göra det just då men fick så många motargument att det aldrig blev av, tyvärr.
Dock har detta långvariga och omfattande informationsletande och ringande med diverse olika personer gjort att jag lärt mig mycket, det ser jag som positivt och kul, så inget ont som har något gott med sig.
Själv återkommer jag när jag hårdtestat min såg
Senast redigerad av Micael mån 15 apr 2013, 20:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

zeetorg  
#221681 Nu har jag i.o.f.s bara en gammaldags såg, men jag måste ändå säga att det har varit mycket intressant och lärorikt att följa denna tråd.

Tack till alla er som har skrivit så detaljerat och utförligt om era symptom och åtgärder! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

vetinte  
#221685 :grin: JA JAG SÄGER DET IGEN "KUNSKAPSBANKEN" :grin:
Denna underbara........ :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221706
Micael skrev:Så med detta vill jag UPPMANA alla som äger en M-Tronic såg att är ni inte helt nöjda med sågen eller det minsta fundersamma på om den verkligen går normalt, in med den till åf om ni har garanti och låt dem byta bränsle och kaliberar om dem.
(Om ni nu kör på egenblandat vill säga)

Menar du med egenblandat att du blandar vanlig mackbensin med 2T-olja? Man kan ju t.ex. köpa OK 4T-alkylat på tapp och blanda själv och då blir det ju "egenblandat" som liknar Aspen väldigt bmycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).