vetinte skrev:Niking skrev:Sedan kan man ju också hur SvT och SR presenterar nyheten när TV-licensen plötsligt även omfattade datorer. Inte såg jag några kritiska debatter eller inlägg om detta inte i vare sig Svt eller SR. Kan det möjligtvis bero på att vänstermajoriteten bland SvT och SR fick mer garantipengar att röra sig med?
För att leta kritik mot detta beslut, fick jag främst goggla på diverse kommentatorsidor och forum.
/Niklas
Jag tog ut en bit av ditt inlägg. För jag har kanske lite intressant info i frågan.
Det kommer sig av att jag rök ihop med Kiruna ang tv avgiften för ca 10 år sen.
Jag hade s**tkul Och de tog et tag med korrespondens innan jag fick ett juridiskt okej svar
Det är nämligen så J*****la dumt (men för staten bra) att det INTE är tv:n eller datorn som är avgifts pliktig. Utan en liten svart box som heter kanalväljare som e avgiftsbelagd.
En sådan finns i tex en dvd. Jag HADE ingen tv o begärde att slippa betala avgiften. Men när jag svarade ja på frågan om jag hade dvd så trillade jag dit i alla fall O jag fick faktiskt papper på det. För att jag skulle slippa så var jag tvungen att ta min dvd, åka till en tv reparatör o be honom plocka ut den lilla svarta boxen. O han skulle sedan skriva ett intyg o skicka till Kiruna.
Vist e de underbart