Bioenergi

Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

37 inlägg 118855 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220225 Bäst i test !





Tröttnade på yxan


Har haft liknande klyv innan och den var inte alls bra ! Gick sekt och sakta och krånglade och gick snart sönder helt . Så jag har fortsatt med yxa tills denna säsong 2013 då jag tröttnat på det . Googlade på ämnet vedklyvar och hittade ett test på vedklyvar där Clas ohlssons vedklyv var snabbast och hade mera finesser enligt testet .

http://www.testfakta.se/verktyg_redskap ... e14867.ece

Jag tyckte då jag läste testet att det är Clas ohlssons vedklyv som var mest intressant dels för möjligheten att kunna begränsa returgången på kolven och dels för att den enligt testet var snabbast då jag en gång har haft en som gick för långsamt vet jag hur segt det kan vara . Den gick uruselt svårt att dra tillbaka kolven och var även svag


Tabell http://www.testfakta.se/verktyg_redskap ... e15457.ece

Så jag for till Clas ohlsson i Insjön och köppte denna klyven och inför säsongen hade dom även en drive på dessa så nu var även priset det bästa : ) Köpte till uppsamlingsbord vilket jag rekommenderar . Det minskar ner på bockandet i vedhanteringen då man får bocka sig nog så mycket ändå då man ska hämta kabbar som ska klyvas . Köpte även till 4vägskniven vilket var ett trevligt prisvärt komplement som snabbar på arbetet .


på minus kontot ligger att kolven stannar för tidigt så man får komplettera med ett kortare trästycke för att pressa veden längre genom klyven . Min bedömning är att kvaliten är bra . Hoppas klyven håller många år nu

Har även gjort en liten amatörmässig film nedan





   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

anersimyra  
#220232
Nordstrem skrev:Bäst i test !





Tröttnade på yxan


Har haft liknande klyv innan och den var inte alls bra ! Gick sekt och sakta och krånglade och gick snart sönder helt . Så jag har fortsatt med yxa tills denna säsong 2013 då jag tröttnat på det . Googlade på ämnet vedklyvar och hittade ett test på vedklyvar där Clas ohlssons vedklyv var snabbast och hade mera finesser enligt testet .

http://www.testfakta.se/verktyg_redskap ... e14867.ece

Jag tyckte då jag läste testet att det är Clas ohlssons vedklyv som var mest intressant dels för möjligheten att kunna begränsa returgången på kolven och dels för att den enligt testet var snabbast då jag en gång har haft en som gick för långsamt vet jag hur segt det kan vara . Den gick uruselt svårt att dra tillbaka kolven och var även svag


Tabell http://www.testfakta.se/verktyg_redskap ... e15457.ece

Så jag for till Clas ohlsson i Insjön och köppte denna klyven och inför säsongen hade dom även en drive på dessa så nu var även priset det bästa : ) Köpte till uppsamlingsbord vilket jag rekommenderar . Det minskar ner på bokandet i vedhanteringen då man får bocka sig nog så mycket ändå då man ska hämta kabbar som ska klyvas . Köpte även till 4vägskniven vilket var ett trevligt prisvärt komplement som snabbar på arbetet .


på minus kontot ligger att kolven stannar för tidigt så man får komplettera med ett kortare trästycke för att pressa veden längre genom klyven . Min bedömning är att kvaliten är bra . Hoppas klyven håller många år nu

Har även gjort en liten amatörmässig film nedan




Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget
Bra inlägg, mindre bra är ett test som visar att dom allra billigaste hårschampona blev bäst i test, mindre bra för frun alltså, som köper schampo för 600 kr litern, jämfört med 9,90 som det bästa kostade. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220238 Jag har själv Claes i sjön klyven, sen två år tebax.
Med en egentillverkad 4-vägskniv och visst för mig funkar det. Lite irriterande med tvåhandsgreppet men man bör nog tänka på säkerheten faktigst...

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220239 Kul med film som alltid.

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

stegmaster  
#220245
Sweden-viking skrev: Lite irriterande med tvåhandsgreppet men man bör nog tänka på säkerheten faktigst...



Fast den i vidoen kanske skulle behöva et åttahandgrepp, om den skulla vara helt säker. :mrgreen:

Men det var en kul video.

Jag startade min "vedkarrier" med en bensindriven Jonseredklyv slutet av 80 talet, til det netta pris av ca 6000 kr. :surp: :grin:

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220267 Ja jag vet det var jävla klantigt av mig att hålla i veden på filmen där :oops:

Nog för att barnen gillar att hjälpa mig med denna men de tröttnar rätt fort så får jag snart sitta med den själv och säkerheten återställ :wink: d

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220271 I och med att klyven har plan yta att lägga klumpen på så tycker jag det inte
verkar vara något att ha. Långsam.
Men naturligtvis så får man vad man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220272
Nordstrem skrev:Ja jag vet det var jävla klantigt av mig att hålla i veden på filmen där :oops:

Nog för att barnen gillar att hjälpa mig med denna men de tröttnar rätt fort så får jag snart sitta med den själv och säkerheten återställ :wink: d




Klyvar var dyra förr så är det !

Denna kommer från kina står det på kartongen . Dom leder väll på luft och ris ? :oops:

Min far köpte en sådan här skruv nu vet . Oj vad den snabbade på klyvandet ! Sån här med fram och back och allt som är bra om man kör fast kabben ,och ett litet avläggningsbord uppepå då man klyver grova kabbar . Tanken var att använda den i vår för min del men alla håller på att avråda mig för den . Far tycker det är överdrivet . Men jag begriper själv hur det skulle gå här i april då man har en arbetsjacka på sig då det inte är allt för varmt ute . Den jacka ni ser skymt av på filmen . får skruven tag i den så blir det väll ett hål in i sidan på bröstkorgen där armen fäster in :surp:

Ska man klyva med sådan så är det nog t-tröja och utan handskar som gäller ! Och inga barn i närheten som vill prova .

Men hur som denna vedklyv han köpte på mitten av 80 talet var demokörd på en marknad och han köpte den lätt begg till lite bättre pris och han var glad som f.. mins jag att slippa yxan han stått med en hel semester året innan . 5000 kr gick den på och det motsvarar i dag strax över 10 000 kr om man räknar på inflationen :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220282
Röjkvist skrev:I och med att klyven har plan yta att lägga klumpen på så tycker jag det inte
verkar vara något att ha. Långsam.
Men naturligtvis så får man vad man betalar för.



Ja det beror väll på vilket behov och krav man har och hur mycket pengar man vill lägga på det och vilken yta man har att stuva undan sakerna på sedan . För mig passar det här bra . Jag är nöjd . Går då snabbare än yxa :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Tosca  
#220344
Nordstrem skrev: Den jacka ni ser skymt av på filmen . får skruven tag i den så blir det väll ett hål in i sidan på bröstkorgen där armen fäster in :surp:

Ska man klyva med sådan så är det nog t-tröja och utan handskar som gäller ! Och inga barn i närheten som vill prova .

Även om skruven ser trubbig ut vid första anblick klarar den faktiskt att ta sig igenom skinnet på både hand och arm - och har den väl fått fäste så...

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220345
Tosca skrev:
Nordstrem skrev: Den jacka ni ser skymt av på filmen . får skruven tag i den så blir det väll ett hål in i sidan på bröstkorgen där armen fäster in :surp:

Ska man klyva med sådan så är det nog t-tröja och utan handskar som gäller ! Och inga barn i närheten som vill prova .

Även om skruven ser trubbig ut vid första anblick klarar den faktiskt att ta sig igenom skinnet på både hand och arm - och har den väl fått fäste så...



Det är just det jag menar . Får skruven tag i jackärmen så kommer hela armen vridas med tills den slits av där axeln fäster in i överkroppen :???: :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

halvproffs  
#220349 Visst är det märkligt att sådana livsfarliga maskiner får användas. Arbetsmiljöverket slog ner på bygglinjen i Sandvikens armeringsklipp som går så sakta och återgår till startläget när fotpedalen släpps. Kanske T. Landström kan förklara det som är byggledare?

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220352
halvproffs skrev:Visst är det märkligt att sådana livsfarliga maskiner får användas. Arbetsmiljöverket slog ner på bygglinjen i Sandvikens armeringsklipp som går så sakta och återgår till startläget när fotpedalen släpps. Kanske T. Landström kan förklara det som är byggledare?



Folk säger till mig att skruvarna är förbjudna . Kanske bara förbjudna att säljas nya ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220359
Nordstrem skrev:
Röjkvist skrev:I och med att klyven har plan yta att lägga klumpen på så tycker jag det inte
verkar vara något att ha. Långsam.
Men naturligtvis så får man vad man betalar för.



Ja det beror väll på vilket behov och krav man har och hur mycket pengar man vill lägga på det och vilken yta man har att stuva undan sakerna på sedan . För mig passar det här bra . Jag är nöjd . Går då snabbare än yxa :wink:


Tja, tävling mellan en yxa för två papp vs en klyv för två papp...

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Nordstrem  
#220373
Niking skrev:
Nordstrem skrev:
Röjkvist skrev:I och med att klyven har plan yta att lägga klumpen på så tycker jag det inte
verkar vara något att ha. Långsam.
Men naturligtvis så får man vad man betalar för.


Ja det beror väll på vilket behov och krav man har och hur mycket pengar man vill lägga på det och vilken yta man har att stuva undan sakerna på sedan . För mig passar det här bra . Jag är nöjd . Går då snabbare än yxa :wink:


Tja, tävling mellan en yxa för två papp vs en klyv för två papp...

/Niklas



Jo men man ska orka hålla det där tempot med . Jag körde yxa och bildäck på huggkubben förra året . Sen får man en stor kvist i kabben och inte ens kilen klarar att spräcka kabben med släggyxan . Vissa bitar klöv jag med motorsågen . Man får hugga en timme var dag . Med hydralklyven klyver jag några timmar i sträck . Men valet är ju frivilligt vad man väljer :wink:

Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).