Admin@skogsforum skrev:Hej igen,
Ja, jag hoppas jag förklarade mig så alla förstår mitt spörsmål...
Repeterar ur en annan vinkel det jag ville räkna ut:
Skördaren apterar utifrån prislistan som densamma matats med.
Premieras långa stockar i prislistan blir det oftast långa stockar för datorn gör det "optimala" av situationen (i tron att betalning sker i verklig avsmalning). Volym (m3fub) i långstocken tappas OM avsmalningen (eller förtjockningen) är över 8mm/m vid vederlagsmätningen.
Men, då gör mig följande inlägg av Masterchief konfunderad m.a.p att korta stockar verkar premieras vid större avsmalning:masterchief skrev:Tycke det är jättebra du tar tag i det här ämnet Lennart.
Som entrepenör och även skogsägare så känner man sig minsan lite luttrad.
Ägnade lite tid i dag i skördaren och uppskattade avsmalningen på skogen jag körde, avspelas rätt bra också i hur södras leveransprislista fungerar.
Nu är det granlistan jag pratar om.
Är det upp till ca 8mm avsmalning/m så drar den ut längderna, landar mestadels på 5.0 och 4.4
Är det över 8mm/m så håller den igen längderna. Då 3.15 och 3.8
Hade idag 20% 3.15, 55% 3.8, 20% 4.4 och 5% 5.0. Iofs hade jag 2st 5.6, men troligtvis så flippade diamätningen där lite för enligt prisstyrningen så tillåts ingen avsmalning.
Har pratat med södra om apteringen med svaret att det ska vara så, möjligtvis kan man manuelltvinga upp rotstockarna då de oftast falller för mycket.
Eller har det helt enkelt blivit för mycket info för mig ikväll...?![]()
På återhörande!
Hej!
Jag läste ursprungliga meddelandet och blev undrande. Sedan dess har jag hört att Kindalistan ger långt eller kort virke. Om det är den listan som avses och enda orsaken vet jag inte.
Oftast ger studier på prisfilen i skördaren ganska snart svar. Körs test på trädbank brukar effekterna spåras nästan fullt ut.
Ibland brukar det räcka att jag ber om prisfilen så försvinner felet. Man har själv hittat felet.
Skicka prisfilen från maskinen som mejl så tar jag t.v. en titt.
Bertilssson