Skotare

Lastindex skotare - ska väl va högt??

47 inlägg 38538 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lastindex skotare - ska väl va högt??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216548 Lastindex skotare. Har sökt lite här, å hittat gamla trådar från bla Simba som 2009 beklagade sej över nya skotares lastindex som bara blir sämre. JDs E-serie blev ju rejält tyngre..

Verkar inte blitt nå bättre nu - ex nya Komatsu 855 som ersätter gamla 840.4: Lastar 13 ton, och väger FRÅN 17,7 ton i broschyren = lastindex 0,73 i bästa fall men antagligen under 0,7 för en "riktig" maskin. :???:

Hittade en 6hjulig Valmet 860.3, den väger ca 15 ton och lastar 14 ton - men hur blir en 6hjuling på dålig bärighet? :?:

Vi ska försöka minska körskadorna, men samtidigt öka avverkningen på dålig bärighet och även kompensera för klimatförändringarna som ger blötare skogsbruk....

VEM SITTER PÅ TROLLSTAVEN????

Vet att det finns timbear, prosilva etc som alternativ, men det är ju nischade maskiner som tappar nyttan många månader om året...
Och hur är det med prestationen / driftsäkerheten på "uddamärken" - kan ju bli besvärligt värre att äga en sådan med lite otur, typ KK på en mindre tillverkare..

Någon som hört om det finns några vettiga nyheter på G till Elmia Wood?
Eller är enda alternativet att skaffa äldre maskiner???



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

finskpinne  
#216721 En 830 ska väl ha ganska bra lastindex!?!? Eller är det bara siffrorna på broschyrerna som ser bra ut? Vad väger en sån i verkligheten?

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216725 En gammal svart-röd 840 med 700-däck,finns det nån som slår den :?:

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

finskpinne  
#216727 Rottne Rapid G från 90-talet tror jag är ganska nära dom svart-röda. Men jag vågar inte lägga huvet i pant, bara nåt som jag vill minnas att den ska va ganska lätt...

8 WD Wisenten har ju en egenvikt på 14800 och en tjänstevikt på 16800. Det är ju inte helt dumt. Men nära dom gamla maskinerna kommer dom ju inte....

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216738 Jaaaa, det är ju detdära OM siffrorna stämmer, jag har ett exempel som inte är så lysande:

Vägde förra veckan en CAT 554 årsmod 2001 - lastar 10 ton, ska väga 12 ton enligt broschyr...
Verklig vikt: 14 810 kg, med ett par kedjor, risstöttor på, några kilo verktyg och halv tank...

Med drygt 10 ton lass (medellängd 430 cm) på så var vikten fördelad 8,2 ton framboggie och hela 16,9 ton på bakboggien (700x22,5")... Lastindex då endast 0,67, på små hjul..

Den påminner konstruktionsmässigt om Valmet 830, men Komatsu anger ju last / vikt till 9 / 10,5 ton, och frågan är om vikten stämmer - när jag vägde min Valmet 911.3 så var det ingen stor avvikelse mot angiven vikt.

Ponsse verkar ju OK, går väl även att få 10w på Wisenten?
Men 12 ton last å 16,3 ton tjänstevikt ger ju endast 0,73 i lastindex, men på 26,5" hjul..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Klingstedt  
#216769 Men varför går utvecklingen bakåt för varje ny maskin modell?
Är det så att vi som kunder inte frågar efter lättare skotare utan vill ha en stor och driftsäker maskin?

Det är idag för mycket fokus på kostnaden och för lite på sönderkörningarna i skogen.

Skulle vilja ha en skotare till gallring med 700 * 26,5 hjul, 9m kran, lastkapacitet 11 ton och en vikt på under 12 ton.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216773
Klingstedt skrev:Men varför går utvecklingen bakåt för varje ny maskin modell?
Är det så att vi som kunder inte frågar efter lättare skotare utan vill ha en stor och driftsäker maskin?

Det är idag för mycket fokus på kostnaden och för lite på sönderkörningarna i skogen.

Skulle vilja ha en skotare till gallring med 700 * 26,5 hjul, 9m kran, lastkapacitet 11 ton och en vikt på under 12 ton.


Klingstedt: Mitt i prick - precis så som jag tänker - och jag tycker inte det borde vara omöjligt att minska körskadorna, men det måste få kosta mer då...

Den maskinen har jag frågat efter, men den finns ju inte att köpa ny..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216776 Jag är lite imponerad av Timbear måste jag säga..Var på fabriken innan jul och språkade lite med dom. Vi var även och besökte en avverkning. Grym maskin när det är blött! Där var jag mycket imponerad.

Det som väl kanske är problemet med den är den är lite liten som skördare, man vill ju ha en stickvägsmaskin istället. Skotaren är ju inte heller den bredare än dryga 2m, onödigt om man inte ska köra beståndsgående med den. Tror inte heller på kombikonceptet alls, blir lite för mycket kompromiss. Dessutom så är det ju skotaren man ska koncentrera sig på om man ska komma till rätta med körskador.

Vad jag tänker mig är en bandmaskin som kan rakt av ersätta de hjulmaskiner som vi har idag. Att ha nischmaskiner som får åka land och rike runt i jakt på lämpliga objekt tror jag inte på. På alla avverkningar finns det blöta kanter och surhål, och det är ju där skadorna uppstår, även om bärigheten är bra på objektsnivå.

Däck och band är inte lösningen tror jag.

Sen måste man göra något åt driften på maskinerna. Slirningen är alldeles för hög på en hjulmaskin. Slirningen förstör marktäcket efter ett par vändor, sen är det kört på svaga marker. Här måste man fram med ny drift, eldrift ligger väl närmast till hands här. Möjligheten att blixtsnabbt kunna fördela kraften och minska slirningen, samt kunna driva olika mycket på sidorna när man svänger är guld värt om man ska vara rädd om rottäcket.

Angående slirningen på band, prova att mäta hur långt avtrycket från bandplattan är för en skotare med lass. Det vore intressant att kontinuerligt mäta slirprocenten i en skotare, typ som en i jordbrukstraktor med radar mot marken och jämföra det mot verklig hastighet.

Marktryck är inte allt när det kommer till markskador menar jag. Även om det naturligtvis är kass när lastindexen sjunker var varje ny modell.

Vad är det nu man säger? Detta var mina fem cent? :lol:

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Klingstedt  
#216777 Problemet med slirningar och vikt?
Är det någon som kan svara på om lösningen på det är en elmotor i varje hjul?
Eller är det en tyngre lösning med mer problem mer slirning?

Tror att rena band maskiner har för dyra kostnader på utslitna band.

Och i en perfekt värld där man kan köra objekt utan stenig terräng med bandmaskin och stenig terräng med hjulmaskiner är långt borta man måste klara båda.

Hur mycket dyrare skulle en skotare bli om den var byggd av mer kolfiber, plast och aluminium?
Är det ett alternativ om man renoverar innehållet och kör chassit kanske 30 000 timmar?

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216781 http://www.timbear.se/templates/timbear ... rktest.pdf

Här kan man se lite vad jag menar.

Jag säger inte att Timbear som maskin är den bästa, utan att jag inte tror på hjulmaskiner om man ska komma till rätta med problemet.

Jag har sett ett par Timbearband som hade gått om jag minns rätt 6000 timmar, och de var inte mycket slitna. Däcken till skogsmaskiner är ju inte billiga, plus banden då som inte håller så värst länge. Som bonus kör man dessutom punkteringsfritt.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216783 Ett aktuellt exempel på livslängden med band:

Ni har alla sett bilderna på Hägglunds tänkta bandmaskin? Banden tillden baseras på de till deras 308, där livslängden anges till 1500 mil.

1500 mil = 15000km

15000km/0,8= 18750 (Medeltransportavstånd enkel väg 400m)

De ska alltså hålla 18750 lass. Det betyder ett lass i timmen hela maskinens livslängd så håller de 18750 timmar. Nu tror jag inte de håller så länge i skotsterräng, men håller de hälften eller en tredjedel är det inte så pjåkigt, speciellt med tanke på att ett par band är billigare än fyra skogsdäck.

Sen vetifasen med den bandvagnen i skogen egentligen, många rörliga delar där...

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216788 Jo nog e Timbear fin på platt underlag rakt fram, men hur går det när det är lite mer kuperat, blockigt eller höga stubbar med stora rothalsar - typ gran på svartjord, med en 400 m basväg ut över blockig mark?

Banden ska enl uppgift hålla 3-6000h, sedan renoveras eller bytas: 6 x 25 000 kr..
Och sedan flexibiliteten - de dagar på året det inte behövs "dyra (2,4 miljoner för skotaren) specialmaskiner" känns det ju onödigt att åka med en så liten krankapacitet etc.

En annan detalj är ju att det sällan är rundbana på stickvägarna i alla gallringar, och backa 100 meter med två vagnar i terräng kanske inte går så bra - vad vet jag?

Studien ovan har några frågetecken, bla figur 19 och 20 där packningen är större med olastad Timbear än med lastad...?
Dessutom hade 860.3 skotarn inga band alls, vilket man ju oftast har - typ balticband hade varit mer verklighetsttroget i jämförelsen.

Är slirningen ett jätteproblem idag - om förarn planerar körningen och inte har för bråttom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216845 Menar alltså inte att just Timbear är lösningen, men jag skulle vilja se en bandmaskin som går att köra med i stort sett överallt. En som kan ersätta valfri hjulskotare, och helst inte kostar just mycket mer heller. Vi är ju inne på samma spår, osmart att åka runt med en dyr maskin med liten kran på och leta specialobjekt land och rike runt.


Vet inte hur pass slirningen på en skotare är, men det vore intressant att ta reda på. Räknade lite snabbt på omkretsen med band eller utan band. Räknar man att bandet bygger 10cm på diametern på boggien på ett 26,5" däck så är det 6,5 % i skillnad på rullomkretsen (med reservation för felräkning :geek: ). Har man då inte band runtom, måste väl den skillnaden tas ut nånstans som slirning?

Jämförelse då med traktor med dubbelmontage i arbete ca 5% slirning, 10-15% vid skitig plöjning enligt en kompis som kör mycket traktor.

Är ju inte direkt vetenskapligt bevisat, men jag har tänkt på det om man står bredvid en stickväg på plan mark när en maskin åker förbi. Även efter en vända så ser ju marktäcket på fast mark rätt så sönderslitet ut, fast maskin bara rullat förbi?


En intressant tanke vore ju man kunde bygga en skotare med liknande upphängning som från stora traktorkärror. De kan ju ha kommunicerande fjädring, trycks ett hjul upp för ett hinder trycks övriga ner, ska visst fungera mycket bra. Borde ju gå att få liknande funktion med en skotare med boggielyft?

Sorry för offtopic förresten, skulle ju handla om lastindex..

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216850 Man får ju komma ihåg att de äldre maskiner med fördelaktigt lastindex som det refereras till ovan skiljer sig på en viktig punkt från dagens maskiner. Dom höll inte.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

finskpinne  
#216903 Det Maldas skriver är ju helt korrekt. Dom höll inte, men dom har fixat det med att bara göra materialet lite tjockare. Och då alltså också tyngre. Men det handlade ju inte alltid om att det var för tunnt material på dom gamla maskinerna, utan oftast handlade det om att det var felkonstruerat. Under årens lopp har det blivit förstärkt många maskiner och det krävs oftast väldigt lite material, det handlar mera om var man lägger materialet. Och dessutom har man ju idag mycket bättre stålkvaliteter som man kan använda, förut var dom väldigt dyra. T.ex i det Kesla aggregat jag har idag så är det väldigt tunnt material i alla delar. Men det verkar vara väldigt hållbart så dom kan använda lite mindre material och ändå få det att hålla. Aggregatet väger bara 570 kg, många motsvarande aggregat väger mycket mera.

Så skulle man använda lite "bättre" material i skotarna så skulle man nog få ner vikten ganska mycket. Det är nog mest en kostnadsfråga, men jag tror nog att många skulle vara beredda att betala för en maskin som är lätt men ändå håller bra! På lång sikt betalar det nog sig, mindre ståtid p.g.a haveri och dessutom kan man förlänga säsongen även om vädret är ofördelaktigt.

T.ex Logmer har forskat i olika material tillsammans med ett finskt stålföretag och olika skolor och på det viset hittat ett lättare material som dom använder i sina nya kranar. Dom fick ner vikten med flera hundra kilo på skördarkranen men dom menar att hållbarheten t.o.m ÖKAT märkbart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).