Avverkning (slutavverkning)

Körskador Vid Avverkning

86 inlägg 44910 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körskador

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216321
Brickan skrev:
Skogsola skrev:Grotuttag är ett fördärv <...> för energimarknaden.
Kan du utveckla detta lite?


Kan jag väl :smile:
Energimarknaden översvämmas av billigt material. Det är billigt för att det är i princip gratis för den som hämtar det. När hanteringskostnaderna är betalda får ägaren i bästa fall en symbolisk summa. Samtidigt så står han där med en sönderkörd och i värsta fall näringsurlakad mark. Bleve det stopp för grotuttagen så finge värmeverken konkurrera med massaindustrin om "riktigt" virke. Här har vi såld energived till 10:-/ m3fub under barrmassapriset och ingen vrakning. Då börjar det ju likna nåt även om det i första hand är ett bevis på att massavedspriset är tokigt lågt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Körskador

Brickan  
#216324
Skogsola skrev:Bleve det stopp för grotuttagen så finge värmeverken konkurrera med massaindustrin om "riktigt" virke. Här har vi såld energived till 10:-/ m3fub under barrmassapriset och ingen vrakning.
Fast om det nu ska flisas/eldas i slutändan finns det väl inget skäl att kvista eller klippa av toppen. Det blir bara onödiga extra arbetsmoment. De grenar/toppar som sitter kvar på stammen brinner också.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216328 Absolut så brinner de. Men kärnfrågan var ju att de gör mera nytta till att:
1. Fungera som underlag för att motverka körskador.
2. Återföra näring till marken eftersom huvuddelen av näringen sitter i barren.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Marcus_J  
#216332 Är det någon som har använt sprängmattor ute i terängen att köra på för att undvika körskador :?:

Vet att någon här hemma har använt dem till att skydda uppfarten på grusvägen när man går upp med band och det funkade jättebra. Hade dock inte änvänt dem i skogen.

Avatar Fallback

Re: Körskador

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216343 Vet inte, men tycker inte de borde funka så bra i mjuk terräng. Med grävmaskin funkar de kasnke, men en skotare med lass har så mkt mer marktryck.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216353
Johan_84 skrev:Planering med markägaren är ofta väldigt bra, där håller jag med.
Problemet är att på uppskattningsvis 9 av 10 hyggen ser iallafall inte jag till en människa förutom kollegorna.


Väldigt få skogsägare bevakar skogen 24/7. Har du meddelat när du kommer, och stämt träff?

Användarvisningsbild

Re: Körskador

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216360 Det gör vi alltid om det står i traktdirektivet. Tro mig, jag ser väldigt få markägare även om jag många gånger kör förbi huset dem bor på väg in till hygget. Tråkigt men sant...
Vi kör dessutom ofta skift så även om dem jobbar så borde dem hinna förbi om dem ville.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216406
Johan_84 skrev:Det gör vi alltid om det står i traktdirektivet.


Och hur ofta står det uttryckligen i traktdirektivet att markägaren ska kontaktas? Och med vilken framförhållning?

Johan_84 skrev: Tro mig, jag ser väldigt få markägare även om jag många gånger kör förbi huset dem bor på väg in till hygget. Tråkigt men sant...
Vi kör dessutom ofta skift så även om dem jobbar så borde dem hinna förbi om dem ville.


Det är väl tyvärr många markägare som inte hittar i sin egen skog, utan vill bara ha loss X antal kronor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Körskador

vetinte  
#216415 Sen finns ju ett problem till o de e att många köper skog i rent investeringssyfte o bor inte ens på eller i närheten av fastigheten. O då skiter dom i hur de ser ut efteråt.
Vi hade en lag för som sa att man skulle bosätta sig på fastigheten man köpte om dom var över en viss storlek. Vet inte riktigt när den försvann. Men jag tycker de var förj....gt att den togs bort. O att man äger en bit mark e ju ett ansvar man tar på sig. Jorden e ju bara till låns. Om man säger så.
Men de e ju som vanligt. Rätt man/kvinna på rätt plats. Då skulle de mesta funka bättre. Men där finns alltid såna som bara tänker på kortsiktiga vinster o inte så mycket på långsiktiga konsekvenser.
Samhället drivs av tanken ökad vinst/inkomst för att man sedan ska kunna konsumera mer/öka utgifterna.
Slit o släng.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216419 Mycket fördomar här. Behöver inte de som bor på en skogsgård pengar från skogen? Jag tror snarare det är tvärt om.

Vi hade en lag som sa att du inte fick sälja din skog till vem som helst, utan nästan bara till grannen. Och det till ett pris som staten bestämde ofta. Den togs bort 1994. Har körskadorna eller miljönhänsynen ökat eller minskat sen dess?

Användarvisningsbild

Re: Körskador

Peteflamingstar  
#216424 Har gjort skogsbruksplaner åt Mellanskog till o från under snart tre år. Det som slår mig är hur väldigt sällan man beställer en plan baserat på ett skötselintresse, allt som oftast är det för att man:

-Är i behov av pengar, snabbt, och därför vill veta var och hur mycket man kan hugga.

-Ska köpa ut ett eller flera syskon och därför vill ha en plan som värderingsunderlag.

-Ska sälja fastigheten och då är det bra med en färsk plan.

Baserat på mina erfarenheter så är andelen intresserade skogsägare med skogligt bevarande/skötselintresse i underläge jämfört med de som bara ser kronor och ören, utan att egentligen bry sig om t.ex. körskador.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216430 I mitt skötselintresse behöver jag ingen köpt plan. Den planeringen gör jag själv. Endast i något av de tre fall du nämner kan det vara aktuellt att ta in en utomstående planläggqare.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

Peteflamingstar  
#216434 Alla skogsägare har varken tiden eller kunnandet även om de har intresset. Vidare kan ju en "köpt" plan ge andra fördelar än bara planering, nämligen svar på ungefär hur mkt kubik som står där idag samt inom en planperiod givet att skötselförslaget följs någorlunda. Är dessutom fastigheten stor är det ganska svårt att ha koll på alla ställen även om man är ute mycket. Men detta är en annan diskussion...

Användarvisningsbild

Re: Körskador

vetinte  
#216438
Mangan skrev:Mycket fördomar här. Behöver inte de som bor på en skogsgård pengar från skogen? Jag tror snarare det är tvärt om.

Vi hade en lag som sa att du inte fick sälja din skog till vem som helst, utan nästan bara till grannen. Och det till ett pris som staten bestämde ofta. Den togs bort 1994. Har körskadorna eller miljönhänsynen ökat eller minskat sen dess?


Jovist behöver alla pengar. Alla gör ju allt för att få så mycket som möjligt. Även går över "gränser".
Men jag tror att om man bor på gården o ser de tex som nått som ska gå i arv till sina barn så tar man hand om det på ett annat sätt.
Man vill oftast inte lämna skiten till sina barn, men andras går de bra att göra de till.

Jag vet att att kommuner hade bosättning på fastigheten som ett krav. Vilket år de tog bort kommer jag inte ihåg. Men de var efter -94 iaf.
Men som de funkar idag så kan en snubbe köpa en fastighet (som han bara set avverkningsinkomsten på, på pappret) o sen skövla o skita i den.
Det händer o jag har sett de.

Så om miljöhänsynen har ökat eller minskat kan jag inte säga med säkerhet.
Men tendensen tycker jag inte om.

O de e inga "fördomar". Jag tror inte att alla som köper skog beter sig så. Där finns folk som äger skog där dom inte bor o sköter de bra.
Men där finns folk som inte gör de. De får man inte bortse ifrån.

Avatar Fallback

Re: Körskador

haggloader  
#216464
vetinte skrev:
Jag vet att att kommuner hade bosättning på fastigheten som ett krav. Vilket år de tog bort kommer jag inte ihåg. Men de var efter -94 iaf.
Men som de funkar idag så kan en snubbe köpa en fastighet (som han bara set avverkningsinkomsten på, på pappret) o sen skövla o skita i den.
Det händer o jag har sett de.

Så kallat förvärvstillstånd finns kvar bl.a. i Skellefteå kommuns glesbygd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).