Avverkning (slutavverkning)

Hjula skördare på vägen, olagligt?!

33 inlägg 31374 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Thunborg  
#215654 Skotare är traktor med tillkopplat släp :) och får ej framföras utan sitt tillkopplade släp ;)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Tosca  
#215720
Sti skrev:Skördare= Arbetsredskap... Skotare går under traktorregler.

Och vad gäller vid framförande av arbetsredskap på väg?
Är det förbjudet som några har fått reda på av polisen?

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Husqy346  
#215721 Farsan får framföra sin baklastare samt skörde tröska på väg oregistrerade. Dock måste de ha en giltig trafikförsäkring . Och får bara framföras på allmän väg ett fåtal gånger om året.

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Marcus_J  
#215793 Detta borde då gälla för skördare också. :???: Kollade över våra försäkringar på skördarna och de har trafikförsäkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Botvig  
#215798 Här är en tråd som behandlar detta
viewtopic.php?f=20&t=13294

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Husqy346  
#215824 I farsans fall är det nog en gällande klausul . skörde tröskan körs ju max en vecka om året och som längst så hade vi bitarna 5 km bort från gården.
Baklastaren har väl som mest varit ute 5 ggr på ett helt år på vägen och kört.

Sedan kan man ställa sig frågan hur skulle det se ut om man behövde ta ut en lastbil med trailer för att förflytta en tröska. För att sedan jobba med den de korta tidsintervaller den används på ett helt år.
Ang skördare och skotare så förstår jag lagens långa arm då det är bandburna maskiner. Monterade band förstör ju vägbeläggningen ganska så bra. Titta på försvarsmakten tex när de kör stridsvagnuppvisningar på asfalt. De har ju gummiplattor i banden där.
Men man kanske inte heller vill stå och kränga av band på en skördare för någon mils tranport.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215830 Kollade detta med Transportstyrelsen, verkar som att ALLA skotare (de flesta moderna) är reggade som tung terrängvagn = kräver dispens för bredd över 260 cm bredd, vid hjulning på allmän väg.

Kostar 700 kr / år, sök info om Transportdispens här:
http://www.trafikverket.se/Foretag/Traf ... rtdispens/


Vad som gäller för skördare verkar mer luddigt.

Finns någon kodförteckning för maskiner här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... orredskap/

men dom kunde inte svara ang dispens - det går nämligen inte att söka dispens för oreggade fordon..

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

blixxxt  
#215843
Husqy346 skrev:I farsans fall är det nog en gällande klausul . skörde tröskan körs ju max en vecka om året och som längst så hade vi bitarna 5 km bort från gården.
Baklastaren har väl som mest varit ute 5 ggr på ett helt år på vägen och kört.

Sedan kan man ställa sig frågan hur skulle det se ut om man behövde ta ut en lastbil med trailer för att förflytta en tröska. För att sedan jobba med den de korta tidsintervaller den används på ett helt år.
Ang skördare och skotare så förstår jag lagens långa arm då det är bandburna maskiner. Monterade band förstör ju vägbeläggningen ganska så bra. Titta på försvarsmakten tex när de kör stridsvagnuppvisningar på asfalt. De har ju gummiplattor i banden där.
Men man kanske inte heller vill stå och kränga av band på en skördare för någon mils tranport.


Självklart tar man av banden då man flyttar utan trailer. T.o.m om det så bara handlar om en km på belagd väg.
Jag vet då iaf ingen som rullar på asfalt med banden på...

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Husqy346  
#215854 I det fallet man tar av banden så borde det ju vara oki tycker man ju , för då gör det ju inte större skada än vad vanliga traktordäck gör.
Jag tycker ändå att det är konstiga regler med bara 260 som godkänd bredd för att få framföra skogmaskinerna på väg.
Min slåtterkross tex är ju tre meter bred, dock så går den inte över mittenlinjen på en vanlig landsväg och i det fallet så är den ju inte förbjuden att framföra.
Däremot den som farsans kompis har är 3,60 bred o den är inte ens rolig att möta med personbilen då man får köra jävligt nära dikena för att kunna möta honom.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

anersimyra  
#215867 Det talas alltid om att terrängfordon endast får, KORSA, allmän väg, men ibland nämns även, FÖRFLYTTNING, utefter allmän väg. Jag läste att t.e.x släp som är rena terrängsläp, inte får dras på allmän väg, alltså får jag inte dra min hydraulvagn efter bilen. Men jag gjorde en dolly av min gamla virevagn som jag lastar hjulingen på. Sen kopplar jag hydraulvagnen i dollyn, på hydraulvagnen har jag LGF skylt och ljusramp. Vidare så kör jag min terrängreggade hjuling mellan kommundelarna på parkvägar. Huruvida allt ovan är lagligt får väl visa sig om någon polis vill ta det till rätten, någon prejudicerande dom finns inte, därför är det upp till den enskilda polismannen att välja om han/hon ska dra mitt parkvägsköra till rätten.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216799 Svar från TRAFIKVERKET på frågor om 1 Skotarn och 2 skördarna:

Citat:

1. John Deere 810 d ( BRT 976 ) är klassad som en tung terrängvagn. En sådan är skattebefriad när den kör på väg, under förutsättning att den inte transporterar last på allmän väg.
Den får alltså köras tom på väg. Men då fordonets bredd är över 2,6 meter måste dispens beviljas av Trafikverket för att den ska kunna köras på väg.

2. Skördare är klassade som motorredskap klass 2, under förutsättning att konstruktiv topphastighet är högst 30 km/t. Dessa får köras på väg under förutsättning att inget fordon kopplas till redskapet. Överstiger man maximala bredd och viktgränser krävs även här att Trafikverket medger dispens för färd på väg.

För dessa fordon krävs att de måste omfattas av en traifkförsäkring.

Lars Rask, Transportstyrelsen

... Så nu äre väl bara å fylla i å skicka in dispensansökningar...

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Obon85  
#216860 Hej!

Värdeful information, man tackar! Han råkade inte nämna vilken/vilka blanketter man skall använda? då främst för skördare då dessa saknar reg.nr?


Mvh Obon

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Tosca  
#216876 Är det en dispens per år eller gäller den för kortare tidsperioder?
En länk till blanketten skulle nog vara bra.

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

OMT  
#217170 Hej.
Jag sitter här och funderar lite, ihop med Sofie(ro). Finns det på detta fantastiska forum någon som vet hur och var man söker dispens, om man vill flytta sin skogsmaskin som är ca 3,10 meter bred på trailer efter ett traktor-registrerat fordon. Jag utgår från att vikterna inte kräver någon form av dispens utan endast bredden.........

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Skogshuggarninorr35  
#217186
OMT skrev:Hej.
Jag sitter här och funderar lite, ihop med Sofie(ro). Finns det på detta fantastiska forum någon som vet hur och var man söker dispens, om man vill flytta sin skogsmaskin som är ca 3,10 meter bred på trailer efter ett traktor-registrerat fordon. Jag utgår från att vikterna inte kräver någon form av dispens utan endast bredden.........



vad jag vet behöver du ingen dispens, men följebil när du transporterar t ex en skogsmaskin som är bredare än 3,10.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).