och får ej framföras utan sitt tillkopplade släp
En BLÅ som dras av en RÖD 

Husqy346 skrev:I farsans fall är det nog en gällande klausul . skörde tröskan körs ju max en vecka om året och som längst så hade vi bitarna 5 km bort från gården.
Baklastaren har väl som mest varit ute 5 ggr på ett helt år på vägen och kört.
Sedan kan man ställa sig frågan hur skulle det se ut om man behövde ta ut en lastbil med trailer för att förflytta en tröska. För att sedan jobba med den de korta tidsintervaller den används på ett helt år.
Ang skördare och skotare så förstår jag lagens långa arm då det är bandburna maskiner. Monterade band förstör ju vägbeläggningen ganska så bra. Titta på försvarsmakten tex när de kör stridsvagnuppvisningar på asfalt. De har ju gummiplattor i banden där.
Men man kanske inte heller vill stå och kränga av band på en skördare för någon mils tranport.
OMT skrev:Hej.
Jag sitter här och funderar lite, ihop med Sofie(ro). Finns det på detta fantastiska forum någon som vet hur och var man söker dispens, om man vill flytta sin skogsmaskin som är ca 3,10 meter bred på trailer efter ett traktor-registrerat fordon. Jag utgår från att vikterna inte kräver någon form av dispens utan endast bredden.........