sön 03 mar 2013, 09:59#215185
Skogsmylla skrev:Jag har anlitat en advokat. Än så länge har inget mera hänt.
En advokat kan ju hjälpa dig att få det du har rätt till, ur juridisk synvinkel, men i detta fall blir man inte glad för det. Och det behövs ju ingen advokat för att tala om för dina släktingar att du äger den största delen.
Din del är 50% och du kan förvänta dig halva ersättningen. Jag anser ändå att du lidit skada eftersom försäljningen har skett i en lågkonjunktur. Ersättningen för timmer verkar låg, men det är väl vad som bjuds i dessa dagar.
Jag skulle se detta som en möjlighet att köpa ut de andra delägarna, det är inget du kan kräva, men istället för att säga upp bekantskapen med släktingarna skulle jag bjuda hem dem och diskutera utköp. Han vet säkert med sig att han gjort fel, och skämms över det. Då kan du ändå göra en god affär eftersom fastighetspriserna också påverkas negativt i lågkonjunktur.
Be en mäklare på LRF upprätta ett kontraktsförslag som du kan lägga fram till dina släktingar. Skogsbolaget tror jag inte att du kommer långt med, i bästa fall får du markberedning och återplantering.