Vedmaskiner, flishuggar

Elmotor vedmaskin

37 inlägg 25088 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

totte  
#214126 Ser ju rätt behändigt ut om än klyven går lite sakta, skulle framför allt varit lite snabbare retur. Säkerheten, där skulle man velat se nåt som höll sista biten medan den kapas, bara en spak med en platta hade ju räckt

Trejon
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#214152 Ni har så rätt, jag vill gärna vara och peta till vedbitarna vid klyven och då är det nära man får mittbena av sågen.
Funderade på ett skydd som sågen går in bakom, det är nog ingen dum ide att sätta på en hållare för sista vedbiten heller. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

totte  
#214199 Sätt en kåpa över svärdet som sitter ledad så den följer med ner tills den stannar mot vedbiten medan svärdet sågar igenom och sen lyfts upp igen av nån pinne/stag/kloss eller vad som funkar som sitter fast i sågen

Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214339 En båge över svärdet med så breda sidor som möjligt då borde säkerheten öka.
Palax har en kåpa över klyven och ska man dit och peta så fäller man upp kåpan och spärras svärdet
samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#215240
2013-03-03 14.53.30.jpg

Nu börjar det likna något :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

Husqy346  
#215242 Engångssäckarna ser fina ut men vad har ni gjort med glasfibersäckarna de ser ju ut som paddor redan nu!

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#215245 Får väl skylla på att jag är nybörjare, och att jag inte har något stativ till säckarna :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

Husqy346  
#215247 Ett enkel stativ kan man göra av grova rör till ben, lite ubalk samt ett par stroppar som säcken hänger i sedan får man dem välfyllda och fina!

Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

vetinte  
#215250 Har aldrig använt säck o därmed aldrig stativ.
Men en undran: Vill de inte bli knöligt att få upp säcken nar den e full ?
Tänker på att dom jag sett e ju galler konstruktioner. Borde man inte ha en lådkonstruktion med hela väggar av typ byggplyfa istället.
Borde ju rimligtvis glida lättare o inte fassna när man lyfter ut den fulla säcken.
Men somsakt har aldrig använt själv.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#215251 Jag hade säkarna hängandes i stropparna när jag fyllde dom men det var så mycket is på stockarn, :P så det är nog därför som dom ser ut som dom gör. :P
Men hur gör ni med en gång säkarna, jag knyter i hop dom, lämnar ca 60 cm i diameter.
Knyter ni dom runt pallen? Det borde gå i mera ved då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

Husqy346  
#215262
vetinte skrev:Har aldrig använt säck o därmed aldrig stativ.
Men en undran: Vill de inte bli knöligt att få upp säcken nar den e full ?
Tänker på att dom jag sett e ju galler konstruktioner. Borde man inte ha en lådkonstruktion med hela väggar av typ byggplyfa istället.
Borde ju rimligtvis glida lättare o inte fassna när man lyfter ut den fulla säcken.
Men somsakt har aldrig använt själv.


Mitt säckstativ är utformat så, det sitter justerbara playwood skivor i tre riktningar de hålls fast med ett rektangulärt rör . När säcken är full så lossar man en bullt som håller fast röret och skjuter ut luckan lite i sidled. Sedan tar man ut säcken som står på pall med pallgaffeln. Innan jag byggde till luckorna så var det bökigt för man kunde stjälpa hela stativet över lastmaskinen om de häktade i en stolpe av misstag .

Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

vetinte  
#215263 Okej ja då var de inte en så dum tanke då :lol:
De var denna typen jag tänkte på
http://www.nimaab.se/se/art/sjeur-palls ... sackar.php
O sen priset :!:
Det tycker jag var att ta i. Somsakt de e ju bara en ram/låda som ska hålla säcken under fyllningen.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

Husqy346  
#215361 Vet inte det stativet som du länkade bilden på!. Alltså man lyfter inte ur säckarna ur denna . Det finns en löstagbar grind på framsidan som man kan ta bort. Sedan viker man ut sidorna lite innan man lyfter säcken underifrån med pallgaffeln .
Dock så är mitt stativ som jag pratar om konstruerat för 1,5 M3 glasfibersäckar.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

vedförsäljan  
#215387
vetinte skrev:Okej ja då var de inte en så dum tanke då :lol:
De var denna typen jag tänkte på
http://www.nimaab.se/se/art/sjeur-palls ... sackar.php
O sen priset :!:
Det tycker jag var att ta i. Somsakt de e ju bara en ram/låda som ska hålla säcken under fyllningen.


Mycket som ska täcka dom 1800:-
Järn
arbetskostnad
frakt
svets
galvning

Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

vetinte  
#215390
Husqy346 skrev:Vet inte det stativet som du länkade bilden på!. Alltså man lyfter inte ur säckarna ur denna . Det finns en löstagbar grind på framsidan som man kan ta bort. Sedan viker man ut sidorna lite innan man lyfter säcken underifrån med pallgaffeln .
Dock så är mitt stativ som jag pratar om konstruerat för 1,5 M3 glasfibersäckar.


Ahaaa då var de ju en annan sak.

vedförsäljan skrev:
vetinte skrev:Okej ja då var de inte en så dum tanke då :lol:
De var denna typen jag tänkte på
http://www.nimaab.se/se/art/sjeur-palls ... sackar.php
O sen priset :!:
Det tycker jag var att ta i. Somsakt de e ju bara en ram/låda som ska hålla säcken under fyllningen.


Mycket som ska täcka dom 1800:-
Järn
arbetskostnad
frakt
svets
galvning


Jo men hallå eller...... Tråax gallergrindar för tex hundgårdar kostar 300:-
Så för de priset får man 6 st o dom e oxå galvade.
Nej jag tyckte de var att ta i.
:mrgreen: Kanske inte så konstigt att veden e så dyr :wink:
(kunde inte låta bli 😈 )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).