Före och efter jobbet

Nya regler för momsredovisning 2014

7 inlägg 9048 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya regler för momsredovisning 2014

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214064 Skatteverket ringer för närvarande runt till 160 000 personer med F-skattesedel och uppmanar dem att lägga ner sina firmor. Skälet är skärpta krav på momsredovisning från 2014.

Från och med år 2014 måste enskilda firmor då momsredovisa varje månad och inte bara i inkomstdeklarationen.
http://www.driva-eget.se/skatteverket-v ... or-1032064



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214072 Klippt från Skatteverkets hemsida för c:a 2minuter sedan:

Redovisning och betalning av moms

Redovisning av moms ska göras i en momsdeklaration. Möjligheten att redovisa momsen i inkomstdeklarationen upphör. Mer information om detta hittar du längst ner på sidan.

Om du har beskattningsår som redovisningsperiod ska momsdeklarationen och betalningen vara inne hos Skatteverket senast den 26 i andra månaden efter redovisningsperioden (eller den 27, när deklarationen ska lämnas i december).


Upp till 1mille i omsättning kan man ha "helårs moms"

Är det säkert att det inte är nåt bluff företag som ringer runt skulle tro att skatteverket inte har resurser och / eller prioriterar

Avatar Fallback

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214075 Nej, man måste inte redovisa varje månad 2014. Artikeln är 4 månader gammal, läs kommentaren från den 7:e november av "Jag har läst lagen".

Avatar Fallback

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214079
The Boxer skrev:Klippt från Skatteverkets hemsida för c:a 2minuter sedan:

Redovisning och betalning av moms

Redovisning av moms ska göras i en momsdeklaration. Möjligheten att redovisa momsen i inkomstdeklarationen upphör. Mer information om detta hittar du längst ner på sidan.

Om du har beskattningsår som redovisningsperiod ska momsdeklarationen och betalningen vara inne hos Skatteverket senast den 26 i andra månaden efter redovisningsperioden (eller den 27, när deklarationen ska lämnas i december).


Upp till 1mille i omsättning kan man ha "helårs moms"

Är det säkert att det inte är nåt bluff företag som ringer runt skulle tro att skatteverket inte har resurser och / eller prioriterar


Illa att Driva Eget har vilseledande information.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214083
The Boxer skrev:
Är det säkert att det inte är nåt bluff företag som ringer runt skulle tro att skatteverket inte har resurser och / eller prioriterar


Skrev visst först och läste sen L-)
Det gäller säkert en massa enskilda firmor för div. men som skogsägare är man företagare i och med att man äger fastigheten...

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214112 Det här väl inget större problem. Med ett enkelt program, som ex Enskild firma, så momsredovisningen inget som helst jobb. Egentligen, varför ska jag ligga ute med moms i ett helt år när jag kan få tillbaka den direkt? Ok, lite surt kanske om man säljer mycket ett år utan att köpa något, men det kan man ta. Tycker jag i varje fall. Har kört kvartalsredovisning för enskilda firman nu i flera år, inga problem alls. Att köra varje månad kräver bara ett "kryss i en ruta".

Avatar Fallback

Re: Nya regler för momsredovisning 2014

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214155 Förhoppningsvis så får man in mer moms än man betalar ut annars så slår man ju vantarna i bprdet förr eller senare. (Undantag: Jordbruk med mycket EU-stöd)
Nu kommer man att få kredit i snitt ett halvår med momsen. När den låg med i F-skatten så kunde man ju få lägga den i förskott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).