Traktorer och processorer

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

76 inlägg 49887 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118743
Skogsola skrev:Efter senaste stoppet igår kväll så tömde jag tanken helt och fyllde på nytt. Så kapade jag röret som går ner i tanken någon centimeter så att han inte ska dra i sig av bottenslammet. Som tur är så köpte jag en John Deere 1120 -75 mest att ha till att dra hem Valmeten när den stannat. Den startar så fort motorn går runt och spinner som en katt. Det var tungt åt den att dra Valmeten i motlut med snöbladet nere men den klarade det. Det är tydligt att traktorer ska vara gröna.


Har också en A75 med liknande ptoblem, funderar på om det är tjyvluft här med.
Du skriver att du kapade röret som går ner i tanken, och att du bytt ut sugslangen.
Hur kommer man åt att göra detta? Har du något bra tips?

Blir inte helt klok på hur systemet funkar medn om man kollar på sidan 12 (71) i denna pdflänken
http://www.valtra.se/extras/documents/S ... 6b_G-I.pdf
Är det då slangen som peks ut som nr 2 som suger från tanken?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118751 Du är på rätt slang. Du börjar med att ta av vänster dörrtröskel. Så viker du upp mattan. Antagligen så får du skära lite i den. Därunder finns en liten plåt som sitter med två stjärnskruv. Under den finns tre banjonipplar med 19 mm fattning. Den mittersta är sugen. Har du aldrig haft isär förut så är den säkert fylld med geggamoja. I enklaste fall så är det bara att göra rent. Själv funderar jag på att sätta in annons typ den här.
http://www.blocket.se/orebro/BM_500_i_s ... m?ca=7&w=2

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118752 En bra början är altså att ta isät dettaoch leta skit / is / geggamoja, och samtididigt byta ut sugslangen?

Har du satt dit något annat förfilter? Annan filterhållare?

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118760 Har tagit bort förfiltret men inte satt dit något annat än. Funderar på att insprutningspumpen måste åtgärdas. Så uselt kan inte en traktor gå annars.
Det är ju inte säkert att din slang läcker. Att få rent är ju en bra början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118965 Nu har jag haft isär och rengjort.
Förstår att trktorn inte gick så bra, var möe skit.
Någon brunaktig sörja.
Var det något sånt som satt hos dig med? Har du någon ide om vad det är?

Provt att göra rent tanken på traktorn?

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118987 Jag har provat allt. Men den kopplingen är upphov till allt elände i världen eller åtminstone till en massa krångel om man inte får den helt tät tillbaka när man haft isär. Helst borde den limmas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

MrEast  
#119000 Vad har ni för årsmodeller med detta bekymmer? Är det lika dumt gjort på A72/A82/A92? Har en A82 -10.
Tankar ni med dunk egen farmare eller mack?

Blev det bättre av att kort sugslangen som går ner i tanken?

Har endast kört 310h än så har inte haft några bekymmer än.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Bengt.Svensson  
#119001 ************************************
BM 500 i snö traktor

Säljes av Håkan. 11 februari 19:11. Ta bort, ändra, förnya annonsen.

Världens sämsta jäkla skit traktor till salu..
ful som stryk så nån bild blir det inte tal om.
lastare och holms 2,40 blad. ny koppling och snabbväxel spridare och startmotor. högst bjudande eller bytes mot
OBS säljes endast till person med starkt psyke.
************************************
:grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

stegmaster  
#119113
MrEast skrev:Vad har ni för årsmodeller med detta bekymmer? Är det lika dumt gjort på A72/A82/A92? Har en A82 -10.
Tankar ni med dunk egen farmare eller mack?

Blev det bättre av att kort sugslangen som går ner i tanken?

Har endast kört 310h än så har inte haft några bekymmer än.

Tycker ochså detta er konstig, för at jag trodde at dessa nyare Valtra A serie traktorer har varit nästan lika tilbaka til 65 serien fårn början av 90talet. (Eller åtminstone 100 serien från 98)
Har aldrig hört om liknande på tidligare modeller, så skulle vore interssant at veta om något er endrat på senaste modellar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Bosse1  
#121123 Har en Valtra A85 ca 2005. Lösningen på detta är att klippa av sugslangen före första filtret och montera en backventil, eller som jag gjorde ta en gammal volvo 240 soppapump (den har ju två backventiler i sig). Då får man även en rejäl manuell pump på köpet! För Valtras pump sitter väldigt trångt till. Mer fel som blivit innan 600timmar är:Huvudströmsreläet brann sopor ersatt med manuell brytare nere vid fotsteget där det skall sitta och inte hööögt uppe i hytten, vajerreglaget till lastaren gick sönder synnerligen veka grejjer plastkulor på 5millimeters runt blött järn, gasfjädrarna till dörrarna är som cykelpumpar,växelspaksknopparna tappar sina lock med brytarna till kopplingen, vänster positionsljus lossnade utan åverkan dåligt svetsat,mängder med rost i bränlefiltren vid första och sista bortlejda service,gaswiren gick av ersatt med stag, lastarens paralellföring gör det omöjligt att fylla en skopa till fullo utan att spilla,och varför en tropisk höfläkt bakom kylaren i detta klimat? Måste ju stjäla åtskilliga hk,uttorkade spruckna gummipluttar till huvarna måste ju vara gjorda av gamla stövlar ,öppen vevhusventilation vi är i 2000talet,kopplat bort insugselementet som slår igång så fort man vrider nyckeln batteri dödare .Aldrig mer Valtra. Tack för tipset med batteridödaren Skogsola!!!
Senast redigerad av Bosse1 fre 04 mar 2011, 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121145 Batteridödaren är ett riktigt missfoster. Gasvajrar har jag också bytt ett par stycken. Just nu har jag bränsleslangen direkt från matarpumpen och ner i påfyllninghålet. Tanklocket ligger här på skrivbordet och jag har tätat runt hålet med en plastpåse. Utan förfilter så sättts huvudfiltret igen på några timmar men efter senaste filterbytet blev det inte tätt så nu är det självdränerande. Nu med nytt batteri så startar den utan spray när det är plusgrader men visst saknar jag min gamla Belarus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Rolfo  
#124505 Noen som vet om det funkar bedre på A 72?

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214012 Kör en Valtra A75-2006 och efter ett par år från ny började problem med bränsletillförseln.Som så många andra här började jag med filterna-ingen förbättring.Efter ett totalstopp 2009 tillkallades Lantmännen maskin.Genast började man muttra något om pumpen men efter ett tag kom reparatören på ideén att blåsa ledningarna.Han tog sugslangen och blåste ner i tanken.Det hjälpte,men bara tillfälligt.Från och till har det låtit som ett tröskverk i pumpen med effektförlust och blårök.
Idag sökte jag på nätet efter lösningar,jag fann detta forumet och beslöt mig för att göra en ordentlig undersökning.Jag slet bort golvmattan,lossade anslutningarna från tanken och drog upp de två rören som går ner i tanken.Alltså,tro det eller ej men i banjokopplingen och i ett av rören satt-----torktrassel.
Efter ideliga problem,tanktömningar,filterbyte och oro för dryga rep.kostnader så verkar det som om problemet var torktrassel.Mig veterligen har det inte under mina år stoppats trassel i tanken så detta förmodar jag är från den var ny.
Så börja från tanken och gå framåt.
Kan det vara detta som är problemet på flertalet A75:or?

Tilläg: Det är en traktor som jag varmt kan rekommendera att inte INTE köpa.Rena skiten.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214025 Dags för uppdatering rörande våra Epa-traktorer. :???:
I de där banjonipplarna kan man hitta allsköns bråte men är det bara det så går det väl an. :grin:
Nu har jag i alla fall fått dit en förfilterhållare ifrån Ellös med ett standard CAV filter så den biten fungerar.
Häromdagen var den ännu mer svårstartad än vanligt. Gick knackigt i en kvart sen började den svartryka, orkade knappt dra sig själv innan den slutligen gav upp helt.
Att diskutera med Lantmännen Maskin är inte någon idé vad gäller insprutningssystemet. Då är Bosch service enda hoppet. På insprutningspumpen sitter en tryckventil som är ansluten till ström. Den ska ha ett visst motstånd enligt Bosch men min höll bara 22 ohm =kortslutning. En ny solenoid är på väg ifrån Tyskland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214030 Jag kan rekommendera att lyfta på golvmattan lite då och då.Under min var det sjöblött så nu står den och torkar. Kanske man skulle borra några hål i golvet för dränering.Ja jösses,vilken traktor.
Ja den där tryckventilen kan nog vara en bov i det hela.Man vågar väl inte ersätta den med vanlig bult heller för då sprängs väl punpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).