axwell skrev:Vedproducent skrev:Verkar svårt att förstå att det är så för vissa men har du hållt på med ved och virke av olika slag i rått och torrt tillstånd så tycker jag att man borde lärt sig det om man missat det tidigare.
Menar du med det att äntligen fattat att björk tillhör de ströporiga, dvs de som inte får densiteten försämrad lika mycket som gran och tall, utan bara i viss mån?
Gör något ovanligt, titta på kapsnittet i en björk, är det lätt eller ganska svårt att räkna årsringarna?
Med den erfarenhet som du så ofta hänvisar till borde du då ha sett att björken inte kan vara bandporig(eller ringporig).
Betyder det även att du har förstått att Mytting har rätt i sin utsago?
Vad är det du har fått om bakfoten nu som vanligt? Jag har ända sen diskussionen med fjällbjörken sagt exakt det jag säger nu att björken är ströporig och inte påverkas av tillväxthastigheten. Du skulle återkomma med svar men det lär aldrig komma för du vet att du har fel om inte annat så måste du lärt dig det nu. Om du inte kan erkänna att det så är det mycket mycket svagt av dig.