Zixten skrev:Hur mycket billigare är då denna bilmätning jämfört med styckesmätningen?
slatte skrev:Känns lite såhär. Om de inte mäter varenda stock, varför ska jag vara så noga med att mäta rätt i skogen, när det senare står någon och "höftar" in lite mått på sågverken som kan vara helt fel.
rocky skrev:Tro detta ska vara rätt?
Källa: VMR-cirkulär Nr 1-99
Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Bertilsson skrev:Detta yttrande varnas för!Niking skrev:Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Detta har inte varit så och är inte heller så nu.
Prislistor som köpare har haft med valfrihet om man vill leverera till fuskfub eller m3to har haft pris omräknat exakt efter de oftast felaktiga omräkningstalen.
Köpare som idag mäter i både sektionsmätning och fuskfub/matrisfub har exakt samma siffror på prislistan oavsett mätform. Dessa utnyttjar skogsägares okunnighet genom urval av avverkningar. Holmen och Vida har figurerat där detta blivit följden.
Södra gör heller ingen skillnad i prissättning om virket mäts i fuskfub.
Rannsaka efter förmåga vad vissa tror och skriver.
Okunnighet är en tid förlåtligt, men inte när det sker efter ingående insikt i förhållande.
Niking skrev:Bertilsson skrev:Detta yttrande varnas för!Niking skrev:Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Detta har inte varit så och är inte heller så nu.
Prislistor som köpare har haft med valfrihet om man vill leverera till fuskfub eller m3to har haft pris omräknat exakt efter de oftast felaktiga omräkningstalen.
Köpare som idag mäter i både sektionsmätning och fuskfub/matrisfub har exakt samma siffror på prislistan oavsett mätform. Dessa utnyttjar skogsägares okunnighet genom urval av avverkningar. Holmen och Vida har figurerat där detta blivit följden.
Södra gör heller ingen skillnad i prissättning om virket mäts i fuskfub.
Rannsaka efter förmåga vad vissa tror och skriver.
Okunnighet är en tid förlåtligt, men inte när det sker efter ingående insikt i förhållande.
Nå, exakt vilka sågverk är det idag som verkligen mäter i sektionsfub, när det gäller tall respektive gran?
Det mesta timret, som betalas i fub, mäts väl idag in i matrisfub (alltså toppmätt med schablonmässiga omräkningstal)?
/Niklas
Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Bertilsson skrev:Mina indikationer tyder på att det är alldeles för stor del och i ökande och alltmer taktiskt utnyttjande mot skogsägare och entreprenörer. Den oärliga konsekvensen är det som motiverar mig att upplysa om problemet. Skogen har redan för mycket som har brister, som den som "håller i taktpinnen" utnyttjar.Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Bertilsson skrev:Det måste vara din uppgift att ta fram exakt siffra på mängden fuskfub om du vill ha en uppgift på detta!
Niking skrev:Bertilsson skrev:Mina indikationer tyder på att det är alldeles för stor del och i ökande och alltmer taktiskt utnyttjande mot skogsägare och entreprenörer. Den oärliga konsekvensen är det som motiverar mig att upplysa om problemet. Skogen har redan för mycket som har brister, som den som "håller i taktpinnen" utnyttjar.Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Alltså var mitt påstående om att när det gäller virke, som betalas i fub, så kan man utgå från att virket huvudsakligen är inmätt i matrisfub.Bertilsson skrev:Det måste vara din uppgift att ta fram exakt siffra på mängden fuskfub om du vill ha en uppgift på detta!
Trodde du hade koll på sådant.
/Niklas