Skotare

Köpa skotare / bli skogsentreprenör

25 inlägg 13390 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20922
nutte skrev:
Mangan skrev:Borde ni inte överväga att köpa en grävmaskin istället?


jo precis... håller me :lol: Hade det inte varit för att man trivs så inått i skogen så...


Då är det ju lätt att räkna på hur mycket skogsintresset kostar dig. 8)

Rottne skotare
Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20926
Thunborg skrev:Det ja hört var det delar till diffen,lager drev axlar .
Jo det är klart att allt fixa till själv det mariga att få det bra

Lager är nog knepigt men samtidigt finns ju alla möjliga mått på lager så det borde ändå gå att få tag på något som passar (eller svarvar till så det passar). Om man tillverkar grejer själv eller lägger ut det på en legoverkstad så blir det dyra reservdelar men samtidigt får man mycket maskin för pengarna och vad jag vet är inte nya maskiner så mycket effektivare, eller har jag fel?

Mangan skrev:Borde ni inte överväga att köpa en grävmaskin istället?

För min del tycker jag att köra grävmaskin är tråkigt, eller rättare sagt, det är bra mycket roligare att köra skotare.

samuel skrev:jag tror att du nog ska köra ett tag hos en entreprenör, tills du vet hur det är att jobba i skogen.

Jag har ju kört ett år (ca 3 000 timmar) skotare och har även provat på en 901:a och en 88-65:a. Så jag är inte helt grön men ändå rätt grön.

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#20956 jag tror ju att alla som jobbar i skogen har det som ett intresse mer än arbete,det är ju prestations baserat,då man kommit upp på en bra nivå är det inte jobbigt att prestera bra.men det är ju ett arbete som skulle vara mycket bättre betalt,det finns ju knappt förare att få tag på eftersom det är dåligt betalt och att ingen entreprenör vill ta in nykomlingar...jag tycker att stora bolag såsom SCA,Stora enso,med flera ska ta in nybörjare för dom har ju lite bättre kapital

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20961 När det gäller lönsamhet så tror jag den är bättre i gallring, speciellt om du vill köra billig maskin. Där har du chansen att hålla en skördare som kör tvåskift med ett enkelskift på skotaren även om den har några år på nacken. Har för mig att jag såg en kurva på skotarproduktionens utveckling över åren i någon av skogstidningarna och den lutade konstant uppåt. Visst har skotarna sett i stort sett likadana ut länge nu men dom har förfinats enormt. Jag skulle precis som Thunborg sa satsa på en 1110 eller 840, driftsäkra maskiner som ger stor flexibilitet. Ska du köra bara slutaverknig bör du satsa på något större samt förmodligen anställa en chafför också eftersom de flesta skördare kör skift.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20983 Hej!

Jag har precis börjar härja med min 901:a strax norr om Uppsala. Har en bonde som ska köra ut efter mig med traktor och skogskärra, men jag kan ju höra av mig när han tröttnar :)

I mitt fall hade jag pengarna som maskinen kostade, kompisar som behöver ha gallrat samt ett ställe att förvara maskinen.
Jag tänker bara köra på helger och eventuellt tidigt på morgonen veckodagar. Jag tror att jag skulle tröttna om jag körde skogmaskin på heltid och det är trevligt att ha ett fast jobb med fast inkomst.

Jag tycker det är långt mellan virkeshögarna i Uppsalatrakten, så det borde finnas en del att göra här. Det finns nåt proffs som håller på här i trakten samt en som kör på deltid i Alunda, annars vet jag inga.

Här finns ett jobb som skulle passa dig förresten: SKOTNINGSHJÄLP!!!

Det är nog svårt att bara köpa en skotare och få tillräckligt med jobb för att försörja sig.
Som jag ser det så finns det två alternativ om man vill försörja sig på skogsarbete:
Antingen får man ha ett lag med både skotare och skördare och ta småjobb som skogsbolagen inte tar.
Eller så får man söka jobb hos ett av skogsbolagen, gå de utbildningar som de kräver och köra deras maskiner.

Eller så gör du som jag, har ett fast jobb och en billig skogsmaskin som du leker av dig med på fritiden :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21066
Mickael skrev:
acke skrev:jag kan ingenting om grävbranschen men det verkar ju onekligen vara bättre att vara grävmaskinist så mycket vet jag iaf...jag kör en 1410D 1 år gammal,vi ligger på cirka 90-92 % tekniskt utnyttjande på den,fast ju äldre dom blir ju sämre blir ju de också,den har väl inte börjat jävlats nåt än...ja ekonomin på den är väl rätt bra jag är inte egen företagare så jag vet ju inte vad vinsten blir men ingen har klagat än iaf...dom som klagar är väl antagligen lite för dåliga förare eller så tror dom att det är ett normalt jobb så som att man jobbar bara 6-14 sen sticker man på en gång,men så verkar det ju inte funka för någon i skogen

En grundförutsättning för att driva företag är att det arbete man själv utför skall man kunna anställa någon för och ändå ska företaget gå runt och kunna nyinvestera i maskiner. Måste man arbeta 180-200 timmar i månaden (exklusive administration) för att få ut en vettig lön så är det för dåligt betalt. Jag vet inte men det verkar som om missnöjet finns även hos de som presterar väldigt bra.

Frågan är, borde man kunna jobba normal 8-timmars arbetsdag i skogen och få ut en rimlig lön (med tanke på ansvar och prestation) och arbetsgivaren får en vettig vinst som kan nyinvesteras i maskiner och dylikt?


Vet om en kille som ligger på 225 timmar i månaden vissa månader. Så att lite mer kanske man får räkna med.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21142 Få fatt på senaste tidningen 'Skogen' och läs deras reportage om lönsamhet innan du bestämmer dig.

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21223 Hej Anders!

Jo, det är nog som du skriver. Antingen kör man åt bolagen, med nya maskiner eller så kör man sådant som bolagen inte vill ha och då kan man köra med gamla maskiner. Men det beror ju på, om det blir kris är nog bolagen inte så kinkiga. Så för mig gäller det att hitta någon entreprenör som kör "själv" och behöver / kan tänka sig en som skotar efter henne/honom eller skaffa en skördare också.

Här finns ett jobb som skulle passa dig förresten: SKOTNINGSHJÄLP!!!

Tack för tipset men den typen av maskin som jag önskar är lite för stor för uppdraget. Men jag ska kanske tänka om när det gäller storlek på maskin. Å andra sidan brukar det vara lättare att lasta mindre på en storskotare än att lasta mer på en liten. Jag har kört en 850:i gallring och den är inte direkt liten men det gick bra.

Förresten, hur smidig är traktor och vagn i gallring?

   TS
Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21227
Mangan skrev:Få fatt på senaste tidningen 'Skogen' och läs deras reportage om lönsamhet innan du bestämmer dig.


Är det denna artikel du menar?
http://www.skogen.se/pub/render?id=1742

Inte roligt att det är så men någon måste ju avverka skogen och då måste ju priserna gå upp någon gång. Hm, det är förmodligen så entreprenörerna i skogen tänker och har alltid tänkt.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21232 Nej, de hade "Tema : Förare sökes" i nr 2/2008. Beskrev bristen på förare, men även under vilak villkor förare och entreprenörer jobbar. Många intressanta artiklar, tyckte jag, på 8 sidor.

Spring till biblioteket, eller ring och prenumerera så kanske du får ett ex?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).