Traktorer och processorer

Kesla stegmatare LF40 i gallring

50 inlägg 52464 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#206270
snubblaren skrev:
volvo_buster skrev:
snubblaren skrev:Är det bara jag som blir frustrerad över att se farten på aggregatet? :P


Farten är operatörsbunden ;)
När min far kör (68år) så går det saktare pga naturliga orsaker. Går ju inte att jämnföra med ett rullmatat, har tyvärr inte haft möjlighet att filma eftersom jag nu håller på med barkborreträd och vindfällen.

Man ska också betänka att vi inte enbart hugger 3m massaved utan allt från kubb till 6,10 timmer, därför bör man vara noga med apteringen annars rusar hundralapparna iväg ganska fort. :P


Ja man är väl yrkesskadad blir frusterad över allt som går under 4m/s.... Kan inte ens hugga ved för hand längre ;)


hehehe förmodligen!
Inget illa ment men varför stirra när det tagit så lång tid för trädet att mogna?
Det som är bäst med Keslan är att min far får sitta inne och ha det ganska skönt i hytten utan att slita ihjäl sig på ålderns höst. Sen så slipper vi all brossling och framförallt så hinner vi med betydligt mycket mer m2 yta per förbrukat bränsle, nog så viktigt med tanke på vad diesel och bensin kostar idag. Traktorn drar knappt 3 liter per timme med Keslan och obetydligt mindre vid skottningen efteråt. Vi räknar 6 liter per timme x 15kr/liter ger 90kr/timme. Släng på en tia i timmen för motorsågsbensin så blir det 100-lappen jämnt. Detta är vad vi behöver köra in med Keslan för att det ska gå runt och det gör man LÄTT!!!!

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#209266 Nya klipp!
Lite mera fart och mer intrimning av maskin och förare ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7zmdj_b22oY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qA-DQFIl-Gk[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#209309 Ska se om jag kan filma lite inifrån hytten nästa helg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

OlaE  
#209342 Du skrev att ni behöver köra in ca 100kr i timmen för att det ska löna sig - då är inte investeringskostnaden inräknad va?

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#209370
OlaE skrev:Du skrev att ni behöver köra in ca 100kr i timmen för att det ska löna sig - då är inte investeringskostnaden inräknad va?


Nepp!
Det hamnar på nöjeskontot ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

goran  
#209459 Kör du på traktorns hydraulik eller har du egen pump och tank till stegmataren-

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#209468
goran skrev:Kör du på traktorns hydraulik eller har du egen pump och tank till stegmataren-


egen pump och tank!
för att köra på traktorns hade vi varit tvungna till att köpa till sammankoppling utav styr och hydraulpump, vilket var onödigt eftersom vi allaredan hade pumpen och tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

loppan  
#210177 Nu har även jag vart ute och kört lite med leksakerna efter div. slangbott m.m
En film blev det med.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#212507 Filmat inifrån hytten i gallring. Timmer, kubb(2,60), massaved(3m) och bränsleved(3m) i sortimentet därav hastigheten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=es3aSiyk37Y[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

snubblaren  
#212629 Hur fungerar längd/diametermätningen?

Användarvisningsbild

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

loppan  
#212634 Diameter är ögonmått,längd är en meter per slag samt en färgskala på bommen för decimeter.
Med enkel matematik så får man fram tex 4.30

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#212636 Vi har märkt upp balken med 3 olika färger vid var 10 cm, olika färg beroende på sortiment tex vit vid 3,10 3,40 3,70, blå vid 4,30 4,60 4,90 sen orange vid 5,20 5,50 5,80.Diameter mätningen fungerar nästan likadant, uppmärkt ute vid gripklon med 2 olika 18cm och 14 cm

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

torsten83  
#214902 Hur fungerar keslan vagnsmonterad i första gallring?. E de mycke att tänka på. Tar kranen mycke stryk av att ta å dra hela träd å lägga på stegmataren? Går i tankarna att införskaffa en för vagnsmontage

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#214949 Den funkar fint! Det jobbigaste att tänka på tycker jag är att inte fälla för mycket i vägen och framförallt att fälla det antingen 90grader mot vägen eller cirka 45 grader "bakåt" mot vägen räknar eftersom man backar in i beståndet. Keslan har ju inte 360 grader vridning. Om du har nära till Kalmar län så är du välkommen att se och kika!!! Kranen tar väl en del stryk men tar man det varligt och inte bus-drar eller knycker så håller det. Vår vagn är 14 år gammal och det enda vi behövt byta på den ännu så länge (peppar peppar) är en av packningarna till en av fyra kolvar i vridhuset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

torsten83  
#215050 Nja allt e ju relativt bor en bit från gränsen till Kronobergs län nere i Skåne. Så har väl en bit, tror ja har 25 mil te Kalmar. ja e intresserad av att komma å titta ändå om de inte är mycke längre än Kalmar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).