Skotare

Köpa skotare / bli skogsentreprenör

25 inlägg 13386 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skotare / bli skogsentreprenör

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20831 Hej alla!

Ny här och jag förväntar mig inte, men skulle gärna uppskatta, svar/kommentarer på mina frågor.

För några år sedan körde jag skotare under ett år (kort tid men det blev många timmar) men slutade på grund av oseriös arbetsgivare. Arbetet gav dock mersmak och efter att ha jobbat som montör, sprutlackerarer och nu på verkstad så får jag nog säga att köra skotare är ett riktigt fint jobb, synd bara att det är så tajta marginaler och dåligt betalt. Jag trivs att arbeta ensam (i en lackbox eller i en hytt) och kunna koncentrera mig på uppgiften samtidigt som det är lite tempo i arbetet. Fin natur är ett plus och även om det är dåligt betalt kan man ta igen det på några fler timmar (timmarna flyger ju iväg när man sitter och kör).

Jag är inte riktigt nöjd med mitt nuvarande arbete och har funderat på att köpa mig en maskin och bli skogsentreprenör (jag är nog inte riktigt riktig). Har haft F-skatt (FA egentligen) sedan många år och kan pappersbiten men är rätt okunnig egentligen inom skogsbranschen. Men jag tror mig vara en jäkel (nu tar jag kanske i) på att köra maskin och det är väl därför jag funderar på att skaffa en maskin.

Att köpa en ny maskin för ett par miljoner varken vill eller kan jag (tror jag) så jag funderar på en begagnad. Skotaren som jag körde förut var en Kockums 850 och den gillade jag skarpt. Klart, den saknade allt vad komfort heter men den fick jobbet gjort och jag är inte speciellt kinkig av mig. 85-35:an är vad jag förstår efterföljaren och något bättre då den har konstanttryckssystem, turbo och lock-up. Det finns en på blocket (http://www.blocket.se/vi/15091883.htm?ca=10_s) för 235 tkr. Är detta en maskin att satsa på om man vill kliva in i skogsbranschen? Finns det uppdragsgivare till en skotare som varken har miljömotor eller kör med miljöoljor och är 20 år gammal? Hur ser läget ut för skotare i Uppsalatrakten? Hur hittar jag uppdragsgivare? Är det troligt att banken ger ett maskinlån på en begagnad maskin och hur mycket av köpeskildringen?
Eller ska jag bara lägga ned drömmarna att få köra ut virke med en Kockums 85-35:a?

Jag antar att reservdelsläget för den här typen av maskin är rätt bra och skulle det inte finnas går det ju alltid att nyproducera. Är det ett korrekt antagande? Vidare antar jag att bränsleförbrukningen är ungefär likvärdig med en ny maskin, är det också ett korrekt antagande? Jag vill minnas att 850:in drog 10-12 liter i timmen och där ligger väl en ny maskin i denna storlek också? När det gäller servicetid så vill jag minnas att det var ganska lite tid på 850:in. Hur mycket mer strular en gammal maskin jämfört med en ny?

85-35:an på blocket tycker jag verkar väldigt bra för mina önskemål och det enda som jag ser lite som tveksamt (utifrån vad jag har läst i annonsen) är att den har förlängd ram. Risken finns att det har körts en del dubbla stuvar på den och därmed kanske en del överlass. Vad mer än axlarna tar stryk vid överlass?

Hur ser framtiden ut? Ökat bränsleuttag ur skogen verkar positivt men bolånekris i USA verkar negativt. Vilken inverkan kommer det att ha på branschen? Jobb verkar det alltid finnas men frågan är till vilket pris.

Vad är det värsta som skulle kunna hända? Hur hög är risken?

För övrigt är jag 24 år, har inga barn och tänker inte skaffa det den närmsta tiden (om jag får bestämma), så jag har tid att köra maskin. Uppvuxen med en farsa som skogsentreprenör, så man har slipat en del kedjor och har legat och läst en och annan Skogen och Skogsteknik (mest kollade man väl bilderna).

Tackar för svar och nya infallsvinklar

/ Mickael



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#20855 är du verkligen en riktig värsting på att köra tror du ?,hur många procent låg du över grundkurvan när du skotade då?,hur mycket körde du in per skift,vi har en gräns på 5000 på 8 timmar,i bland så klarar man ju så klart inte de,men en del dagar drar man ju in 6-7 tusen så det jämnar ju ut sig,jag vet inte riktigt varför man ska räkna så himla mycket då man ska köpa en ny skotare,jag skulle bara räkna på varje skifte så man har hållit en skaplig timmpenning runt 680-780 kr timmen,sen så måste man ju ha en buffert med pengar kan jag tänka mig om det skulle gå söndert nånting en bakaxel eller va som helst på 100 000-150 tusen så skulle iaf jag göra,och om priserna blir för dåliga hela hela tiden,då äre ju bara o lägga ner då är det ju bolagets fel.


men att köpa maskiner och börja klaga på priserna ska man ju inte göra,man visste ju precis vad man gav sig in på

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20871
acke skrev:är du verkligen en riktig värsting på att köra tror du ?,hur många procent låg du över grundkurvan när du skotade då?


Var hittar man dessa kurvor??

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20872 En jäkel med lite ironi. Skämt och sido tror jag att jag presterar rätt bra bakom spakarna. Prestation kan mätas i olika siffror men i slutändan handlar det om att få ut så mycket virke (sorterat rätt och snyggt) på så kort tid som möjligt utan att köra sönder skog eller maskin, och det anser jag mig vara ganska bra på. Det jag menar är, jag skulle inte tänka tanken om det vore så att jag inte vet hur man kör maskin, eller fixar till den när man har varit en idiot.

Lägga ned om priserna blir för dåliga verkar lite väl optimistisk? Om du har en maskin som du har kvar en miljon i lån på men om du säljer den får du bara ut en halv. Vad gör du då?

Därför tänker jag mig att det är smartare med en gammal häck som det går lätt att sälja till en bonde om det blir för dålig avans.

Hoppas du är ironisk när du skriver "men att köpa maskiner och börja klaga på priserna ska man ju inte göra,man visste ju precis vad man gav sig in på", för annars är det illa.

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#20875
Maldas skrev:
acke skrev:är du verkligen en riktig värsting på att köra tror du ?,hur många procent låg du över grundkurvan när du skotade då?


Var hittar man dessa kurvor??



Bortsättningen då?

Avatar Fallback
Ellingsson  
#20877
Mickael skrev:En jäkel med lite ironi. Skämt och sido tror jag att jag presterar rätt bra bakom spakarna. Prestation kan mätas i olika siffror men i slutändan handlar det om att få ut så mycket virke (sorterat rätt och snyggt) på så kort tid som möjligt utan att köra sönder skog eller maskin, och det anser jag mig vara ganska bra på. Det jag menar är, jag skulle inte tänka tanken om det vore så att jag inte vet hur man kör maskin, eller fixar till den när man har varit en idiot.

Lägga ned om priserna blir för dåliga verkar lite väl optimistisk? Om du har en maskin som du har kvar en miljon i lån på men om du säljer den får du bara ut en halv. Vad gör du då?

Därför tänker jag mig att det är smartare med en gammal häck som det går lätt att sälja till en bonde om det blir för dålig avans.

Hoppas du är ironisk när du skriver "men att köpa maskiner och börja klaga på priserna ska man ju inte göra,man visste ju precis vad man gav sig in på", för annars är det illa.


hehe jag tycker alla men talar med om man kommer ut i skogen som sitter i en relativt ny maskin är precis på det viset att dom klagar på priserna hela tiden

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20882
acke skrev:hehe jag tycker alla men talar med om man kommer ut i skogen som sitter i en relativt ny maskin är precis på det viset att dom klagar på priserna hela tiden

Kan det bero på att marginalerna är tajtare ju nyare maskin man har? Jag menar, nya maskiner går väl också sönder och utöver det har man (förmodligen) stora lån som ska betalas tillbaka?

Där jag jobbar nu har jag kontakt med en del gräventreprenörer och de verkar inte alls ha samma vånda inför att köpa en ny maskin. En gubbe som jag var hos köper ny maskin varje år ungefär och säljer av sin gamla. Har man råd med det måste man gräva guld, eller hur?

Vad kör du för maskin? Hur är ekonomin på den? De som klagar, vad gör de för fel egentligen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare / bli skogsentreprenör

Thunborg  
#20887
Mickael skrev:Hej alla!

Ny här och jag förväntar mig inte, men skulle gärna uppskatta, svar/kommentarer på mina frågor.

För några år sedan körde jag skotare under ett år (kort tid men det blev många timmar) men slutade på grund av oseriös arbetsgivare. Arbetet gav dock mersmak och efter att ha jobbat som montör, sprutlackerarer och nu på verkstad så får jag nog säga att köra skotare är ett riktigt fint jobb, synd bara att det är så tajta marginaler och dåligt betalt. Jag trivs att arbeta ensam (i en lackbox eller i en hytt) och kunna koncentrera mig på uppgiften samtidigt som det är lite tempo i arbetet. Fin natur är ett plus och även om det är dåligt betalt kan man ta igen det på några fler timmar (timmarna flyger ju iväg när man sitter och kör).

Jag är inte riktigt nöjd med mitt nuvarande arbete och har funderat på att köpa mig en maskin och bli skogsentreprenör (jag är nog inte riktigt riktig). Har haft F-skatt (FA egentligen) sedan många år och kan pappersbiten men är rätt okunnig egentligen inom skogsbranschen. Men jag tror mig vara en jäkel (nu tar jag kanske i) på att köra maskin och det är väl därför jag funderar på att skaffa en maskin.

Att köpa en ny maskin för ett par miljoner varken vill eller kan jag (tror jag) så jag funderar på en begagnad. Skotaren som jag körde förut var en Kockums 850 och den gillade jag skarpt. Klart, den saknade allt vad komfort heter men den fick jobbet gjort och jag är inte speciellt kinkig av mig. 85-35:an är vad jag förstår efterföljaren och något bättre då den har konstanttryckssystem, turbo och lock-up. Det finns en på blocket (http://www.blocket.se/vi/15091883.htm?ca=10_s) för 235 tkr. Är detta en maskin att satsa på om man vill kliva in i skogsbranschen? Finns det uppdragsgivare till en skotare som varken har miljömotor eller kör med miljöoljor och är 20 år gammal? Hur ser läget ut för skotare i Uppsalatrakten? Hur hittar jag uppdragsgivare? Är det troligt att banken ger ett maskinlån på en begagnad maskin och hur mycket av köpeskildringen?
Eller ska jag bara lägga ned drömmarna att få köra ut virke med en Kockums 85-35:a?

Jag antar att reservdelsläget för den här typen av maskin är rätt bra och skulle det inte finnas går det ju alltid att nyproducera. Är det ett korrekt antagande? Vidare antar jag att bränsleförbrukningen är ungefär likvärdig med en ny maskin, är det också ett korrekt antagande? Jag vill minnas att 850:in drog 10-12 liter i timmen och där ligger väl en ny maskin i denna storlek också? När det gäller servicetid så vill jag minnas att det var ganska lite tid på 850:in. Hur mycket mer strular en gammal maskin jämfört med en ny?

85-35:an på blocket tycker jag verkar väldigt bra för mina önskemål och det enda som jag ser lite som tveksamt (utifrån vad jag har läst i annonsen) är att den har förlängd ram. Risken finns att det har körts en del dubbla stuvar på den och därmed kanske en del överlass. Vad mer än axlarna tar stryk vid överlass?

Hur ser framtiden ut? Ökat bränsleuttag ur skogen verkar positivt men bolånekris i USA verkar negativt. Vilken inverkan kommer det att ha på branschen? Jobb verkar det alltid finnas men frågan är till vilket pris.

Vad är det värsta som skulle kunna hända? Hur hög är risken?

För övrigt är jag 24 år, har inga barn och tänker inte skaffa det den närmsta tiden (om jag får bestämma), så jag har tid att köra maskin. Uppvuxen med en farsa som skogsentreprenör, så man har slipat en del kedjor och har legat och läst en och annan Skogen och Skogsteknik (mest kollade man väl bilderna).

Tackar för svar och nya infallsvinklar

/ Mickael


Hej du jag skulle avråda till 85-35an förvisso en riktig traktor men som sagts 20 år gammal, börjar visst bli svårt att få tag i en del delar.
Sen tycker jag du skall titta efter en lite mindre och smidigere traktor typ Valmet 840,Rottne rapid, Timberjack 1110.Då du kan köra både gallring & slutavv.
Lycka till vad en du bestämmer dig för 8)

Avatar Fallback
Ellingsson  
#20897
Mickael skrev:
acke skrev:hehe jag tycker alla men talar med om man kommer ut i skogen som sitter i en relativt ny maskin är precis på det viset att dom klagar på priserna hela tiden

Kan det bero på att marginalerna är tajtare ju nyare maskin man har? Jag menar, nya maskiner går väl också sönder och utöver det har man (förmodligen) stora lån som ska betalas tillbaka?

Där jag jobbar nu har jag kontakt med en del gräventreprenörer och de verkar inte alls ha samma vånda inför att köpa en ny maskin. En gubbe som jag var hos köper ny maskin varje år ungefär och säljer av sin gamla. Har man råd med det måste man gräva guld, eller hur?

Vad kör du för maskin? Hur är ekonomin på den? De som klagar, vad gör de för fel egentligen?



jag kan ingenting om grävbranschen men det verkar ju onekligen vara bättre att vara grävmaskinist så mycket vet jag iaf...jag kör en 1410D 1 år gammal,vi ligger på cirka 90-92 % tekniskt utnyttjande på den,fast ju äldre dom blir ju sämre blir ju de också,den har väl inte börjat jävlats nåt än...ja ekonomin på den är väl rätt bra jag är inte egen företagare så jag vet ju inte vad vinsten blir men ingen har klagat än iaf...dom som klagar är väl antagligen lite för dåliga förare eller så tror dom att det är ett normalt jobb så som att man jobbar bara 6-14 sen sticker man på en gång,men så verkar det ju inte funka för någon i skogen

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20900
Thunborg skrev:Hej du jag skulle avråda till 85-35an förvisso en riktig traktor men som sagts 20 år gammal, börjar visst bli svårt att få tag i en del delar.
Sen tycker jag du skall titta efter en lite mindre och smidigere traktor typ Valmet 840,Rottne rapid, Timberjack 1110.Då du kan köra både gallring & slutavv.
Lycka till vad en du bestämmer dig för

Vilka reservdelar till 85-35:an är svåra att få tag på eller nyproducera? Jag menar, en axel går ju alltid att fixa till själv om man behöver. Men vilka grejer finns det som kan gå sönder som är svåra att tillverka nya?

I och för sig finns det mer jobb för en mellanstor skotare men vad jag har förstått är ekonomin bäst vid slutavverkning. Är det svårt att hitta jobb till en storskotare?

Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#20904
Mickael skrev:
Thunborg skrev:Hej du jag skulle avråda till 85-35an förvisso en riktig traktor men som sagts 20 år gammal, börjar visst bli svårt att få tag i en del delar.
Sen tycker jag du skall titta efter en lite mindre och smidigere traktor typ Valmet 840,Rottne rapid, Timberjack 1110.Då du kan köra både gallring & slutavv.
Lycka till vad en du bestämmer dig för

Vilka reservdelar till 85-35:an är svåra att få tag på eller nyproducera? Jag menar, en axel går ju alltid att fixa till själv om man behöver. Men vilka grejer finns det som kan gå sönder som är svåra att tillverka nya?

I och för sig finns det mer jobb för en mellanstor skotare men vad jag har förstått är ekonomin bäst vid slutavverkning. Är det svårt att hitta jobb till en storskotare?

Tack för svar!

Det ja hört var det delar till diffen,lager drev axlar .
Jo det är klart att allt fixa till själv det mariga att få det bra :wink:

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20905
acke skrev:jag kan ingenting om grävbranschen men det verkar ju onekligen vara bättre att vara grävmaskinist så mycket vet jag iaf...jag kör en 1410D 1 år gammal,vi ligger på cirka 90-92 % tekniskt utnyttjande på den,fast ju äldre dom blir ju sämre blir ju de också,den har väl inte börjat jävlats nåt än...ja ekonomin på den är väl rätt bra jag är inte egen företagare så jag vet ju inte vad vinsten blir men ingen har klagat än iaf...dom som klagar är väl antagligen lite för dåliga förare eller så tror dom att det är ett normalt jobb så som att man jobbar bara 6-14 sen sticker man på en gång,men så verkar det ju inte funka för någon i skogen

En grundförutsättning för att driva företag är att det arbete man själv utför skall man kunna anställa någon för och ändå ska företaget gå runt och kunna nyinvestera i maskiner. Måste man arbeta 180-200 timmar i månaden (exklusive administration) för att få ut en vettig lön så är det för dåligt betalt. Jag vet inte men det verkar som om missnöjet finns även hos de som presterar väldigt bra.

Frågan är, borde man kunna jobba normal 8-timmars arbetsdag i skogen och få ut en rimlig lön (med tanke på ansvar och prestation) och arbetsgivaren får en vettig vinst som kan nyinvesteras i maskiner och dylikt?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20911 Borde ni inte överväga att köpa en grävmaskin istället?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20914
Mangan skrev:Borde ni inte överväga att köpa en grävmaskin istället?


jo precis... håller me :lol: Hade det inte varit för att man trivs så inått i skogen så... har ju själv en 5 tonare (grävare) som ja gräver me under tjällossning/sommar, tar 500- timmen å har bra me jobb, å det på en maskin som kostade 150000- att köpa å inte en grej har gått sönder på 2 säsonger... riktigt så bra funkar det i skogen tyvärr :cry:

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20921 jag tror att du nog ska köra ett tag hos en entreprenör, tills du vet hur det är att jobba i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).