Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 303727 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201400
bodaedet skrev:Har en L200 1 1/2 hytt, bra flak, räcker åt mig. Får plats med barnen när jag hämtar dom på fritids. Det är en ren firmabil så större hytt behövs icke. Förbrukningen däremot är inte så kul tycker jag, den gamla -01an kunde jag köra på 0,8l/mil sommartid, den här -07an är det svårt att komma under litern. Funderar på en strada eller liknande när barnen inte behöver hämtas på fritids, kruxet då är väl att man lastar sönder den pga flaktanken alltid är på.

Så då är du ett exempel på att man kan välja bil baserat på annat än enbart bränsleförbrukning?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bodaedet  
#201442 Jepp,man väljer väl arbetsbil efter användning. Skulle gärna ha en bil som går billigare om det funnes med 4wd och hyfsad lastförmåga. Skulle ännu hellre ha en fet Amris om plånisen och körkortet tillät. :P

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Amatörhuggare 62  
#201748 Hej på er

Nu har jag lite att fundera på, Tack för alla svar.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Amatörhuggare 62  
#202933 Hej på er

Är det någon som har erfarenhet av Isuzus pick uper ? Hur dom går och om dom håller och vad dom drar per mil ?

Nyfiken

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203016 Jag har bara erfarenhet av en 1989 år modell som jag körde när den var ny, ruskigt slö.
Men kring litern milen är väl rimligt?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Peteflamingstar  
#207900 Vi har haft en Opel (Isuzu) Campo 1,5 hytt (-00:a tror jag) i firman under några år och den har då varit mer trasig än hel. Detta beror nog mest på dålig skötsel av de som brukat den, men några klassiska fel är att naven fram rasar (man ska backa några meter efter urläggningen av driften för att "låsa upp" dem, slarvas säkert med det), samt att växellådorna krånglar. Även kopplingen kan vara lite dålig efter några års (miss?) brukande. I övrigt är den trevlig o rymlig, rätt stötig o stum men det är ju en arbetsbil. Riktigt pigg med sin 3,1 (!) liter stora turbofyra, så den rår nog dra rätt mycket. Snål också trots storleken, kring litern vid blandad körning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

JörgenO  
#207941 Min kära 98a King Cab kommer sannolikt att förpassas till sista vilan efter besiktningen i feb. Den har oräkneliga mindre o större minnesmärken i sidor o stötfångare efter närkontakter med sten, tall, hjullastare, en stängd garagedörr (fråga inte), samt allt som hänt med tidigare ägare.
Nu tittar jag på en lite nyare 03-05 men är lite bekymrad. Dessa är ju helt kringgärdade av plast överallt vilket säkert passar på vägar, men hur kommer en sån bil att se ut efter några år med diverse närkontakter? plåt sitter ju kvar om än lite skrynklig och omformad... Men plast. Jag backade in i ett isblock med en Voyager för nåt år sen och den sprack som ett ägg och sen tog det inte många månader förrän stötfångaren hängde i slamsor.
Någon som har erfarenhet, måste man hålla sig till äldre pickisar för att kunna använda dem off road?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Blivande snickare  
#207943
JörgenO skrev:en stängd garagedörr (fråga inte)

Kan inte låta bli...
Var du full? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

JörgenO  
#207950 Inte full... Värre. Pratade i mobil samtidigt som jag Fyllde flaket med sopor.
Sen satt jag mig i bilen (fortfarande pratande i mobilen) och backade ut ur garaget. King caben klarade sig med skråmor, garagedörren blir aldrig sig lik, frun slutar aldrig att håna mig.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Blivande snickare  
#207951 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Andreas_93  
#208044
Amatörhuggare 62 skrev:Hej på er

Är det någon som har erfarenhet av Isuzus pick uper ? Hur dom går och om dom håller och vad dom drar per mil ?

Nyfiken

Åker nu i nya Isuzu D-max Automat helt underbar bil enligt mig, dock har den bara gått ca 100mil och den ligger nu på ca 0.9l/mil men går i regel bara korta sträckor

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Fiat 4WD  
#208071 Tackar JörgenO!
Trevligt när nån bjuder på sig, å jag förstår precis. Ja la en rätt ny pickis på näsan i ett krondike när jag skulle visa vad bra vinteregenskaper den hade.
Fick bli bärgad upp baklänges :-(

Detta hände för drygt 20 år sen å jag får fortfarande höra det vid illa valda tillfällen 😡

Anders

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Axl  
#213637 Någon som provat ssangyong?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Johan$$on  
#213669
Axl skrev:Någon som provat ssangyong?

Komfortmässigt är de suveräna, nackdelarna är lite litet flak, dålig lastkapacitet (400kg) kunde gärna varit några cm högre också.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

wrytter  
#213870 Nissan Navara double cab 2011 1300 mil 2.5 tdi 190hk, såg riktigt fin ut och var inget att anmärka på vid provkörning. 198000:- + moms, är en sådan bil värd detta?

Någon som har nått att anmärka på vad det gäller Navaras ifrån 2008-09 och framåt? tänker då på de med 2.5 tdi 190hk.

Tacksam för alla svar förutom dom som säger att man inte ska åka liten japanes när det finns fet jänkartruck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).