Verkstan

Huggar koja

79 inlägg 56350 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

totte  
#205522 Ser ju ut som en perfekt lösning för en liten enmanskoja. Med 1 kW blir det fort varmt i ett så litet utrymme.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#205532
totte skrev:Ser ju ut som en perfekt lösning för en liten enmanskoja. Med 1 kW blir det fort varmt i ett så litet utrymme.


Bra att man även kan reglera värmen,,,,brukar vara svårt att hålla någorlunda jämn temp med tex vedeldning i dylika småkojor. #:-s

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205536 En fördel med gas är ju att man kan driva spisen med samma flaska.
Effekten är alldeles nog, den lär inte behöva gå många minuter för att få 20+

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205538 Ja, ett lite gaskök man kan ställa burken med bullens pilsnerkorv på! :D Men vad tror ni, hur stort räcker det med att man har? Ej för övernattning alltså?

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#205540 Byggstorlek?,,,

Jag skulle inte gå något under 2x3 m och givetvis bygger man så att det går att övernatta.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

totte  
#205572 Beror ju på, om du bara skall ha det att sitta en stund, ta lite värme, käka matsäck och slappna av så räcker det ju att det rymmer dig bekvämt sittande, plats nog att hänga av en del kläder utan att det droppar på knäna och så plats för matsäcken och gasolköket.

1,2 x 0,9 som du föreslog tror jag är i underkant, säg 1 x 1,60



2 x 3 m är väl flådigt och bra men inte om man skall få upp den på vagnen och ta den med då behöver den ha ett eget hjulställ.

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205581 Jag tänker som så att man skall kunna bygga den av 5 skivor plyfa och en tp20-plåt samt lite 95x45... ;) Det som blir spill gör man inredning av. En liten byggarutmaning, helt enkelt!

Så 1,2 x 1,2 i yttermått, och dubbel plyfa till golvet. Bänk och bord bygger man av det som kapas för ett lutande tak. Räkna på! :D

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205618
Bild


Det låter mer och mer som att du pratar om en ark, ovan en bild på en självgående ark.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#205623 120x120,,,, det är ungefär som ett "enpipigt" utedass i storleksomfång.
Tottes förslag kan däremot funka om man stretchar ut lite och gör en "långvägg".

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205635 Tja, ark eller huggarkoja. Kalla det vad du vill.

Skogshuggarn, skall du ligga och vila eller skall du jobba? Du får givetvis bygga så stort så att du får plats med en 60" LCD-skärm, men för mitt behov räcker det med att kunna komma in och värma sig när man filar kedjan samt äter lunch. Byta kläder är plus, men då får det vara välplanerat 1,2 x 1,2.

Vår gästtoalett med handfat och badrumsskåp (och dass då) är 1,05 x 1,05 ungefär. Känns inte särskilt trångt. Och då kan man inte ens se ut. :-)

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#205647 @Mangan. Det är många ggr som man varit kilometervis ute i skogen efter mörkrets inbrott och jobbat då man önskat sig en koja m övernattningsmöjligheter.
Behöver inte vara märkvärdigare än en väggfast brits som man med fördel kan fälla ner, men då bör kojan iaf hålla personlängd åt något håll.
:Bara en enkel påpekan så att du inte ångrar dig att du tog till förlite när det ändå ska byggas nytt.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#205655
totte skrev:Så det gick att sälja den i alla fall till nån förhoppningsfull hemmasvetsare.


Har man tur finns det alltid någon köpare :grin: Grannen köpte likadan och hans har det blivit toe-out på så den sliter däck rejält. Å andra sidan den här svenska vagnen är heller inte perfekt; dåligt avgradad, finns ingen kedja med stopp så man tappar stakarna tex.Mycket tunt gods i bakre stakarna och för korta.
Är nu åtgärdat av mig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggar koja

twiggen  
#209782
nutte skrev:Det är ingen som har nån sån där "billig" enkel kamin som säljs typ hos skogma ex vis... Den som är i princip en låda me ett grövre avgasrör på;)...

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3100

Hur den funkar å om den värmer nått? för veden är ju gratis i skogen;)


vi har en sådan i våran huggarkoja och det blir varmt utav he@ete där inne nästan så att man kan basta :mrgreen: jätte gott när det är kallt ute
vi brukar fälla några torra torr granar och elda med eller om vi hittar torr skarer tall

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322812 Många bra tips här, men en fråga som jag har nu när jag ska bygga en ganska stor kuggarkoja med jakttorn ovanpå. Behöver en ganska ordentlig grund att lägga stockarna längst ner på (sen blir det sågat plank) så de inte ruttnar på en gång. Vad har ni att föreslå, funderade på att antingen släpa dit gråsten av olika storlekar eller också betonghålssten och gjuta fast några fästen i varje.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322870 Telefonstolpar är grejen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar