Verkstan

Huggar koja

79 inlägg 56345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108510 inte säker hur många ah batteriet är på,men jag har för mig 75ah :roll:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#127435 Nu har premiärsäsongen gått med min lilla huggarkoja och med gott resultat. Tänker spinna vidare med att utveckla den i sommar/höst med Nuttes ide om att ha den på 4st vevdomkraftsupplyftandefyrkantsrör :mrgreen: (volvo). Då kan man köra undan vagnen om man behöver den. Plus lite näthyllor och lite annat. Kändes inte alls trångt i den. Demonterade den nu på ca 10 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205232 Vilka avstånd hemifrån börjar en mini-koja bli intressant tycker ni? 500m? 2km? Mer?

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205259 Beror ju tex på om man kan braka hem med atvn på rast. Jag säger 1km.

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

elis  
#205265 När det gäller batterier, ledbelysning, spara ström och sådant finns mängder med info på husvagnsiter. T ex husvagnsforum.com

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205272 Har traktorn med mig ut, så jag går hem ca 500 m. Dubbla avståndet hade jag nig fixat matsäck. :-)

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#205376 "Några/någon" km bör det väl åtminstonde vara,,, och speciellt om man kan frakta arslet med ATV på hyfsade bas/skogsbilvägar.

(Sagt av en Norrlänning! ;) :D )

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#205394 Lite mer fakta om min huggarkoja. Fungerade alldeles ypperligt men ifjol lyfte jag av kojan för att köra fram ca 100travmeter klen björkved och det gillade inte kinesvagnen. Boggien blev hjulbent och draget vek sig så nu har jag köpt en svensktillverkad vagn. Sålde vagnen, så i sommar får jag bygga om kojan så den passar den nya vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

totte  
#205447 Så det gick att sälja den i alla fall till nån förhoppningsfull hemmasvetsare.

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205462 Tyckte det var en kul idé, detta. Lurade på något sånt här:

* 1,2 x 0,9 m bottenyta.
* Sittbänk och fast bord på de korta sidorna.
* Fönster över bordet
* Dörr på ena långsidan.
* Kanske bara 1,6m hög, så man sätter sig direkt man stiger in

Så sätter man sig och dukar upp medhavd matsäck och är ute ur regn och rusk. Men det är ju besvärlgit att byta om, om man inte kan stå upp.

Är den riktigt låg, så kan man lasta av/på med vajerkranen kanske?

Kort spåning, vet inte om det är något att ha. :-)

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205464 Ett förtält till den så blir det rena rama campingen.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

ananders  
#205472 En granne till mig fick fatt på en liten billig husvagn där han rev ut all inredning. Sedan byggde han rejäla träbänkar och ett bord plus att han satte in en vedkamin. Det kostade runt 5000kr

Jag har också klurat på att bygga någon form av rastkoja som jag kunde flytta med skogsvagnen men inte riktigt kommit fram till något bra ännu, och en sak jag inte skulle utlämna är någon form av värmekälla.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205474 Man måste väl ha värme, alltså att kojan är uppvärmd annars blir det ju lika kallt som ute och fuktigt, fönster immar/frostar igen och det kommer alltid att lukta unket.

En vedkamin är nog det billigaste, annars kan ju en fotogen eller gasoldriven vara ett alternativ,

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205479
Bild

http://www.jula.se/fotogenvarmare-2200-w-418016

Fotogenvärmare 2200 W

Försedd med tippskydd och godkänd av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut

Effektiv fotogenvärmare för uppvärmning av alla typer av utrymmen. Perfekt värmare vid t.ex. strömavbrott eller i jaktstugan m.m. Försedd med tippskydd som släcker lågan om värmaren skulle välta. Godkänd av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Bränsleförbrukning: 0,24 liter/timma. Brinntid/tank: ca 20-25 timmar. Uppvärmningsyta: 30 m². Bränsle: lysfotogen. Värmeeffekt: 2,2 kW. Tankvolym: 5,4 l. Vikt: 8,1 kg. B370xH510xD370 mm.
Art.nr: 418016
Inkl moms
595:-

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#205485 I min "riktiga" huggarkoja som är traktordragen köpte jag en fotogenkamin som inte är runtomstrålande, iom att utrymmet är begränsat kan man ställa den med ryggen mot en vägg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar