Traktorer och processorer

Hur mycket skog har ni att köra i?

64 inlägg 37570 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket skog har ni att köra i?

OlaE  
#202753
T Landström skrev:Man blir ju lite avis när man ser vad ni kör med i skogen... :)
Samtidigt blir man ju nyfiken på hur mycket skog ni äger?


Till vår gård hör det till ca 50ha. Det är ganska mycket blandskog och löv, och en del lågt liggande skogsmark, f.d betesmark.

Men jag kör borta lika mycket eller mer än jag kör i egna skogen.

Dels till Södra, dels till andra.
Många skogsägare häromkring har kommit på att det är smidigare att ringa mig, än att samla jobb och vänta på att en skotare kan komma kanske en gång om året.

Någon har egen traktor och odriven vagn, och någon har ATV med skogsvagn.
Men de har inte den framkomligheten eller lastförmågan jag har, så oftast ringer dem ändå. :lol:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#202754 Måste ju kolla läget så jag vet hur jag ska kunna motivera en investering hos oss...tanken är ju att kunna köra åt grannar oxå... ;)
Äger 66 ha mark och av det är det 65 ha skog...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#202778 En tanke bara, vi kanske ska ta arealdisskusionen i en egen tråd!? hade varit intressant att höra. Ha d gött hej!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

totte  
#202783 Sagt och gjort, delade tråden så kan ni köra på här om arealer och traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

machonisti  
#202784 Egen skogsmark ca 40 ha. Inget arv än.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

OlaE  
#202802 Jag räknade dock inte in vall och betesmark. Blir mycket slyrensning för att hålla stengärdena rena.

Det är ca 27ha, sen har jag dålig koll på hur mycket arrende vi har, men det måste vara ungefär lika mycket till, vall och hagar.

Så det finns alltid att göra, läser dessutom en kvalificerad yrkesutbildning vid Lernia i Malmö just nu på heltid, men kör nog upp till ett par hundra timmar i skogen om året på helger och ledig tid.

Sen går Valmeten som plöjningstraktor också, ringvält, strängning, betesputs, på sommaren, och för dumpersvagnen.
Den går väldigt mjukt och fint och snålt med tanke på de 12000 timmar den snart rullat. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

wiktor  
#202852 80-90 ha eget + någon granne i bland :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202878 Familjens skog 88+8 hektar bara lövskog med mycket alkärr och blöta områden

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202879 226 ha eget och kör bara på det. Tänkte ev i mån av tid i framtiden hugga lite med lillebrorn åt grannar vid behov. Även åt andra nu när jag har en transportkärra till den.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Helmer95  
#202901 Alldeles för lite! ca. 80 ha skog hos morsan och mellan 30 och 40 hos farsan :smile: väntar bara på att ta över morfars 60ha 8)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202928 Prick 100 ha produktivt, kör med en Mf-135, skogsboggie och en upphittad vajerkran. ;)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Amatörhuggare 62  
#202937 181 Ha och hos någon granne ibland.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

rikard_e  
#202946 60 skog + åker + arrenden på 5 andra ställen.

Kör åt andra en del, gallringar och lite huggning fram tills den 1:e december förra året, är snart igång igen, har A+B-uppkörning snart

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202979 Fritiden räcker knappt till mitt egna, men jag har 140ha produktivt, mycket gallring och tyvärr även mycket vindfällor....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Blivande snickare  
#202993 Fan vad ni har mark!! :surp:
Här har vi 12 hektar, 2wd valmet å flakvagn. Större arbeten lämnas åt killarna med riktiga maskiner :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).