Trädfällning (arborist)

Fälle i svårt lutande träd?

8 inlägg 9453 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälle i svårt lutande träd?

palbin  
#202766 Undrar hur man gör fällen i riktigt stora träd som lutar så svårt
att det förefaller vara stor risk att sågen fastnar vid traditionellt
angreppssätt ... .

Kanske man "fräser upp" ett litet fälle ... eller struntar i fälle helt
och hållet och bara börjar fälla ... . Det lär väl funka vilket som
iofs ... . Bara undrade?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fälle i svårt lutande träd?

machonisti  
#202768 Är det en trampmina inlindad eller ev.klantmina.

palbin:

Du vet det troligen själv men kanske andra forumister intresseras.

Såga av bara Faan sen smäller det . Det är spännande att se vad som har hänt.

Användarvisningsbild

Re: Fälle i svårt lutande träd?

palbin  
#202770 OK - tack tror jag ... .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälle i svårt lutande träd?

machonisti  
#202772 Trampa in kopplingen, palbin!


Vi hittar säkert nån tube rulle att lägga upp.

Användarvisningsbild

Re: Fälle i svårt lutande träd?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202779 Om jag tolkar dig rätt skulle jag använda "v-kapet" se ca 8 min in i denna filmen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y6jEec1e6Gw&feature=player_detailpage[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Fälle i svårt lutande träd?

herjman  
#202921 Menar du att det lutar kraftigt och du vill fälla det mot lutningen?

Låt bli om du måste ställa frågan hur man gör och låt någon som vet hur man gör fälla trädet.

Själv hade jag använt instick, kilar och högt monterad wire OM trädet inte är rötskadat.
Hade jag känt mig osäker hade jag låtit bli.

Avatar Fallback

Re: Fälle i svårt lutande träd?

Amatörhuggare 62  
#202935 Tekniken är olika, om man ska fälla med eller mot lutningen. Om man ska fälla med lutningen så ett V fällskär, och så långt svärd att man räcker igenom. Sedan börjar man vid brytmånen och sågar baklänges. Då spjälkar inte trädet. Fälla mot lutningen, ja då behövs nog vinsch och en Attack och kilar.

Avatar Fallback

Re: Fälle i svårt lutande träd?

rikard_e  
#202951 Ge dig inte på någon du inte klarar, du vet kanske bäst själv vad du kan.

Men jag större träd som lutar kraftigt bakåt brukar jag göra som vanligt, säkra hörnet och kilar.
Se till att ha en tíllräcklig brytmån, men inte för grov så går det för tung att få över trädet.

3 stora kilar, en som du slår under sågningens gång, sen avlägsnar du säkra hörnet, slår in kilen helt, sen lägger du två kilar ovanpå varandra med lite sågspån imellan. bara att bonka på.

Är du ändå osäker att du inte kan vända trädet med kilar så använd vischen, men dra inte förens du sågat klart och då säkrat med kil så du inte klämmer fast såget.


Tog några eländiga granar idag som var övermogna och förstora för skördaren, några av dom lutade räligt illa åt fel håll, men med kil och riktig brytmån går det mesta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).