kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.
M.v.h
Kungsis
rikard_e skrev:Jd är väldigt dyra i förhållande till andra.
Varför är du skeptisk till fordarna och DB? Öststatarna kan jag förstå.
Mf 165 och 430 är riktiga slitvargar, båda har bra välkända motorer.
Har en 4000 och har haft en 165:a Båda är ruskigt snåla.
165:an har bättre hydraulik, men känns väldigt spartansk, 4000 har dåligt flöde i yttre hydraulik 20 L/min. Men båda är riktigt trevliga och bra traktorer.
Vi var och tittade på 165:an, 430, DB 995 ,Bm 650 och ford 4000 när vi skulle ha tag på traktor, svåra val, men känns som man valde rätt, bytt hydraulpump (pga felskötsel) och spindelled pga fastkörning i skogen. Annars har jag inte haft problem med den.
Pe_Er_79 skrev:rikard_e skrev:Jd är väldigt dyra i förhållande till andra.
Varför är du skeptisk till fordarna och DB? Öststatarna kan jag förstå.
Mf 165 och 430 är riktiga slitvargar, båda har bra välkända motorer.
Har en 4000 och har haft en 165:a Båda är ruskigt snåla.
165:an har bättre hydraulik, men känns väldigt spartansk, 4000 har dåligt flöde i yttre hydraulik 20 L/min. Men båda är riktigt trevliga och bra traktorer.
Vi var och tittade på 165:an, 430, DB 995 ,Bm 650 och ford 4000 när vi skulle ha tag på traktor, svåra val, men känns som man valde rätt, bytt hydraulpump (pga felskötsel) och spindelled pga fastkörning i skogen. Annars har jag inte haft problem med den.
Har väl egentligen ingen "riktig" anledning till å vara skeptisk mot Ford och DB. Ford låter inte bra i mina öron, av den anledningen att jag anser att Fords personbilar är rent skräp. Och DB har gett mig en känsla av att vara av tveksam kvalitet. Men jag har alltså ingen praktisk erfarenhet av Ford och DB, det känns helt enkelt inte helt rätt. Jag kan mkt väl ha helt fel..
Pe_Er_79 skrev:Tänker på sikt skaffa mig en mindre traktor, som ska komplettera en större 4 hjulsdriven traktor.
Kommer att använda traktorn för att driva en vedprocessor och komplettering av befintlig traktor.
Traktorn får kosta max 30.000kr, gärna mindre förstås. Och det ska vara en bränslesnål traktor av hög kvalitet, rejäla grejjor, ingen rishög!
Vad sägs om en BM430? Ge mig gärna tips på vilka traktorer som jag ska titta efter, samt för och nackdelar med dessa...
Zixten skrev:Slurfi skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_400 ... ca=1_8&w=3Ford 4000-70.
Frontlastere kelve med skopa.hitskrok och jordbruksdrag
28000 + moms
Nåt i den stilen?
Som vanligt kommer Slurfi med en Fordrekomendation, börjar tro att Slurfi snubblade och slog huvudet i fordmärket på en traktor när han var liten, för han verkar ha Ford stämplat i pannan.
Pe_Er_79 skrev:kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.
M.v.h
Kungsis
Du menar en sån här? http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM ... ca=1_8&w=3
Låter intressant det du säger, absolut. Men lite spartanskt känns det..
kungsis skrev:Pe_Er_79 skrev:kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.
M.v.h
Kungsis
Du menar en sån här? http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM ... ca=1_8&w=3
Låter intressant det du säger, absolut. Men lite spartanskt känns det..
Jo det var en sådan jag menar och själv har. Visst är den spartansk och enkel, men det är ju bara till komplement och stationär drift. Tycker väl iof att priset var i saftigaste laget. Frågan är väl hur mycket som är renoverat och om har har kvitto på det. Tänkte iof på att du skulle ha den till vedmaskin. Det är en liten och lätt traktor och vissa vedmaskiner kan ju vara riktigt tunga. Står du på ett ställe eller flyttar du på vedmaskinen?
kungsis skrev:Visst är det en 2cylindrig motor med stort svänghjul . Lite förvånad att du inte vet vad det är. Det är ju en klassiker vettja. En victor ska lyfta runt 800kg, men frågan är hur körbar han blir. Det blir baktungt. Den väger ju inte mera än ca.1600kg sammanlagt. Du kanske skulle hitta en BM 35/36 i stället. Samma traktor som victor men med en cylinder till och även lite större och samtidigt föregångaren till 350 Boxer(lite förenklat förklarat) men tusan så mycket lättare att hitta till vettigt pris.
M.v.h
Kungsis