totte skrev:"chisel" respektive "semi-chisel"
Jeg skrev faktisk det først, men endret det...

Phantom skrev:Om du har flera sågar så skulle jag rekommendera att försöka ha samma kedja på maskinerna om det är möjligt. Det underlättar användandet av filmall och möjligheten att endast ha en sorts kedja med sig ut när man sågar.
.)
.
.)palbin skrev:Filmall har jag aldrig haft någon - skulle det bli bättre med sådana? (.)
traktorz skrev:palbin skrev:Filmall har jag aldrig haft någon - skulle det bli bättre med sådana? (.)
Med all sannolikhet, ja för de flesta!
Men visst, spänner du fast sågen i skruvstycket och filar dagligen, så kanske du har färdigheten inövad.
Jag känner de som tar ner ryttarna med en dutt med vinkelslipen också - den kedjan ger stora kutterspån och jag måste stå stadigt med båda fötterna när jag lånar den sågen, annars springer den ur händerna på mig.
Själv gillar jag PFERDs mallar (gamla & nya modellen), som i ett drag filar både tand och ryttare.
.....
henrikoelin skrev:1,3 trevligt men man får vara försiktig svärdet tål inte så mycket.Men skär bättre!
palbin skrev:Jag har kommit igång att börja fälla träd för säsongen och jag vill
tala om att 1.3 mm 3/8 är ett (enligt min ringa mening) överlägset
alternativ för 50cc såg och lite större typ 346xp etc - jag har en
hel binge sågar i den storleken, men det är dem med den kedjan
jag vill använda mest.
En ytterligare fördel med 3/8 är att de sträcker sig mindre än 0.325.
Man måste förstås (om man kör Hva) skaffa sig en kopplingsavdragare
och kolvstoppare (förutom nytt svärd och drev), men hade man inte
sådant innan så var det nog på tiden ... .
Mvh
Mange skrev:Vilken 1,3 är det tu tycker skär fortare?
Vad skär den fortare jämfört med?
Kalles.boaryd skrev:Jag tycker 1,3mm skär fortare änn 1,5mm . Vad har du för tanke om detta?