Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58585 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning innan avverkning 2

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201080 Ja, går priserna ner går volymerna ner. Det kanske de inte räknade med då 2010 när de prognosticerade. Inte lätt att veta konjunkturen framåt heller.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201083 Jaha, nu tillhör inte jag Södra. Men mistänker hur det låter, rädda din industri nu. Vettigt betalt får du inte. Leve skogsägarföreningen. :lol:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201085
Mangan skrev:Ja, går priserna ner går volymerna ner. Det kanske de inte räknade med då 2010 när de prognosticerade. Inte lätt att veta konjunkturen framåt heller.

Jo fast priserna har väl varit bra sen 2010. Precis efter semestern körde vi många avverkningar som var större än normalt och det var ju sånt som kontrakterades i våras så då var det nog inte så dåligt.Sen har det sjunkt.
Efter att ha kört på södra i 8 år så kan jag säga att den typiske markägaren vi är hos inte avverkar allt för stora stycken åt gången. Givetvis har Gudrun och Per bidragit till det, men flera ställen har vi åkt till många gånger med ganska täta mellanrum istället för att ta ner ett större parti på en gång. Då menar jag skog som knappast stått och ökat i värde, utan ruttnat och dött.
Självklart är konjukturen en stor bov i detta men lokalt så trodde dom nog på högre volymer än vad det har blivit

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201093
Mudderland skrev:
Mangan skrev:Ja, går priserna ner går volymerna ner. Det kanske de inte räknade med då 2010 när de prognosticerade. Inte lätt att veta konjunkturen framåt heller.

Jo fast priserna har väl varit bra sen 2010. Precis efter semestern körde vi många avverkningar som var större än normalt och det var ju sånt som kontrakterades i våras så då var det nog inte så dåligt.Sen har det sjunkt.
Efter att ha kört på södra i 8 år så kan jag säga att den typiske markägaren vi är hos inte avverkar allt för stora stycken åt gången. Givetvis har Gudrun och Per bidragit till det, men flera ställen har vi åkt till många gånger med ganska täta mellanrum istället för att ta ner ett större parti på en gång. Då menar jag skog som knappast stått och ökat i värde, utan ruttnat och dött.
Självklart är konjukturen en stor bov i detta men lokalt så trodde dom nog på högre volymer än vad det har blivit


Har varit likadant på vårat Vo. Som ja har fattat de lär de bli något färre entreprenörer än innan på Södra o lite mindre virkeskvoter. Alla som äger en skogsmaskin e välkomna o lämna in intresseanmälan i Januari.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201098 Södra hävdade i artikel i ATL 21 dec. att det är inte unikt att omförhandla nästan alla avtal med entreprenörerna.
Ja, det kan vara sant, eftersom Södra gjort så tidigare. Förtroende och nytta upplevs dock kommit på skam. Avverkningskostnaden hölls nog ner.

Om nu Södra har den absoluta uppfattningen och inte ser några hinder för detta, att vid "övertalighet" så bör alla sägas upp.
Varför gjorde inte Södra så när det rensades bland personer som misskötts sig och övertalighet också förelåg på huvudkontoret i Växjö nu i höst?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#201194 Vad finns det egentligen för anledning att överhuvudtaget knyta sig så tätt mot ett bolag?
Efterlikvid, jaha... och? Blir totalnettot så mycket bättre?

Varför inte agera situationsanpassat och välja den köpare som är bäst för stunden? Att även villkora försäljning mot rimliga inköp av t.ex plantering?

Förlorar man så mycket service, pris eller annat mervärde på det?
Är rådgivningen värd det? Eller snarare: straffas man om man inte är "100% lojal"?

Jag kastar antagligen sten i glashus då vi själva jobbar mestadels mot en firma som köper det mesta, men har man lite koll på sin skog så borde man väl klara sig oavsett? Jag gissar att vi klarat det, i alla fall i goda tider med bra efterfrågan. I sämre får man väl avvakta med avverkning...

Antagligen blir jag överöst med motargument nu. Främst rörande pris/m3 gissar jag...?
Men min poäng är: Gjorde fler så hade det väl blivit mer konkurrens om råvaran, men även om kvaliteten på gjorda jobb. Större rörlighet på marknaden. Ingen som kan "ta råvaran för givet". Eller?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201202
Johan$$on skrev:
Niking skrev:
Skogsmange skrev:Man höjer ju medelstammen när man röjer och det leder ju till billigare avverkning!
Sen blir det ju mycket bättre resultat också..


Men eventuell intäkt av en förröjning ska ju också vägas mot garanterad kostnad för den samma. Det är den platsspecifika kalkylen jag förväntar mig av antingen entreprenören eller virkesköparen. Sedan är det markägarens sak att avgöra om det ska förröjas eller ej - eftersom det är markägarens skog!

Sedan kan man fråga sig när nu alla entreprenörer skriker på att det är så lönsamt med förröjning, varför tar de då inte själva hand om förröjningen och stoppar vinsten i egen ficka?
/Niklas


Vill du ha en specifik kalkyl för varje bestånd är det nog inga som helst problem, förutsatt att du är villig att betala för det givetvis.


En sådan beståndsspecifik kalkyl kan ju lika gärna vara ett absolut krav från markägarens sida, för att över huvud taget släppa in en virkesköpare eller entreprenör i sin skog.

F.ö. torde det inte ta särskilt lång tid att göra en sådan kalkyl för en van entreprenör eller virkesköpare, varför merkostnaden borde vara försumbara.

Johan$$on skrev:Betalar du timpenning kan ju givetvis ingen tvinga dig att förröja men är det ackordskörning är det inte längre upp till dig eftersom priserna är baserade på röjda bestånd.


Vem som bestämmer i skogen avgörs enbart av lagfarten och inte av kontraktet mellan virkesköpare och entreprenör. Den virkesköpare och den entreprenör som inte inser detta, får inte hugga en endaste pinne i min skog!

Johan$$on skrev:Det är väldigt oklart vad du egentligen menar med det sista stycket, hur skulle entreprenören kunna komma åt den större vinsten för markägaren pga billigare avverkningskostnad per m3?


Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201213 Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas[/quote

Den som tjänar på det i längden är markägaren. För entreprenören blir det i stort sett bara enklare och smidigare att göra ett bra jobb. Är det klent får ju entreprenören mer betalt per m3 än när det är grövre medelstam. Har kört gallringar där det kunde varit en medelstam på 0.08 men bara för att de inte röjt blev medelstammen 0.04. Kostaden för huggningen guck på 185 kr m3/fub ist för 125.7 kr m3/fuben.
Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201234
skogsjan695xl skrev:Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas[/quote

Den som tjänar på det i längden är markägaren. För entreprenören blir det i stort sett bara enklare och smidigare att göra ett bra jobb. Är det klent får ju entreprenören mer betalt per m3 än när det är grövre medelstam. Har kört gallringar där det kunde varit en medelstam på 0.08 men bara för att de inte röjt blev medelstammen 0.04. Kostaden för huggningen guck på 185 kr m3/fub ist för 125.7 kr m3/fuben.
Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3.


Vad skulle förröjningen ha kostat? Blev den totala volymen högre i oröjt bestånd? Tycker du gör en lite enkel analys här.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#201239
Niking skrev:En sådan beståndsspecifik kalkyl kan ju lika gärna vara ett absolut krav från markägarens sida, för att över huvud taget släppa in en virkesköpare eller entreprenör i sin skog.

F.ö. torde det inte ta särskilt lång tid att göra en sådan kalkyl för en van entreprenör eller virkesköpare, varför merkostnaden borde vara försumbara.


Vem som bestämmer i skogen avgörs enbart av lagfarten och inte av kontraktet mellan virkesköpare och entreprenör. Den virkesköpare och den entreprenör som inte inser detta, får inte hugga en endaste pinne i min skog!


Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas


Som sagt det beror ju på hu exakta siffror du vill ha, en rimlig uppskattning tar ju 5min men du verkar ju vilja veta exakt i kronor och ören hur stor skillnad det kommer att bli och då lär det ju trots allt ta ett tag och nån kommer ju att få betala, förmodligen du.

Det beror ju helt på vad som står i kontraktet när du sålde virket, men så länge du kräver timkörning är det ju inget problem om du så enbart vill köra röjskog.

Nej det handlar nog inte om några större summor så länge det inte är riktigt illa och då finns det inte en seriös aktör som går med på att köra det oröjt. Den stora smällen är det du som tar.
Det handlar nog mycket om att man inte vill lämna för dåliga jobb efter sig, felaktiga stamval, skador och stubbhöjd kommer att öka rejält och det är knappast någon bra reklam.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201248
Bergsmannen skrev:
skogsjan695xl skrev:Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas[/quote

Den som tjänar på det i längden är markägaren. För entreprenören blir det i stort sett bara enklare och smidigare att göra ett bra jobb. Är det klent får ju entreprenören mer betalt per m3 än när det är grövre medelstam. Har kört gallringar där det kunde varit en medelstam på 0.08 men bara för att de inte röjt blev medelstammen 0.04. Kostaden för huggningen gick på 185 kr m3/fub ist för 125.7 kr m3/fuben.
Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3.


Vad skulle förröjningen ha kostat? Blev den totala volymen högre i oröjt bestånd? Tycker du gör en lite enkel analys här.


Säg då att du har ett utag på 50 m3 per hektar. Då förlorar du 3035 kr per hektar som markägare, nu vet jag inte vad röjning kostrar, men det är inte några 3035 kr/hektar.

Självfallet blev det mer kubik än beräknat, men det är så marginellt att det ger i kronor och öre inte mer i netto.
Även om det inte är så jätte mycket smått så dras medelstammen fort ner i maskinen och bidrar till dyrare avverkningskostnad.

Ett exempel.

Ett bestånd 10 hektar 500 kubik 0,08 i medel skulle kosta 62850kr att avverka.
säg 300 kr kubiken för massaveden blir 150.000kr
150.000 - 62850= 87150 i netto.

Samma bestånd i 0,04 som det kanske t.om skulle bli 550 kubik pga mer stam skulle kosta 101.750 att avverka.
300*550= 165.000 minus avverkningskostad blir 63250 kr netto.

Säg att det kostar 1500 kr/hektar att röja, då blir det en kostnad på 15000.
Så 63250+15000= 78250

Här hade alltså markägaren tjänat 8900kr på att förröjt.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201249
Johan$$on skrev:
Niking skrev:En sådan beståndsspecifik kalkyl kan ju lika gärna vara ett absolut krav från markägarens sida, för att över huvud taget släppa in en virkesköpare eller entreprenör i sin skog.

F.ö. torde det inte ta särskilt lång tid att göra en sådan kalkyl för en van entreprenör eller virkesköpare, varför merkostnaden borde vara försumbara.


Vem som bestämmer i skogen avgörs enbart av lagfarten och inte av kontraktet mellan virkesköpare och entreprenör. Den virkesköpare och den entreprenör som inte inser detta, får inte hugga en endaste pinne i min skog!


Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas


Som sagt det beror ju på hu exakta siffror du vill ha, en rimlig uppskattning tar ju 5min men du verkar ju vilja veta exakt i kronor och ören hur stor skillnad det kommer att bli och då lär det ju trots allt ta ett tag och nån kommer ju att få betala, förmodligen du.


Inte ens en 5 minuters uppskattning till kalkyl har jag fått, när jag har frågat. Kalkyl är ju ändå en uppskattning, endast facit är exakt!

Johan$$on skrev:Det beror ju helt på vad som står i kontraktet när du sålde virket, men så länge du kräver timkörning är det ju inget problem om du så enbart vill köra röjskog.

Nej det handlar nog inte om några större summor så länge det inte är riktigt illa och då finns det inte en seriös aktör som går med på att köra det oröjt. Den stora smällen är det du som tar.
Det handlar nog mycket om att man inte vill lämna för dåliga jobb efter sig, felaktiga stamval, skador och stubbhöjd kommer att öka rejält och det är knappast någon bra reklam.


Lämnar du dåligt jobb efter dig, så lär du snart få leta ny sysselsättning... Gäller nog oavsett om det är förröjt eller ej!

Och som jag skrev tidigare i tråden, timpris är ingen garanti för väl utfört jobb, utan det avgörs utav entreprenörens kunskap och attityd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#201250 Som någon nämnde tidigare i tråden så finns det även 15 sidor förröjning och kalkyl diskuterad i en annan tråd.

Mitt enda bidrag till den debatten hämtar jag därifrån:

viewtopic.php?f=29&t=9486&st=0&sk=t&sd=a&start=105#p113350

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201255 Röj mera!!

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201257
skogsjan695xl skrev:Säg att det kostar 1500 kr/hektar att röja, då blir det en kostnad på 15000.


En professionell skogsröjare ligger väl runt 300 kr/timme, om jag inte är helt ute och seglar. Din bedömning är alltså att en van skogsröjare skulle kunna gå igenom det aktuella skiftet på 45-50 timmar, d.v.s. 4,5-5 timmar/ha i genomsnitt?

En mer ovan skogsbrukare får kanske räkna med 2-3 gånger mer tid för samma jobb.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).